Totaal aantal pageviews

woensdag 13 maart 2019

50 jaar Thielen



 Ik had echt nog nooit van de schilder Evert Thielen (1954) gehoord. Echt nog nooit.
Dit is 'm.
En was er in het Limburgs Museum in Venlo een overzichtstentoonstelling van zijn werk. 50 jaar Evert Thielen.

Deze tentoonstelling werd me aangeraden door verschillende mensen, onafhankelijk van elkaar.  Er is ook een uitzending van Ivo Niehe geweest over deze kunstenaar,  maar die had ik niet gezien. Ben geen Niehefan.
Dus ik ging even googelen en was meteen verkocht.
Het kwam goed uit dat we allebei nog een vrije reisdag hadden. Die besteed ik liever aan een verre reis,  dan aan een retourtje Enkhuizen. Venlo was ver genoeg!!
Ik schrok me te pletter toen we uit het station stapten. Het museum is er schuin tegenover en er stond me toch een rij.
Op een gewonde donderdag hè, om een uur of twaalf.

Maar ja, om nou terug te gaan was ook weer zo wat, haha.
Dus we voegden ons in de rij en gelukkig viel de wachttijd nog mee.
Later bleek dat de kunstenaar er zelf was die dag en uitleg gaf over zijn werk. We boften dus, want dat hadden we helemaal niet geweten.


Je ziet het, het was echt niet normaal druk.
Maar ik vertelde het al eerder, ik ben klein en ga soms heel brutaal voor een lang iemand staan. Die kijkt wel over me heen. Ik zie altijd alles.
Bovendien,  terwijl de schilder het publiek meevoerde naar zijn schilderijen, was het daar natuurlijk stampvol. Maar op dat moment in de andere zalen niet. Ik heb de rondleiding twee keer gedaan. Want behalve goed schilderen bleek de man ook goed te kunnen vertellen.
Wat we zagen:

Overzicht/Bird's eye view, 2012
En  dit
Vrouw, maat van alle dingen, 2017


Dit tweede schilderij is tamelijk willekeurig gekozen. Omdat ik wel bezig kan blijven. Er was zoveel moois te zien.
En ook te lezen. Want er hoorde een klein boekje bij de tentoonstelling,  waarin over een aantal van de schilderijen nog wat verduidelijking werd gegeven.
Heel interessant, ik heb het met aandacht gelezen.
Hier bijvoorbeeld zie je allemaal hele kleine mensen en in de opening tussen de benen van de vrouw past precies de boog van een bestaand winkelcentrum in Milaan. De vrouw staat symbool voor de mens,  maar ook het ritme van de architectuur heeft menselijke vormen. Dat die boog precies past is een verwijzing naar de theorie van Vitruvius. Dat was iemand die vond dat de verhouding van het menselijk lichaam verwerkt moest worden in de bouwkunst.

Ik zou nog door kunnen gaan hoor, ik maakte heel wat foto's.
Van de 'gewone' schilderijen heb ik nu twee voorbeelden laten zien.
Nu nog over de veelluiken.
Ik kende een drieluik, een tweeluik, maar een veelluik? Evert Thielen maakte ze. En die zijn zo bijzonder...

Die veelluiken... ze zijn te groot om goed op de foto te krijgen en zo vol details dat je heel lang nodig hebt om alles echt goed te zien.
Er waren verschillende veelluiken te zien en  de schilder werkte er vaak langer dan vijf jaar aan.
Ze zijn heel groot. Dit doek bijvoorbeeld is 350 x 450 cm.
Het is gemaakt in opdracht van Douwe Egberts.
Het luik is nu nog dicht.
Je ziet dan van alles wat met Douwe Egberts te maken heeft.
Linksonder door het raampje het Friese 'huuske' waar Egbert Douwes ooit begon. En het atelier van de schilder.
Je ziet gangen en opslagruimtes.
Je ziet werkplaatsen in de fabrieken.
Je ziet stadsgezichten (niet op deze foto),  samengevoegde afbeeldingen van plaatsen waar de verschillende vestigingen van het bedrijf waren.
Het is ook allemaal zo ontzettend goed doordacht.
Enfin, je kunt er heel lang naar kijken. En dat deed ik ook.

