Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 juli 2019

De Nieuwe Kerk

Vorige week maandag, toen het nog niet zo warm was, gewoon prachtig zomerweer, waren we in Amsterdam. We gingen naar de Noordermarkt, aten daarna een broodje in café het Papeneiland,  waar we dat altíjd doen, slenterden lekker verder door de Jordaan en kwamen uit bij de Nieuwe Kerk op de Dam.

Daar is regelmatig een tentoonstelling. Dus even naar binnen om te kijken.
En er WAS een soort tentoonstelling, genaamd Reis door de Tijd. Bovendien werd het orgel bespeeld toen wij er waren.
De tentoonstelling is gericht op de kerk zelf en op bijzondere gebeurtenissen die daar plaats vonden. 
Je ziet Amsterdamse geschiedenis, maar eigenlijk is het gewoon Nederlandse geschiedenis of zoals dat vroeger werd genoemd Vaderlandse geschiedenis. En kunstgeschiedenis.
Ik ben echt vaak in die kerk geweest, maar toch zie je telkens weer andere dingen.
Mijn aandacht ging nu uit naar de Beeldenstorm (1566) en daarna.
Tot die tijd was het 'gewoon' een katholieke kerk. Kleurrijk en versierd. Zoals deze zuil


Deze voorstelling van een engel is nog niet zo heel lang geleden tevoorschijn gekomen en hersteld. Er was gewoon wit overheen geverfd.
De engel was waarschijnlijk nóg kleuriger
Aan het begin van de 16e eeuw was er veel kleur. Toen moest alles veranderen en werd het interieur leeg en wit. Sober.

Een witte, protestantse kerk werd het, met het kleurenschema wit, grijs en zwart.
Het is er zo groot, het is er zo mooi en er zijn zoveel details. Je voelt er de geschiedenis.
Ik moet me echt inhouden. En dat doe ik.

De kerk is met de MJK gratis te bezichtigen en de orgelconcerten zijn tussen 12 en 12. 30

9 opmerkingen:

Emie zei

Mooi, die engel. En altijd fijn om nieuwe dingen te ontdekken

KnutzEls zei

Echt een reis door de tijd. En telkens weer een andere kijk op de wereld, kleurig, dan juist wit en nu weer anders. Mooi om te bekijken.

nicole orriens zei

Dat lijkt me zeker de moeite waard om eens nader te bekijken! Fijn dat je het nog net op de enige draaglijke dag van die week kon bezoeken.

Nietzomaarzooo zei

En een voordeel: in een oud kerkgebouw is het meestal koel(er). Mooi te lezen hoe jullie genieten van je vrije tijd.

miekequilt zei

Mooie kerk zeg. Als het (ooit) koeler wordt hebben we, dankzij jouw berichtjes, een hoop te bezoeken. Vooral de Noordermarkt op maandag lijkt me leuk.

Ineke zei

Dit doen wij ook vaker als we in Amsterdam zijn.

Kitty zei

Wat een prachtige engel!

Sjoerd zei

Ik vind dat ook heerlijk, grasduinen in de nog overgebleven geschiedenis.

Marthy zei

Ik was er één keer, met Jeanne. Maar ik wil deze winter weer een keer, ik zou graag die prachtige engel zien. Ja het is zo'n mooie kerk, daar kom je niet snel uitgekeken.