Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 maart 2019

Gevelde boom


Afgelopen zaterdag stormde het echt gigantisch, maar dat weerhield onze oudste zoon Bart en mij niet van een stevige wandeling.
We liepen het rondje dat ik altijd loop en begonnen in het dorp. Op een gegeven moment komt je dan uit in een park en daarna in de polder.
Ik heb het water in de sloten daar nog nooit over de rand zien klotsen, maar nu wel.
Gewoon lopen kon ik niet meer, Bart heeft mij (z'n oude moeoedertje) verschillende keren vast moeten grijpen, omdat ik anders grote kans had gehad in de sloot terecht te komen.
Ik was echt uitgeput toen we weer terug kwamen en de volgende dag had ik spierpijn van het alsmaar schrap zetten tegen de storm
Hoe dan ook...
Vlak voor ons huis was net voor we terug waren een boom omgewaaid en geen kleintje.
De boom lag dwars over de weg en het is heel goed afgelopen. Wij wonen bijna aan een spoorwegovergang en op drukke dagen staat er wel eens een file te wachten tot de spoorbomen weer opengaan. Had die er gestaan, dan had je daar niet uit kunnen ontsnappen.  Er loopt ook een fietspad langs en een wandelpad.
Ja, dat had heel slecht kunnen aflopen.
Man en schoondochter stonden uit het zolderraam te kijken en er was natuurlijk meteen een oploop. Geen wonder, echt een reus van een boom.


Binnen de kortste keren was de brandweer er en de politie om de mensen op afstand te houden en de auto's die van de andere kant over de spoorlijn kwamen, een andere route te wijzen. Waren er toch weer auto's die gewoon over de stoep probeerden er langs te komen. Echt irritant.



Enfin, binnen een half uur was de weg weer helemaal vrij. Groot respect heb ik voor onze hulpdiensten!
En maandag werden de resten opgeruimd, daar moest nog wel een kraan aan te pas komen.
De volgende dag waren we bij de David Hockney- tentoonstelling en laat die nou een heleboel schilderijen over gevallen of gevelde  bomen hebben gemaakt. Supermooi en krachtig. Dat licht...
Dus ik laat er nog eentje zien:

Nog meer gevelde bomen langs Woldgate, 2008. Foto: van Goghmuseum
Had ik al gezegd dat die tentoonstelling echt een aanrader is?

19 opmerkingen:

izerina zei

Ooit zag ik zo'n boom geveld op Hemelvaartsdag op een niet zo gevaarlijke plek. De hulpdiensten lieten op zich wachten. Maar omwonenden met elektrische zagen ,sloopten snel de zijtakken. Voor de open haard.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ohhhh... wat een toestand!
En wat een mazzel, dat er niemand onder is gekomen.
En... wat een toeval, dat die David Hockney tentoonstelling veel omgevallen bomen bevat!
Je hebt me helemaal warm gemaakt om die tentoonstelling te gaan zien...

Groetjes en prettig weekend!
Marlou

.

Nietzomaarzooo zei

Mooi dat het goed is afgelopen qua schade met de boom. Wel jammer van de boom. Het duurt jaren voordat er weer zo'n mooie grote boom is gegroeid. Ik was zaterdag met mijn kinderen en kleinkinderen bij de OBA en we waaiden zowat het water in. Zelfs ik.

Sjoerd zei

Het heeft in ieder geval een mooie fotoserie opgeleverd. Hoe jammer het ook is van zo'n oude boom. En die spierpijn gaat gelukkig wel over...

Els04 zei

zonde he!

KnutzEls zei

Jammer van die boom, maar als ze niet meer stevig wortelen dan gaan ze op een moment tich neer.

Judy zei

Vind het wel triest, zo'n omgevallen reus. Maar gelukkig geen ongelukken, en snelle reactie van de hulpdiensten! En dat schilderij past er perfect bij.

pourquoi pas ??? zei

Jij maakt wel hele gevaarlijke wandelingen zeg. Pas je een beetje op.

Marleen zei

Gelukkig maar dat er verder geen ongelukken zijn gebeurd. Maar wel heel jammer van zo'n boom!

sjannesblog.com zei

Natuurgeweld, indrukwekkend!

Jeanne zei

Ja die storm was de moeite!
En die tentoonstelling: zoals bijna altijd als jij over kunst en musea schrijft:
ik lees erover, verlang ernaar om erheen te gaan, en jullie zijn er alweer geweest.
Bofkonten!
Mooie combi Hockney en de omgewaaide boom!

Griemmank zei

Bijna geen wortels, zie ik. Inderdaad een groot geluk dat er niemand onder is gekomen. Het vallen gaat namelijk razendsnel. Mooie tentoonstelling lijkt me dat.

schrijfselsvanmij zei

Hier viel het allemaal erg mee met de storm. Geen enkele (oude) boom in tuin en wei omgewaaid gelukkig

Wieb zei

Die aanrader had ik gemist ;-), maar nu kan ik er niet meer onderuit.

Ik ben zaterdag maar even buiten geweest. Het waaide inderdaad behoorlijk. Zachtjes uitgedrukt.

Anoniem zei

Prachtig schilderij!
En ja, respect voor wat die mannen doen.

Ferrara zei

Mooie combinatie heb je gemaakt. Een echte en geschilderde omgehaalde bomen. Dat omwaaien is toch ook een kwestie van moeder Natuur. Blijkbaar was die boom niet meer voldoende geworteld. Wat een geluk dat er geen verkeer in de buurt was. Zaterdag was het ook heel bar, ik ben van de fiets gestapt omdat ik bijna omwaaide.

Floor zei

Zo te zien zat de boom nog maar met weinig wortels stevig in de grond, dus eigenlijk was hij in slechte toestand. Gelukkig geen mensen geraakt.

Emie zei

Ja :)

Katrien zei

Dat is zeker goed afgelopen zeg. Poeh.