Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 maart 2019

Complimenten

Gisteren was het Nationale Complimentendag en daar had Carolien van Het Keetje van Lien iets voor bedacht. De mensen die mee wilden doen aan haar actie,  werden in groepjes van vijf ingedeeld.
Carolien mailde vervolgens de adressen en de bedoeling was dan om iedereen in je groepje een kaart te sturen met daarop een welgemeend compliment.
De mensen uit het groepje moesten wel een blog hebben of op instagram zitten.
Dan namelijk kon je ook iets weten of te weten komen van die mensen en dus een echt gemeend compliment geven. Aldus geschiedde en hier zie je de kaarten die ik ontving. Soms met nog een extraatje erbij.
Leuk, echt leuk om zomaar vijf van die kaarten te ontvangen en te sturen. Dankjulliewel voor alle complimenten, Carolien, Marleen, Sandra, Ingrid en Alice.

Goed ook om er eventjes bij stil te staan dat een compliment krijgen een mens goed doet. En dat een compliment géven ook leuk is.
Ik werkte in het Speciaal Basisonderwijs en ongeveer het eerste dat ik daar leerde, was complimenten geven.
Aan kinderen die daar op hun gewone, vorige school niet zo heel erg aan gewend waren, omdat ze uit de boot vielen, niet mee konden met de groep, niet in het straatje pasten.
Ik kan me nog goed herinneren dat de toenmalige adjunct-directeur in mijn klas kwam kijken hoe het allemaal verliep. Ik werkte er nog maar net.
Voor de pauze, had een van de leerlingen het me knap lastig gemaakt. In de pauze had ik pleinwacht en ook die pauze was heel erg moeilijk geweest.
Toen we na de pauze weer naar binnen gingen, zag ik dat deze leerling een gevallen jas van een ander kind opraapte en weer aan de kapstok hing.
Daar gaf ik haar in de klas een complimentje over.
Zonder er eigenlijk verder over na te denken.
Ik had ook helemaal niet gezien hoe ze daarop reageerde, maar in het nagesprek met die adjunct, benoemde die het voorval en gaf mij een compliment.
Hij had gezien hoe het meisje eventjes een beetje groeide.
Sindsdien wist ik het. Nooit meer vergeten. Het zat ingebakken voor altijd.

17 opmerkingen:

Sjoerd zei

Door complimenten te geven krijg je mensen achter je en in de meewerk stand. Dat willen we nog wel eens vergeten.

Marleen zei

Het krijgen maar ook geven van een complimentje is zo fijn.

sjannesblog.com zei

Wat een leuk idee, zo'n dag en het kaarten sturen.

izerina zei

Dat herken ik wel van je school. Zelfs al was er qua gedrag niet veel te complimenteren, een leerling had altijd wel b.v.leuke oorbellen of een nieuwe trui om een compliment te geven.

Judy zei

Dat is mooi, inderdaad mensen groeien een beetje van een compliment.

schrijfselsvanmij zei

Carolien is in ‘t echt ook een leuk mens :-) en jij ook :-)

pourquoi pas ??? zei

Jij bent inderdaad een leuk mens.
Het is zo makkelijk om een compliment te maken en ik kan het ook niet laten om te doen.
Mijn moeder deed het ook altijd en ik heb het overgenomen.
Al wilde ik als veel vrouwen nooit op mijn moeder lijken met sommige dingen ben ik wel heel blij.

mar zei

Leuke actie: de complimentenkaarten. Ik kreeg bij mijn afscheid ook diverse complimenten. Die zaten in een sleutel. Ook leuk bedacht.

KnutzEls zei

Een complimentje is een kers op de taart.

Marthy zei

Leuke actie. Iedereen heeft op zijn tijd een complimentje nodig.

Nietzomaarzooo zei

Jij schrijft over boeiende maar ook menselijke zaken en dat geeft een fijn en positief beeld van je. Ik lees je graag.

botervliegje zei

ik vond het ook weer een heel leuk project van Carolien en heel erg bedankt voor jouw fijne post Bertie.

lien zei

Jij ook bedankt voor je mooie kaart en lieve complimenten! Wat een mooi voorbeeld van die opgeraapte jas. Zoiets kleins heeft dan toch een grote impact. Mooi, ik kan goed begrijpen dat je dat niet meer vergeet!

Ineke zei

Ik geef jou ook een compliment. Wat schrijf je toch heerlijke mooie blogjes!

Floor zei

Fijn om complimenten te geven en te krijgen. Maar ik moet ook zeggen dat er tegen kinderen tegenwoordig ook wel eens wat overdreven wordt. Niet elke handeling verdiend een compliment toch? Dan is het zo gewoon en niet meer echt fijn om te krijgen en te verdienen.
Maar er wordt veel gemopperd en gezeurd in Nederland, meer complimenten maken de wereld mooier!

Mrs. T. zei

Wat een leuke actie!

Wieb zei

Wat een leuke actie.
Complimenten doen inderdaad wonderen...