Totaal aantal pageviews

zondag 1 september 2024

De Lange Strangetocht

 
Al een tijd geleden las ik bij Mevr. W. die in Zeeuws-Vlaanderen woont over de Lange Strangetocht. 
Strange betekent strand. Het is dan ook een 
strandwandeltocht, tussen Retranchement en Breskens en dat is meteen de hele Zeeuwsvlaamse kust. Ik dacht toen ik het las direct: dat is nou echt iets voor ons. 

Ik informeerde bij de organisatie wanneer de tocht in 2024 zou plaatsvinden en dat bleek net deze week te zijn, de week waarin wij (al een jaar geleden) een huisje in ons geliefde Groede boekten. Zoals we dat ieder jaar een of twee keer doen. 
 
Nou, dat kwam fantastisch uit. We meldden ons aan en gisteren was  het zover en zo ver ook, want zeventien kilometer!
Vanuit Breskens werden we met een bus naar het startpunt vervoerd, daar kregen we een stempelkaart en een rebuskaart en hop, daar gingen we. 
Heerlijk wandelen langs de zee, met naar ik gehoord heb zo'n tweeduizend anderen. Niet dat je daar veel van merkte hoor, van die anderen. Dat verspreidde zich behoorlijk snel. 


Die stempels kon je halen bij de zestien(16) verschillende strandtenten langs de kust. Waarvan ik de meeste kende, maar niet allemaal.  Daar kon je plassen, iets drinken of eten en even lekker zitten. 

Bij sommige zaken werd muziek gemaakt of je kon een spelletje doen en proberen iets te winnen. 

Je kon over de tocht zo lang over doen als je wilde. 
En als het te zwaar was aan het strand, bijvoorbeeld door zacht zand of rul zand,  mocht je ook over de verharde wandelpaden in de duinen lopen. Met veelal uitzicht op zee. 
Het was heerlijk. Het weer ook. Niet te warm, niet te koud. Wel harde wind.

Ik vind dat ik een ervaren wandelaar ben (iedere dag tienduizend stappen en meestal meer) en ik heb natuurlijk vaak op het strand gewandeld, maar pittig vond ik het wel, door dat zand en door de wind. 
Bovendien liepen we meer dan aangekondigd. Volgens mijn stappenteller 22,7 km. 
We hebben er echter volop van genoten. 
De oplossing van de rebus die je onderweg stukje voor stukje kon maken luidde: De stranden in Zeeuws Vlaanderen zijn prachtig en je kunt er uitstekend wandelen
Daar zijn wij het uiteraard helemaal mee eens




We kregen allebei een fraaie gladiool bij de laatste stempelpost en zo werd het een beetje een Breskense Via Gladiola. Via Breskiola zeg maar. Superleuk. 
Onze dochter was met haar oudste dochter naar het huisje gekomen voor twee nachtjes. Niet voor de wandeltocht. Zij kwamen voor mosselen in Philippine. Die waren heerlijk en zo hadden we met elkaar ook nog een mooie afsluiting van deze dag.

(Nu... ik heb geslapen als een blok. Spierpijn, had ik gisteravond behoorlijk, tsjonge alsof ik nooit eerder wandelde. Gelukkig is het al behoorlijk gezakt nu). 
 

25 opmerkingen:

izerina zei

Geweldig! Lees ook net op facebook een verslag van een deelneemster

Mevrouw W. zei

Ik was echt heel erg benieuwd hoe jullie het gevonden hadden en fijn om nu je enthousiaste verslag te lezen. Gisteravond had ik ook wel wat stijve benen, maar nu is dat over en ik heb ook geslapen als een blok.

Marieke zei

Leuke en pittige actie.

Judy zei

Geweldig! Die tocht was op jullie lijf geschreven!

Sjoerd zei

Dat hebben jullie mooi gedaan, proficiat. En mosselen gaan er hier ook wel in...

miekequilt zei

Wat een heerlijk toeval dat jullie nu net in Groede waren en mee konden wandelen. Vreemd dat jullie zoveel meer liepen dan de bedoeling was. Maar het is jullie gelukt! En vandaag lekker weer even naar het strand?

Bertiebo zei

Ja dat zit er dik in, Mieke. Inmiddels schijnt de zon ook

In de weer zei

Geweldig Bettie, ik vind het een topprestatie !

Emie zei

Je zal behoorlijk uitgewaaid zijn nu. Wat een flinke wandeltocht, doorzetters!

Kitty zei

Dat is echt een pittig eind wandelen! Zomaar heerlijk dat jullie er zo van genoten hebben.

KnutzEls zei

Dat was een stevig stukkie lopen. Goed van jullie 👍🍀

Iris Flavia zei

That looks and reads like a just wonderful day!!! Thank you for the smiles!

roentare zei

You two look nice together

Ferrara zei

Petje af! En dan mosselen toe, wat wil een mens nog meer.

conny's quilts en creaties zei

Dat was een pittige tocht, knap hoor. Wij fietsten het in juni en het is er idd prachtig!

Jolande zei

Wat goed, wat dapper en wat leuk. Ik doe het je niet na.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oef, dat is best pittig om over een strand te wandelen. Goed gedaan zeg!

Karel zei

petje af Bertiebo
ik liep in '19 het zelfde spoor zo'n beetje op het https://www.wandelnet.nl/nederlands-kustpad-deel-1
schitterend mooi daar

Marthy zei

Geweldig, wat had ik dat graag gedaan. Misschien...ooit.

Miriam zei

Oei, oei, 22 kilometer over het strand is echt een heel eind!

Bertiebo zei

Ja 22 km is echt heel ver. Vandaag hebben we de route gefietst en ik sta er zelf van te kijken hoe ver dat is.

Nietzomaarzooo zei

Dat klinkt als een heerlijke sportieve dag. Fijn dat jullie dat kunnen en ook doen.

sjannesblog.com zei

Een mooie prestatie!

biebkriebels zei

Dat klinkt als een geslaagde wandeling waar je nog lang op kan teren en van na genieten.

Janny zei

Geweldig, dat hebben jullie goed gedaan. Toevallig hebben we gisteren een strandwandeling gemaakt bij Ouddorp. Ik vind het altijd heerlijk, maar wel zwaar.