Totaal aantal pageviews

zondag 9 september 2018

Reine Victoria

Een stalletje langs de weg. Ik houd ervan en deze keer kocht ik een bakje pruimen.
Daar houd ik ook van.
Reine Victoria. Dat vond ik vroeger al zo'n mooie naam, Reine Victoria.
Maar weet je dat ik nu voor het eerst zie en snap dat Reine in dit geval koningin betekent? Koningin Victoria.
Ik dacht altijd dat de pruimen gewoon Victoria's heetten en dat ze rein waren, rein in de betekenis van schoon en puur.
Terwijl ik echt heel behoorlijk Frans heb geleerd en heus wist wat reine betekent, en français.
Ik wist zelfs dat deze pruim uit Engeland komt.
En dan nog niet snappen...
Tja, ik ben een laatbloeier denk ik...

Maar goed die pruimen dus.
Ze zijn heerlijk, maar ik wilde iets anders er mee doen, iets anders dan ze gewoon opeten.
Bij ZTRDG vond ik een recept voor een toetje.
Heel simpel en erg lekker!

Recept:
* Vier pruimen halveren en de pit er uit halen (Dat laatste was nog het moeilijkst)
* Een klontje boter in een koekenpan en de pruimer erin met de snijkant naar beneden
* Pruimen bestrooien met ongeveer een eetlepel bruine basterdsuiker.
* Tien hazelnoten grof hakken en toevoegen. (Ik had geen hazels en gebruikte walnoten)
* Scheutje water er bij en lekker laten karamelliseren
* Als het karamellig is dan de pruimen op een bordje scheppen en de karamel er over gieten.
* Beetje poedersuiker erover. Een vleugje.
* Serveren met een beetje crème fraîche. (Had ik ook niet en deed het zonder)

Ha, heerlijk!!!





17 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

Dat klinkt heerlijk!

Anoniem zei

Lijkt me echt lekkker!

KnutzEls zei

Dat ga ik maken met de pruimen die hier staan. Bedankt voor de tip.

Judy zei

Jammie! Je hebt ook nog Reine Claude, bedenk ik ineens. Ook pruimen.

Sjoerd zei

Het klinkt in ieder geval goed, ook met de wijzigingen van het recept.

Emie zei

Ik kocht een kilo pruimen waar niet al te veel smaak aan zit, dus dit is een mooie manier. Maar ja...die suiker, hè.

Ageeth Mooij zei

Lijkt mij heerlijk en ook mooi met de groene Reine Claude!

Bertiebo zei

Ja en dat is voor mij een groter probleem dan voor jou gok ik, haha. Maar ik eet misschien eens in de maand een toetje, dus dan mag het van mezelf

Ineke zei

Klinkt goed, ga dit zeker onthouden en uitproberen!

Kitty zei

Gaan we zéker een keer eten!

In de weer zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Marthy zei

Kom net thuis met een bak van ruim 2 kilo Reine Claude. Ook een stalletjes onderweg!

Ivy zei

Oh ja, erg leuk kopen bij stalletjes aan de weg.
Ik ben dol op pruimen, maak er jam, chutney of crumble van, heerlijk!

Bertiebo zei

Toos ik heb je reactie niet weggehaald. Dat gebeurt af en toe zonder dat ik als blogbeheerder daar wat aan doe

Elizabeth zei

Ja, dat is een prachtige naam...
Wij waren een keer in Normandie en onze camping heette Reine Mathilde.., vond ik ook zo'n koninklijke naam!

Onliemie zei

Heerlijk receptje! Dankjewel! Eigenlijk wel raar dat die pruimen niet Queen Victoria heten aangezien ze uit Engeland komen? Of zou het toch uit Frankrijk zijn gezien hun naam?

Els04 zei

mmm!