Totaal aantal pageviews

donderdag 11 juli 2019

Klooster in London


Wat ik al eerder vertelde, ik heb wat met huizen.
En ik vind het heel erg leuk als ik ergens in een stad een huis vind, waarvan gezegd wordt, dat het het oudste huis is, of het smalste of het grootste.
Het slaat eigenlijk nergens op, maar zodra ik zoiets weet, wil ik het zien.
Toen we de laatste keer naar London gingen,  hadden we gelezen over het kleinste huis daar.
Een huis van 106 cm breed,   waarvan de begane grond alleen gang is.
Een huis in het centrum van London. Gebouwd in 1805 en nu behorend bij een klooster.
Bij Tyburn Convent.
Huh? Een klooster?
Daar in hartje London  op een paar honderd meter afstand van het zeer drukke Oxford Street en zowat tegenover Marble Arch?

Op zoek, want we houden ook van kloosters.
Nou dat klooster was gauw gevonden. We waren er al menig keer niets vermoedend voorbij gelopen.
Een klooster opgericht op de plaats waar vroeger, heel vroeger, de galgen stonden. Meer dan twintig misdadigers tegelijk konden dan hangen daar en zo een dagje uit vormen voor mensen. Een belevenis.
Want zo ging dat. 
Er zijn echter niet alleen misdadigers gehangen daar in Tyburn.  Ook heel wat rooms-katholieke martelaren, bijvoorbeeld mensen die de koning niet wilden erkennen als hoofd van de kerk.

We konden gewoon naar binnen in dat klooster en we konden gewoon aan een non achter tralies vragen naar dat kleinste huis.
Maar ze wist van niets en ze dacht ook niet dat het klopte.
Een rondleiding behoorde wel tot de mogelijkheden, maar we gingen die avond naar het theater en hadden daar geen tijd meer voor.


Niet het kleinste huis gezien dus, maar wel een bijzonder klooster. Er zijn nog ongeveer twintig nonnen daar die dagelijks de mis opdragen en zoveel mogelijk stilte betrachten.
Misschien de volgende keer in London, nog maar eens even kijken.


10 opmerkingen:

Judy zei

Wat bijzonder, een klooster in de stad. Stilte temidden van drukte.
Het oudste huis van Nederland staat trouwens in Deventer. Niets bijzonders hoor, je mag er niet in, je ziet alleen de gevel.

miekequilt zei

Zeker apart. Jammer dat die non jullie wel wílde helpen, maar het niet kón. Afijn, zo heb je nog een reden om weer eens naar Londen te gaan.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

dat wordt dus de volgende queeste: het kleinste huis van London.
Altijd leuk om iets te wensen hebben...

groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

Dat zijn dingen die mij ook heel erg aantrekken. Oude gebouwen en het liefste met een verhaal.

Nietzomaarzooo zei

Leuk om weer nieuwe dingen te blijven zien in die oude stad.

Mevrouw W. zei

Wij waren twee weken terug in Kroatië waar ze beweerden de kleinste kathedraal van de wereld te hebben. En hij was inderdaad erg klein.

Mij trekt dit soort dingen ook wel: de kleinste, de grootste, de oudste, de hoogste...

sjannesblog.com zei

Leuk, ben ik ook gek op, iets speciaals met een verhaal!

In de weer zei

Dat huisje ga je zeker vinden.

Anoniem zei

Heel bijzonder is dat. Wat ik ook bijzonder vind, is dat er nog zoveel nonnetjes in dat klooster zijn...

Marthy zei

Ik heb ook wat met huizen, droom er zelfs regelmatig over. Maar een klooster zit niet in mijn droompakket.