Toen kwam Thielen zelf en opende het luik.
Er ging echt een aaah door het publiek.
Wat je dan ziet is de ontspanningskant van het bedrijf. Mensen in hun vrije tijd.
Mensen die op het gras aan het picknicken zijn.
De blonde vrouw linksonder is  het symbool voor het vrije leven
Thielen heeft zichzelf ook afgebeeld. Als klein jongetje, met zijn grootvader aan de wandel. Ook dat was ontspannen en zorgeloos.



Ik zou nog door kunnen gaan, nog heel lang.
Er zijn nog meer veelluiken te zien en te beleven.
Maar ik vind het zo welletjes. Het moge duidelijk zijn dat ik het een absolute aanrader vind.

21 opmerkingen:

Willy zei

Het is zeker een aanrader. Ik heb een klein deel van zijn werk in de Fundatie in Zwolle gezien. Of het mij lukt om deze tentoonstelling te gaan zien weet ik niet, dus leuk om er op je blog over te lezen.

pourquoi pas ??? zei

Ik ga er binnenkort heen en wat is het prachtig. Die drukte maak mij wel aan het schrikken moet ik zeggen omdat ik daar niet tegen kan en me dan absoluut niet meer kan concentreren.
We zouden zaterdag gaan maar dan is het misschien ook heel druk. Maar dat ik erheen wil is nu helemaal zeker.

mar zei

Staat op ons lijstje.

elly zei

Heel mooi wat hij presteert. Dank je wel

botervliegje zei

terwijl ik nooit naar Ivo Niehe kijk zag ik dit toevallig wel. Geweldig! wat die man maakt.

In de weer zei

Oh ja, wij zijn al jaren fan. In een woord GEWELDIG !

Ferrara zei

Dat is een mooie bestemming voor de treinkaart en groot voordeel het museum ligt tegenover het station en dat is momenteel van belang, geen grote afstand te overbruggen. Balletje vanavond maar eens opgooien.

Floor zei

Die uitzending op Ned. 1 heb ik wel gezien. Kan het je echt aanraden, er werd een heel goed beeld geschetst van de heer Thielen, waarin hij heel veel in beeld was en aan het woord. Ook zijn mooie huis en veel schilderijen kwamen in beeld.
Misschien toch maar even Uitzending gemist kijken, was de moeite waard.

miekequilt zei

Prachtige schilderijen. Ik kende deze man wel, jaren geleden was hij ook bij Niehe. Echt de moeite waard om op te zoeken en te bekijken. Wij hebben nog twee treinkaartjes, misschien gaan we naar Venlo.

Anoniem zei

Wat een prachtige taferelen op zijn schilderijen. Kleurrijk en boeiend.

Marlou zei

Hoi Bertie,

dank je wel voor deze fantastische tip.
Ik had ook nog nooit van Evert Thielen gehoord.
Maar dat moet veranderen...
Wat een geweldige knappe schilder...

Ik ben fan!

groetjes van Marlou

.

Mevrouw W. zei

Dat lijkt me heel erg mooi allemaal. Ik ken de schilder niet, maar ben erg onder de indruk.

Wieb zei

Was je bijna bij mij in de straat ;-) Ik woon 900 meter van het museum vandaan.
Zie al een tijdje veel over deze tentoonstelling voorbij komen. Was al nieuwsgierig, maar ben nu om.
Bedankt voor de tip.

Bertiebo zei

Niet schrikken, gewoon gaan. Als zo'n veelluik open gemaakt wordt, rent iedereen er meteen op af. Heel goed, dan is het in andere zalen rustig

Griemmank zei

Die meneer kan er wat van, zeg.

Marthy zei

Zag hem in een vooraankondiging van Niehe maar ik kijk geen Niehe dus heb ik dit gemist. Wat kan die man schilderen!

Neeltje zei

Prachtig! En ja, dit jaar staan heelveel schilders in de belangstelling. Niet alleen Rembrandt. Heel goed!

Nietzomaarzooo zei

Tip voor het boekenweekgeschenk; gratis reizen met de trein. Neem aan dat die tentoonstelling nog wel even duurt (hoop ik).

Ineke zei

Wat ontzettend mooi, prachtig!!! Geweldige kunstenaar!!!

Judy zei

Geweldig!

Dr Purva Pius zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.