Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 september 2018

Mondriaan en de vuurtoren van Westkapelle

Piet Mondriaan... van hem hing er ook werk op de tentoonstelling Aan Zee, in het Haags Gemeentemuseum. Onder andere  de vuurtoren van Westkapelle, die hij meermaals schilderde.
Toen ik nog juf was heb ik die schilderijen vaak laten zien aan mijn groep. Om de ontwikkeling van figuratief naar abstract duidelijk te maken. Ik gebruikte daarbij platen van een oude Mondriaan kalender, gekregen bij de Nutsspaarbank. Ha, dat je dat onthoudt hè. Van die spaarbank bedoel ik.

Nou, daar moest ik dus aan denken toen we op die tentoonstelling waren.
Kort daarna gingen we voor een weekje naar Groede en opeens wilde ik Westkapelle en de vuurtoren nog eens zien. Nog eens, omdat ik hem vroeger als kind, tijdens vakanties vaak genoeg heb gezien. En vanuit Groede, aan het strand,  zie je hem staan.

Je kunt het bijna niet zien, maar precies tussen de twee schepen in, vanaf het Groese strand, zie je een heel klein stipje en dat is de vuurtoren van Westkapelle. Deze foto maakte ik een dag na het vuurtorenbezoek.

We gingen naar Westkapelle (en Domburg en Zoutelande), op een regenachtige dag. Maar dat vond ik eigenlijk wel mooi.
We klommen naar boven. Ik had er geen zin in, want hoogtevrees, maar ik deed het toch. *Geeft schouderklopje*
Je ziet dat de toren meer op een kerktoren lijkt dan op een vuurtoren. En dat klopt, want vroeger hoorde de toren bij een kerk, die helaas is afgebrand in 1907. Een jaar later schilderde Mondriaan hem voor het eerst. .

Ik vind het een stoere en imposante vuurtoren  Die ijzeren, rode opbouw bovenop is ook echt prachtig.
En dan is er, op de dijk nog een toren. Minder hoog, maar ook mooi. Die op de dijk heet Het Lage Licht. De grote uiteraard Het Hoge Licht

Als een stuurman varend op zee, de twee torens in één lichtlijn zag, dan zat-ie goed en vond de ingang van de Westerschelde.
 Oh ja ik las ook dat de vuurtoren een lichtsterkte had van 6,2 miljoen kaars. Stel je dat maar eens voor...
En dit allemaal door Mondriaan in het Gemeentemuseum.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig. Ja van het een komt het ander dat is juist zo leuk.
Indeweer.

Judy zei

Gemeentemuseum staat nog op mijn verlanglijstje, al zo lang niet meer geweest. Mooi, die ontwikkeling bij Mondriaan.

Emie zei

Vuurtorens, ik heb er ook iets mee. Je zou er zo afbeeldingen van kunnen sparen...maar er over lezen is ook al leuk!

schrijfselsvanmij zei

Ik vond en vind die mooie, lompe torens ook altijd zo speciaal

Jeanne zei

Prachtige foto's!

Ageeth Mooij zei

Wat mooi en leuk om te lezen en te zien!

Jeanette Renting zei

Heel leuk allemaal Bertie. Ik vond het ook indrukwekkend, en wij dachten ook al dat het vroeger een kerktoren geweest moest zijn, maar was er nog niet aan toe gekomen om het op te zoeken.

Sjoerd zei

Een mooi verhaal, met hele mooie foto's. Alweer wat nieuws geleerd.

KnutzEls zei

Mooi hoe die toren veranderd bij Mondriaan en toch het zelfde is en blijft.

Anoniem zei

In de winter schijnt hij zelfs tot ver landwinwaarts aan de overkant. Wat een krachtige reus!

Ferrara zei

Wat moet jij een leuke juf geweest zijn. Je zal op deze manier les krijgen. Geweldig.

Bernardine zei

Dat wat KnutzEls zegt, dat dacht ik ook.
Mooi overzicht.
Ik vind vuurtorens ook altijd mooi om te zien en indrukwekkend.
Afgleopen vakantie zaten we op loopafstand van de Bovbjerg Fyr (Google maar), ook zo mooi.
En mijn man is dan zo gek om s nachts de kinderen in de auto te zetten en er heen te rijden om het licht van dichtbij te zien 🙂

Jeanette Renting zei

Dat is niet gek Bernardine, dat is geweldig.
(deed de papa hier ook)

Alet Venhuizen zei

Mooi! De schilderijen, je verhaal en de foto's!