Totaal aantal pageviews

zondag 8 september 2024

Van Biervliet

 We waren aan het fietsen, eigenlijk zonder doel. Tot we een bordje Biervliet zagen. En ineens dacht ik: ik geloof dat ik nog nooit echt in Biervliet ben geweest. 
Ja, vroeger wel eens met de bus op weg naar huis, omdat er een halte was. En al liftend,  wat ik toen deed, werd ik in Biervliet afgezet soms en liftte vandaar verder.  
Maar de plaats bekeken? Nee hoor. En trouwens, het was een stad, met stadsrechten. 
Toch raar, want Biervliet, dat is gewoon al heel lang gemeente Terneuzen. 

Dus fietsten we naar Biervliet. Beter laat dan nooit. 


Wat ik wel wist is dat Willem Beukelszoon er vandaan kwam. Je ziet hier zijn beeld: Willem Beukelszoon. 
En dat is er bij mij vroeger ingestampt: Willem Beukelszoon van Biervliet was de uitvinder van het haringkaken.  Zo is hij ook afgebeeld:


Zie je? Daar zit Willem en hij kaakt haring. 

Kaken wil zeggen dat de kieuwen en de ingewanden van de vis worden verwijderd. Daarna zouten en zo bleef de haring langer houdbaar. Konden de vissers langer op zee blijven en meer vangen
Dat was een heel belangrijke ontdekking, in de 14e eeuw. De haringvangst werd zeer groot en belangrijk en bracht welvaart in Zeeland en in Nederland. In West-Europa. 

Alleen... het is inmiddels twijfelachtig of Willem Beukelszoon de techniek heeft uitgevonden. Die werd nl in dezelfde tijd ook in Scandinavië toegepast. Misschien heeft Willem het alleen geïntroduceerd. Dat zou kunnen.
En zo is het een beetje een Laurens Janszoon Coster-verhaal. Wij altijd maar denken dat die de boekdrukkunst had uitgevonden. 

Geschiedenis staat nooit stil.  Dat blijkt nu maar weer. Maar het blijft boeiend, juist daardoor. 

15 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Misschien heeft ieder land waar haring (en andere vis) gevangen werd wel zijn eigen Willem Beukelszoon...

Judy zei

Toch een standbeeld waardig, die Willem.

Sjoerd zei

Zo heeft waarschijnlijk ieder land zijn eigen geschiedenis en zijn eigen verhalen.

In de weer zei

Welk antwoord zou je dan moeten geven bij “De slimste mens”.

Bertiebo zei

Ik denk dat ze de vraag iets anders zouden stellen, want slim zijn ze daar wel.Bijv. aan wie wordt de uitvinding van het haringkaken toegeschreven.

Kitty zei

Weer wat geleerd 😁

Emie zei

In mijn jeugd in Scheveningen liep ik op weg naar de kerk altijd door de Willem Beukelszoonstraat. Dat van het haringkaken wist ik maar ik heb altijd gedacht dat hij in Scheveningen geboren was.

miekequilt zei

Haha. Volgens het Cocktail Trio heeft hij het echt uitgevonden. Luister maar naar Batje Vier. Een leuk beeld, trouwens.

Iris Flavia zei

Ingo likes herring, me... not.

Griemmank zei

Is die Willem inmiddels ook uit de Canon gedonderd? :-)

KnutzEls zei

Levert in ieder geval een leuk blog. En Willem of een Zweed/Noor of Deen, wat doet het er toe.

Ferrara zei

Dit weetje was bij mij wel een heel eind weggezakt, maar nu is het weer opgevist. Ik hou van dit soort beelden.

roentare zei

The sculpture looks incredible

Karel zei

ha die Bertiebo
ik had ook van het plaatsje gehoord en van het haringkaken , maar nooit samen :)
en ach de haringen smaken mij goed , ongeacht waar het kaken is uitgevonden

Miriam zei

En zo zijn er inderdaad nog veel meer "uitvindingen" en "ontdekkingen" die niet aan de goede persoon worden toegeschreven. Is niet erg, het geeft alleen maar aan dat geschiedkundige "feiten" soms vanuit een bepaald perspectief zijn opgenomen in onze geschiedenisboekjes.