Totaal aantal pageviews

zondag 15 mei 2022

Gorinchem en Woudrichem


We waren ook in Gorcum en wat een leuke oude stad is dat toch. En wat hebben we er daar veel van in Nederland. Middelburg, ons eigen Hoorn, Gouda, enfin noem maar op en alles zo mooi bewaard 
Ik houd er van!
Veel gedichten hebben ze ook in Gorcum, er is een hele route langs gedichten, gemaakt door mensen uit de omgeving. 
Dit gedicht sprak me aan. Ik was hier ook als kind geweest. Best vaak. Maar ik wist het niet meer. 


Geschiedenis, geschiedenis en verhalen, verhalen en nog eens verhalen. Zo'n prachtig poortje waardoor Hugo de Groot vanuit Loevestijn naar binnen ging en vermomd als metselaar weer naar buiten. 


Nog zo'n mooie poort,  met een fraaie tekst ook!


Wat ligt de stad ook prachtig, bij de monding van de Linge, aan de Merwede. Dus alleen al om die reden gingen we overvaren naar Woudrichem. Om even op de rivier te zijn. 
En natuurlijk rondkijken in Woudrichem. Een vestingstadje. 
We maakten op de boot kennis met een leuke vrouw die met een groep fietsers op weg was naar een andere boot. En die boot trok met mensen en fietsen door het land, helemaal tot Parijs. Dat leek me superleuk. Afwisselend, fietsen en varen.  Kijk op deze boot:


In Woudrichem zagen we trouwens tussen allerlei bezienswaardigheden, ook nog dit:



Ook Woudrichem hebben we uitgebreid bekeken en toen was het tijd om terug te gaan. Ik had het al eens eerder geconcludeerd, zo'n paar daagjes weg, dat telt als een hele vakantie. Echt fijn!


14 opmerkingen:

miekequilt@hotmail.com zei

Wat schrijf je toch leuk over voor mij geheel onbekende plaatsen. Ik zou toch eens vaker op pad moeten. En dan neem ik jouw blog mee als gids. Ik snap dat je over het water ging, heerlijk.

In de weer zei

Mooie omgeving en ons welbekend .
Zo te lezen een heerlijke vakantie.
Zag je ook de watertoren ?

Sjoerd zei

Je hoeft niet ver weg om vakantie te hebben... een heel mooi verhaal.

Judy zei

Ja, een paar dagen zijn een hele vakantie! En dan ook nog op het water, dat maakt het helemaal perfect!

schrijfselsvanmij zei

Leuk om te bezoeken!
Een vriend van me gaat van de zomer een cruise maken: in Nederland :-)

mar zei

Weer een mooi verhaal.

Ferrara zei

Leuk, weer even terug op plekken waar we een paar jaar geleden uitgebreid hebben gefietst.
Caravan onder de fruitbomen in de buurt van Buuren was een fijne uitvalsbasis.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ja inderdaad, Nederland heeft heel veel mooie stadjes die bewaard zijn gebleven. Hou'en zo!

Ineke zei

Nederland is prachtig en veel steden hebben hun charme!

Hans zei

Het is een mooie omgeving, land van water. Hans

sjannesblog.com zei

Het komt me bekend voor. Het was onze laatste etappe van het Waterliniepad.

Elizabeth zei

Wij wonen vlak bij Gorinchem, bekende stad voor ons. Maar het blijft mooi. Woudrichem heeft zeker ook zo z'n charme.

Marthy zei

Dat lijkt me nou leuk, met zo'n boot onderweg, fietsen en varen.

Tine de Jong zei

Met de boot naar de andere zijde ging ik vroeger ook veel maar laatste tijd niet meer. Beiden vestingstadjes hebbeb veel voor hen die de omgeving niet kennen. Cultuur en natuur beiden verbonden met ook geschiedenis daarbij. Zeker wel wel weer genoten van dit blogje. Ga zo door want ik lees je graag.