Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 mei 2022

Ameland

 

We, mijn man en ik,  hebben een project en dat is het bezoeken van alle Waddeneilanden. 

Het is een langlopend project. Het eerste eiland bezocht ik namelijk al toen ik een jaar of twee was. Dat was Terschelling, een prachtig eiland. 
Mijn grootvader kwam er vandaan en logisch dus dat mijn ouders en ik dát eiland vaak bezochten. Kwestie van wortels. 

Het is nog steeds niet klaar, ons project. Wel bijna, want nu hoeven we alleen Vlieland nog. 
(En Griend natuurlijk, maar dat zal wel niet lukken.

Enfin... ons vierde waddeneiland was Ameland
Ik weet niet hoe het komt, maar het IS zo:  als je op weg bent naar de boot, dan heb je eigenlijk al vakantie. Je rijdt door Friesland, ik ben dol op Friesland, en het voelt als vrij zijn, als vakantie.


Dus we gingen natuurlijk op tijd weg thuis, want déze boot wilden we  niet missen. We kwamen veel te vroeg aan. In Holwerd. 

Daar zouden we de auto laten staan en alleen met de fiets op de boot verder gaan. Tijd genoeg om Holwerd te verkennen.  
Op weg er naar toe zagen we in de verte een groepje mensen op de dijk staan. Wat is daar te doen dacht ik nog. 
Maar de mensen werden groter en groter en tenslotte zagen we dat het twee beelden zijn. Beelden van reuze mensen. Vijf meter hoog.
We konden er dicht bij komen en deden dat ook. 
Pas toen zag ik dat het twee vrouwen zijn. Het beeld heet:
'Wachten op hoog water' en de kunstenaar is Jan Ketelaar.
Ik las dat het gaat over uitwisseling en balans.
Zulke dingen snap ik nooit uit mezelf, dus het is goed als het er bij staat.
Ik vond het wel erg leuk hoor dat je die mensen steeds dichterbij ziet. 
Er komen nog meer beelden in de omgeving,  las ik ergens. Ook weer een soort Fries project. Daar zijn ze goed in, zoals bleek toen we de elf steden bezochten met de elf fonteinen. 




Je kijkt uit over de kwelders (heet dat zo? ik denk het wel) en in de verte zie je waar de boot aankomt.
Holwerd vond ik trouwens gewoon een dorp. Niet heel bijzonder, maar toch leuk.


Nou en dan op weg naar de boot. En op de boot: weer dat vakantiegevoel. Onze boot heette Sier. Ik kwam er pas later achter waarom. Wordt vervolgd!

27 opmerkingen:

izerina zei

fijne vakantie

Mevrouw W. zei

Dat klinkt alweer als een leuk reisje! Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen.

Judy zei

Ja, de weg ernaartoe is al een belevenis, en dan de boot! Geweldig!

Sjoerd zei

Het begint al goed, nu de rest nog.

Els04 zei

tof tof tof!

Rieneke zei

Hebben jullie ook de Duitse en Deense waddeneilanden bezocht?

Griend is net als Engelsmansplaat, Simonszand en Rif geen eiland maar een zandplaat.

Maar vergeet ook voormalig eiland Wieringen niet, dit behoorde voor het afsluiten van de Zuiderzee ook tot de Waddeneilanden en heeft nog steeds duidelijke eiland kenmerken in het landschap. Het heeft niet de extra van het varen.

KnutzEls zei

Dat zijn leuke projecten. Het lijkt mij ook wel iets. Een eilandis altijd al bijzonder.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ohhhh... onze heerlijke waddeneilanden!
Ik heb ze allemaal bezocht, met veel plezier.
Ga er gauw weer eens heen...

Dagdag!

Bertiebo zei

Nee, Renske. We willen alleen de Ned. eilanden. En Griend. Ook niet speciaal op zoek naar voormalige eilanden. Wieringen ken ik trouwens en Urk ook

Emie zei

Ben er ook dol op en heb alle waddeneilanden bezocht. Terschelling en Schiermonnikoog zijn favoriet. Maar dat kan ook komen omdat we er zulke fijne herinneringen aan hebben.

mar zei

Fijn verblijf op Ameland.

Bertiebo zei

Hahaha, we zijn al lang weer thuis. Dit eas eind maart

sjannesblog.com zei

Altijd prachtig, die Waddeneilanden!

Floor zei

Wat mooi die grote beelden. Ook die tegenstrijdigheid tussen een hele dunne vrouw en een dikkere vind ik zo mooi.
Heb lang geleden 2 beeldjes gekocht van een kunstenaar op een beurs.
Eén hele dunne en een heel mollige vrouw. Vond ik toen ook al zo leuk die tegenstelling.

Iris Flavia zei

Beautiful project you have there! Awwww, wonderful.

Ferrara zei

Wat een mooie beelden. Wij gaan binnenkort op caravantrip door de Noordelijke provincies met het plan ook eens een dagje over te steken naar een of meer eilanden en dan de fiets mee te nemen. In mijn Groningse tijd deed ik vaak een dagje Schiermonnikoog, zóóóó lang gelden.

Jolande zei

Leuk, ik ben dol op eilanden.
Ben benieuwd naar je verdere verhalen.

In de weer zei

Oh heerlijk zo’n eiland. Wat zal het genieten zijn geweest.
Holwerd herinner ik me nog als eindpunt voor ons ( vriendin Mirèio en ik ) van de LF 3 Rietland - Hanze route.
Echt een aanrader Bettie.

schrijfselsvanmij zei

Ik was alleen twee keer op Texel

Jeanette Renting zei

Oh wat heerlijk, naar een Waddeneiland. En goed idee, om ook Holwerd te verkennen. Wij gingen 2 jaar geleden naar Terschelling en zeiden tegen elkaar, we moeten snel ook een keer naar Harlingen, het moet nog gebeuren....

miekequilt zei

Wat een leuke start van een heerlijke reis. Wij zijn ook fan van de Waddeneilanden , voor ons is Texel het mooiste eiland.
Geen idee of ik ooit op Ameland ben geweest. Dus ik ben benieuwd of ik iets herken op jouw foto’s.

Bertiebo zei

Jeanette: wij waren voor iets anders in Harlingen, een tijdje geleden en we vonden het er heel erg leuk!

Neeltje zei

Leuk project, ik ben nog nooit op een van de eilanden geweest. Blijf meestal in Noordwijk plakken.

Mormorsweb.blogspot.com zei

De Waddenzee delen wij ook met Nederland en Duitsland. Zo mooi die eilanden.

Hans zei

Ameland, heb ik ook mooie herinneringen aan.
Als ik zo de foto's zie en de namen lees, ben ik er weer. Hans

Marthy zei

Goed ideel, alle Waddeneilanden zien. Zou ik ook eens aan moeten beginnen.

anneke broos zei

Wij genieten ieder jaar van,,kunstmaand Ameland,,
In Nes staat een heel mooi katholiek kerkje geinspireerd op een stavenkerk en ontworpen door Cuypers.Door een brand (een aantal jaren geleden)is het interieur vernieuwd.Ga maar kijken en verwonder je.Veel plezier.