Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 maart 2019

Lente is weer in 't land

Onze kleindochter Anna schreef deze tekst op het raam in haar huis en tekende er een bloemig meisje bij.
Laat ik eerst maar eens vaststellen dat dat toch wel heel erg knap is voor een vijf-jarige kleuter.
Ze zit nog niet in groep drie hè, dat kind en ze kan gewoon lezen en schrijven.

Toen ik nog op koor zat, begon de dirigent vaak met inzingoefeningen en/of ademhalingsoefeningen.
Hij begon ook een keer met dit liedje. Het hele koor (180 volwassenen) zong zeer enthousiast mee en bij mij is het nooit meer uit mijn hoofd gegaan

Ik werkte toen nog en leerde het de volgende dag meteen aan de klas die ik op dat moment had.
Vervolgens ook aan alle klassen die daarna kwamen.
Echt heel geschikt voor een zonnige voorjaarsdag. 

Later werd onze dochter ook juf op de school waar ik werkte. Zij kende het liedje  inmiddels en leerde het  aan de kinderen van háár klas. Als die dan een jaar later bij mij terecht kwamen, wisten ze het al.
Blijkbaar heeft ze het lied ook thuis gezongen en aan Anna geleerd.

Ik had niet genoeg letters om de tekst op mijn letterbordje helemaal af te maken.
Want dit hoort er nog bij eigenlijk:
Tsjiep, tsjiep, tsjiep zingt ie want de....

En dan begint het lied weer opnieuw: Lente is weer in het land enz.
Als je het wil horen: klik
Het is zo'n lied dat nooit ophoudt. Als de kinderen in mijn klas dat eenmaal door hadden, hielden ze ook nooit meer op.

En nu is het om precies te zijn 1.58 uur in de nacht. Ik kan absoluut niet slapen. Ik lag al om tien uur in bed, maar het lukt niet. En nu natuurlijk helemaal niet meer, met dat lied weer volop in mijn hoofd.

Maar lente was het wel gisteren. Wat was het een heerlijke dag



20 opmerkingen:

Judy zei

Ah wat leuk, een traditie die doorgegeven wordt aan de volgende generaties! Knappe kleindochter!

Nietzomaarzooo zei

Inderdaad erg knap van je kleindochter op die leeftijd. En heel schattig ook.

mar zei

Knappe kleindochter. Lastig die slapeloosheid. Hopelijk aankomende nacht een betere nacht.

Willy zei

Wat leuk heeft ze de lente beschreven op het raam.
Een liedje om steeds in je hoofd te hebben.

Ferrara zei

Knap voor een 5-jarige, maar met zo'n moeder en oma, valt het appeltje niet ver, toch?
Het filmpje, zo leuk om te zien hoe het kroost vooral zijn best doet op de bewegingen.
Waardeloos die doorwaakte nachten. Misschien helpt later naar bed gaan of ben je om 22.00 uur totaal gevloerd, dat kan natuurlijk ook en dan is liggen wel erg lekker.

Wieb zei

Knap van je kleindochter...
Leuk zo'n traditie die doorgaat.

Liedjes uit je jeugd, ze blijven soms hangen. Ook al zijn ze niet meer terug te vinden op het net.
Zo kan ik mij iets herinneren over wonen op een flat, en dat daar geen plaats was voor hond en kat. Nu blijft het bij dit stukje, soms zing ik zomaar het hele lied (zal dan wel een momentje alzheimer light of zo hebben).

Emie zei

Wat een vrolijk raam, kanppe kleindochter en heerlijk lied. Onze jongste kleindochter zingt sinds kort bij een kinderkoor. Ik ga haar dit filmpje laten zien, echt iets voor haar.

Floor zei

Wat zijn die kinderen tegenwoordig toch slim. Vroeger werden de letters pas geleerd in de 1e klas, dus nu groep 3.
Dan duurde het nog wel heel lang eer je zelf een tekst kon schrijven.
Hoop dat je toch nog wat geslapen hebt...

Anoniem zei

Ligt maar net aan hoe je thuis gestimuleerd wordt en of je genoeg aanbiedt op HET moment wanneer je kind eraan toe is. Ik was zelf nog geen 5 jaar toen ik mijzelf lezen leerde.. Onze oudste zoon herkende de letters bij het boodschappen doen. Kaas enz voor hij 4 jaar was en uit zichzelf en de andere twee zoons leerde op hun eigen tijd de ene tussen 5 en 6, en de ander iets later. En ik ben 66 Ik denk zelf dat de kinderen van tegenwoordig de ruimte krijgen die ze nodig hebben . En niet meer klein gehouden worden,

botervliegje zei

het was heerlijk weer, donderdag ook al en het ruikt ook zo lekker al naar lente

Neeltje zei

Als een mantra! Hopelijk toch fit na zo'n kort nachtje.

schrijfselsvanmij zei

Ik ken(de) het liedje niet, leuk!

Mrs. T. zei

Mooi!

Marthy zei

Goed gedaan van Anna en wat leuk dat ze jouw liedje nu ook kent.

Mevrouw W. zei

Heel erg knap van je kleindochter en wat een net handschrift heeft ze. Ook al is het geverfd, dat viel me gelijk op.

miekequilt zei

Wat een enig lied, ik kende het niet. En je kleindochter is een knapperd hoor.

Sjoerd zei

Dat heeft Anna heel knap gedaan, die wordt straks ook vast en zeker juf...

Katrien zei

Een levenslied, prachtig verhaal .

Ageeth Mooij zei

Zo is het begin van de lente nog veel mooier!

Els04 zei

Wat een kleindochter, wat een oma!