Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 september 2018

Uit, papier

Een paar weken geleden was ik naar de Uitmarkt in Amsterdam en liet ik zien dat ik een heleboel folders meenam, voornamelijk van musea en een paar van voorstellingen die ik eventueel zou willen zien.
Best veel!
Daar kwam een opmerking op van Ageeth: ' Ik vind het wel jammer, dat er zoveel wordt weggegeven dat weer weggegooid moet worden'.
En daar heeft ze natuurlijk volkomen gelijk in.
Je krijgt er ook beslist veel in je handen gestopt. Maar ik heb echt, eerlijk waar, steeds gekeken of het een folder was van iets waar ik wel naar toe zou willen gaan en ook zal kunnen gaan. Zo niet accepteerde ik de folder niet. Dan nog, is het veel.
Deze week was er ook een Uitmarkt in Hoorn. Nu was ik denk ik nog kritischer en nam slechts drie folders mee.
De andere kant is dat musea natuurlijk ook moeten voortbestaan en dat ik toch wel heel vaak reclame voor ze maak. Daar laat ik dan graag een plaatje bij zien.
En de plaatjes gaan bij mij op een muurtje, als een soort behang en blijvende herinnering.
Dan is het iets minder erg toch?
De kaarten die ik meenam zijn inmiddels verstuurd en we hebben een bezoek gebracht aan een museumhuis. Folder dus niet voor niets meegenomen.
'Kom binnen in de mooiste huizen van Nederland', stond er op de folder.
En dat deden we bijna meteen, want er blijkt zo'n museumhuis in ons eigen Hoorn te staan. Namelijk Museumhuis Bonck. Ik ben er vaak langs gewandeld, maar wist niet dat je er in kon. Klopt ook, want het is net geopend.
Een huis uit 1624. Huis Bonck heeft een geschiedenis als koopmanshuis, linnenweverij, stadsboerderij en woonhuis. Hier werd gewoond en gewerkt. En op een of andere manier voel je dat.


Die sleutels die je daar ziet hangen, daarvan moet je er eentje om je nek doen als je naar de zolder gaat, want de ruimte is beperkt en als er geen sleutels meer hangen, moet je even wachten. Leuk bedacht.
We kregen ook een inkijkje in een deel van het huis waar je zou kunnen overnachten. Dat heet Monument en Bed en is zoiets als B&B, maar dan in een monument en zonder breakfast. Dat moet je zelf maken en dat kan ook heel goed want er hoort een keuken bij en een badkamer en alles.
Bovendien een prachtig gelegen monument, aan de haven. In het (in mijn ogen ) mooiste gedeelte van Hoorn.
En dan zijn er nog meer museumhuizen. In de komende jaren worden er veertig geopend.
Je vindt ze  hier: klik

13 opmerkingen:

Kitty zei

Zo komen we nog eens iets aan de weet, dank!

Ageeth Mooij zei

Het is je toevertrouwd om er verstandig mee om te gaan ;-)
Ik vind het een dilemma hoor! Bij mij in de bibliotheek willen we onze activiteiten ook promoten en kinderen blij maken met een ballon of andere attentie.
De museumhuizen intrigeren mij, bedankt voor het inkijkje en de tip!

Judy zei

Wat leuk om van die mooie huizen kleine musea te maken! En er dan ook nog kunnen logeren!

Els04 zei

Tof die sleutels!

Emie zei

Oh heerlijk museumhuizen. Die wil ik allemaal zien het is precies wat ik helemaal te gek vind, binnenkijken in huizen om te zien hoe mensen wonen en woonden. Dank voor de tip.

sjannesblog.com zei

Leuk, ga ik eens bekijken!

Sjoerd zei

Daar moet ik straks nog eens gaan kijken, maar de entree lijkt me aan de hoge kant...

In de weer zei

Echt leuk een kijkje in zo'n museumhuis en wat de folders betreft, ik ben er dol op maar ik gebruik ze ook regelmatig om enveloppen van te vouwen.

Bertiebo zei

Ja dat ben ik met je eens, Sjoerd. De dag dat wij gingen was het feest is en het is ook gratis op Open Monumentendag.

Ferrara zei

OMD is morgen. Ik verheug me dit jaar op Den Haag.
Leuk onderwerp kaart je weer aan. Moeite van het bezichtigen waard.
Die folders is wel een probleempje, ik kijk vaak of ik er nog iets van kan maken. Zijn ook geschikt voor ATC's. Neemt niet weg dat er na bijvoorbeeld OMD landelijk veel folders oud papier worden en daar is al heel veel van.

Anoniem zei

Wat leuk dat je er ook kan logeren!

Marthy zei

Mooi om in zo'n huis te kunnen kijken. We waren ooit in Huis van Gijn in Dordrecht, ook zo'n aanrader.

Bertiebo zei

Ja maar huis van Gijn is wel mooier en groter, meer een museum.