Totaal aantal pageviews

zondag 7 juli 2019

Zo lief

Speciaal voor dit schilderij ging ik even naar het Westfries Museum. Lekker dichtbij voor mij en gratis met de MJK.
Het is een dubbelportret uit de 17e eeuw. Een precies jaartal is niet bekend. En de naam van de schilder ook niet.
Men denkt dat het in Noord-Holland is gemaakt en zelfs in West-Friesland. Dat las ik in de krant.
Maar ik heb werkelijk geen idee waar die gedachte op is gebaseerd. Je ziet het toch niet aan de achtergrond of zo. De kleding zal wel een aanwijzing zijn. Maar dan nog.
Niet dat het uitmaakt hoor, ik vind het zo'n mooi plaatje.
Zij met d'r bolle toet en die bloemen in haar knuistje. En haar glimlachende broertje. Allebei spic-en-span en zo zomers.
Na aankoop is het gerestaureerd. En nu voor iedereen te zien. In mijn ogen ziet het er echt prachtig uit.

En toen ik het gezien had en ervan had genoten, was ik zo weer thuis. Ach ja... Hoorn

10 opmerkingen:

Judy zei

Ach die kinderen van toen! Zo opgetut op zijn zondags. Mooi!

Sjoerd zei

Als dit zomers is vraag ik me af wat ze in de winter droegen in die tijd. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor die kinderen. Op die leeftijd moet je kunnen ravotten. Maar goed, tijden veranderen.

miekequilt zei

Wat een mooi schilderij. Ik snap dat je daar even naar wilde kijken.

Happy Earl Grey zei

Ze kunnen tijd ook aflezen aan het gebruik van materiaal en dat zal bij restauratie onderzocht zijn. Het is prachtig!

Floor zei

Meestal zien ze aan de kleding wel waar het geschilderd is, maar soms is het ook een beetje een gok denk ik.
Dat jongetje ziet er uit alsof het best een boefje is, en nu moeite moet doen om lief en braaf met zijn kleine zusje aan de hand stil te staan voor de schilder, misschien wel uren lang...

Nietzomaarzooo zei

Kinderen van rijke ouders droegen dezelfde kleding als hun ouders in mini-uitvoering. Er was niet echt kinderkleding in die tijd.
Dat het zomer moet voorstellen, zie je denk ik ook aan de bloemetjes en de bloeiende rozen. Lief schilderijtje inderdaad.

Bertiebo zei

Dat is dus wat ik zou willen weten: wat is er aan de kleding dat wijst op West-Friesland

Bertiebo zei

De tijd is wel duidelijk, 17e eeuw

Marthy zei

Een plaatje van een schilderij. Broer houdt zo lief het handje vast van zijn kleine zusje.

Emie zei

Terwijl wij tegenwoordig honderden foto's van kinderen en kleinkinderen maken, moesten de rijken het vroeger doen met één schilderij... ik vind het aandoenlijk.