Totaal aantal pageviews

zondag 30 september 2018

Herfstzondag

Nog twee schilderijen laat ik zien van de tentoonstelling Aan Zee. Dit hierboven is de eerste. Jan Toorop schilderde de Dijkweg bij Westkapelle in 1910

Daar waren wij dus ook, daar op die dijk.
We zagen de toren en konden ons voorstellen hoe het was in 1910.
We zagen ook heel goed hoe zo'n schilderij gemaakt is.
Alleen maar veegjes en vegen en klodders.
Zo ontzettend knap.
Hoe houdt zo'n schilder het overzicht, hij zal steeds afstand hebben moeten nemen van zijn werk en dan weer verder.
En die kleuren vind ik ook zo knap. 
Zo zag het er niet uit op de dag dat wij er waren. Helemaal niet. Het was de enige slechte dag die week. Maar op een mooie dag zal je vast dit hebben gezien.
Ik laat er nog eentje zien, ook van Jan Toorop. Tja, je bent fan of je bent het niet en ik ben het.
Kijk, Zeeland:

 Dit schilderij is getiteld  'Herfst'. Het werd door Toorop geschilderd  in 1908.
Ik wens iedereen vandaag, honderdtien jaar later, net zo'n prachtige herfstzondag.

9 opmerkingen:

mar zei

Jullie ook een fijne zondag.

Judy zei

Wat mooi! Ik zie het torentje van Domburg in de verte. Knap, al die plukjes kleur die samen een beeld vormen.

Anoniem zei

Fantastisch mooi!

Sjoerd zei

Wij hebben de mijnwerker van Jan Toorop onder in de hal hangen. Dat is een heel ander beeld dan de fleurige schilderijen.

Anoniem zei

Heel knap die schildertechniek. Groeten van nog een fan, van en uit Zeeland.

Ageeth Mooij zei

Ik hou van al de kleuren, maar de techniek beklemd mij! Knap vind ik het zeker!

Marthy zei

Een mens moet altijd vergelijken. Ik vind de donderste het mooist, die kleuren.

Mrs. T. zei

Mooie stijl.

Elizabeth zei

Prachtig vind ik dit, het is geen pointillisme maar het heeft er toch wel iets van weg...