Totaal aantal pageviews

woensdag 4 mei 2022

Ameland (dl 2)

 


Als je alleen al kijkt naar het lossen van zo'n boot. Dat is allemaal perfect geregeld en je ziet natuurlijk ook meteen hoe er geladen is. Er gaat echt geen ruimte verloren hoor, geloof dat maar niet.
We zetten de fietsen neer. Niet op slot, dat leek ons niet echt nuttig. Ik gniffelde een beetje om de mensen die dat wel doen. 
We konden buiten zitten, het was koud, maar de zon scheen.



De boot vaart tussen de tonnen door, rood en groen  en je ziet het vasteland verdwijnen en het eiland dichterbij komen. Voorpret!
En nog meer plezier had ik toen ik deze foto van mijn man had gemaakt. 

Ik vond dat hij er als een echte eilander uitzag. Zo eentje die tegen zijn zin had moeten overvaren, omdat zijn vrouw dat nou eenmaal in haar hoofd had gekregen. Zo eentje die nu blij was dat hij weer terug kon. Ja daar kan ik een heel verhaal omheen verzinnen. 

Nou en dan de naam van de boot: Sier. Ik had geen idee. 

Maar ook op de Waddenzee werkt google natuurlijk en zo kwam ik er achter dat Sier de naam is van een verdwenen dorp, op Ameland. 
Een dorp dat door de bewoners in de 18e eeuw moest worden verlaten omdat de zee en zandmassa's steeds dichterbij kwamen. 
Er is nog zo'n verdwenen dorp, genaamd Oerd. 
En er is nog een veerboot en die heet dan natuurlijk Oerd. 
Ik hoopte dat we die dan op de terugweg zouden treffen, maar toen regende het zo hard dat ik helemaal niet de naam van de boot heb gezien. 


Na aankomst fietsten we op ons gemakje naar het hotel, waar we twee nachten zouden verblijven. Niet ver, het hele eiland is heel goed te befietsen. Zo groot is het niet. Ameland, ons vierde Waddeneiland

17 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Zo'n boottochtje alleen is al goed voor het vakantiegevoel, heerlijk!

Emie zei

Alleen de namen Sier en Oerd zijn al goed voor het eiland gevoel!

Marlou zei

ha Bertiebo,

fijn!
Een mooie reportage over Ameland.
heerlijk om te zien!

Groetjes van Marlou

Judy zei

Ik voel de wind door mijn haren bij het zien van je foto's! Heerlijk!

Anoniem zei

Mooi Ameland. wij waren er ooit in een ver verleden in Hotel de Klok.
Over de verdwenen dorpen:
https://overtwad.nl/content/welke-waddendorpen-verdronken-deel-3-ameland/

Groet, TinekeD.

Nietzomaarzooo zei

Dat lijkt me ook heel fijn om te doen; een eiland bezoeken. Mooie foto's!

Céline zei

Leuk dat je naar Ameland bent.
De Waddeneilanden staan ook op mijn lijst. Wie weet ooit...
Ik had een collega die Sier heet.

Sjoerd zei

Die eilanden staan ook nog op mijn lijstje, maar dat is inmiddels zo groot...

nicole orriens zei

Het is een prachtige foto van je man inderdaad!

Kitty zei

Heerlijk hoor! Wij gaan komend weekend weer naar Texel.

Jolande zei

Geweldig zo'n boottocht en je verhaal over 'de eilander' vind ik ook hartstikke leuk.

Ferrara zei

Wat Sjanne al zegt, zo'n overtocht is al een feestje op zich.

Miriam zei

Fantastische foto's, ik hoop dat je nog meer laat zien en lezen over dit mij onbekende Waddeneiland.

miekequilt zei

Kom maar op met alle foto’s die je gemaakt hebt. Ik zou mijn fiets wel op slot gezet hebben, zeker als het elektrische zijn.

Josephine zei

Wat hebben jullie heerlijke dagen op Ameland beleefd, en van dat
verdwenen dorp Sier had ik totaal geen weet, grappig omdat hier
nu te lezen. Leuke foto van je man, volgens mij zit hij heerlijk
te genieten met de wind door zijn haren, uh....muts, hihi

Marthy zei

Zo'tochtje met de boot is al vakantie. Dat gevoel heb ik al met de veerpont over de Lek, hihi.

Iris Flavia zei

Great and interesting post! Beautiful pics, too. Thank you for sharing.