Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 maart 2019

Opa's trein

Kijk, Anna was dit weekend te logeren en speelt met een trein.
Een elektrische trein.
Sterker nog, Anna speelt met de elektrische trein van haar opa.

En dat mag een wonder heten.
Vooral als je bedenkt dat onze eigen drie kinderen wel afwisten van het bestaan van deze trein(tjes) en van de spoorbaan en de huisjes, de boompjes en de beestjes,  maar dat ze slechts een heel enkel keertje in de gelegenheid werden gesteld om er mee te spelen.
En dan nog alleen onder strenge begeleiding van hun vader.

Mijn man was heel erg zuinig op zijn trein.
Hij heeft vaak verteld dat hij die kreeg van zijn ouders.
En wel toen er een crisis was, niet in het gezin, maar in de wereld.
Zijn ouders waren, zoals bijna iedereen toen, zuinig. Het geld werd niet zomaar uitgegeven.
Maar ten tijde van deze crisis zagen ze de situatie zorgelijk en somber in en besloten nog maar even van het geld te genieten en vooral ook de kinderen te laten genieten. En dus kreeg mijn man een elektrische trein, zijn zus Irene kreeg een bijzondere pop en wat broertje Paul kreeg weten we niet. Moet ik nog eens vragen.

We kunnen niet meer bedenken welke crisis het geweest zal zijn. Eerst dachten we de Cuba-crisis. Maar toen was mijn man al dertien en zijn zus nog ouder. Krijg je op die leeftijd nog een trein en een pop?
Misschien was het wel de Hongaarse opstand. Toen hadden ze een leeftijd die geschikter was.

Hoe dan ook, mijn man is nog steeds zuinig op die spullen. Maar ja, ze staan in een krat op zolder en Anna had dat ontdekt.
Ik moet er wel om lachen hoor, deze keer had opa geen enkele twijfel en mocht Anna er gewoon aan zitten en er mee spelen.
Want het betreft nu toevallig wel zijn oudste kleindochter, ja.


27 opmerkingen:

Céline zei

Gezellig opa en kleindochter samen spelen met de trein!

miekequilt zei

Wat enig. Leuk om zo samen iets te doen. Kleinkinderen mogen veel bij opa’s.

izerina zei

Wie had het meeste plezier?

Saralien zei

Die tweede foto is zo mooi. Die verschijnt over een jaar of 50 nog wel eens op de blog van Anna als ze het over mooie herinneringen heeft :-)

nicole orriens zei

Oh vooral die laatste foto vind ik prachtig en lief. Mooi zo opa met kleinkind. En wat goed dat hij haar er mee laat spelen.

sjannesblog.com zei

En opa speelt gezellig mee, leuk hoor!

Onliemie zei

Oh zo een Marklin trein? Staat hier ook op zolder. Met alle toebehoren van huisjes, kerkjes, boompjes en ventjes. Ook in dozen op zolder. De echtgenoot heeft er uren mee gespeeld en toen onze zoon oud genoeg was, werd er een hele tafel gemaakt met landschappen en toestanden. Slagbomen die open en toe konden, belletjes die rinkelden...Alleen vond de zoon er niks aan. Dus na een tijd werd de boel dan maar weer opgeborgen. Misschien dat het minimeneerke er ooit mee zal spelen. Er is nog hoop! Wat een leuke foto's van opa en kleindochter.

Els04 zei

hoe mooi!

Floor zei

Wat leuk! Ach, opa zijn is toch weer heel anders dan vader zijn... en als je ouder wordt, ga je anders met de dingen om.

mar zei

Leuke/lieve foto's.

Bernardine zei

Ik herken dat wel!
Mijn 8-jarige Mini-meisje zie ik ook wel eens knutselen met een stukje bijzonder papier uit mijn verzameling, wat ik dan al sinds 1996 bewaard heb... maar ja, als zij het niet gebruikt woe dan wel?
Geniet maar lekker van Frits en Anne!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat lief... opa en zijn kleindochter samen aan het treintje...
Ik vind het een schattig gezicht.

Groetjes van Marlou

.

Marthy zei

Opa en Anna met de kostbaar bewaarde trein van opa, mooi vind ik dat en ik moet er een beetje om lachen.

schrijfselsvanmij zei

Ah, da’s lief!

Ageeth Mooij zei

Dat is echt genieten, voor iedereen!

Ferrara zei

Enig! Daar bewaar je dergelijke spullen toch voor.

Wieb zei

Kleinkinderen en grootouders... een bijzondere combinatie. Een beetje meer mogen dan de eigen kinderen hoort erbij.

Anoniem zei

Wat een bijzonder innige band tussen opa en kleindochter. Enkel voor haar maakt hij dus graag een uitzondering. Lief.

Emie zei

Opa's en kleindochters; een gouden combinatie!

Bram zei

Tjee, wat lief (van opa)! Leuk om te lezen, Bettie.

Nietzomaarzooo zei

Wat heerlijk om zo met Opa te kunnen spelen (en Opa met haar natuurlijk).

juffrouw Ooievaar zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Sjoerd zei

Ik kan me dat heel goed voorstellen dat dit gebeurt. Ik heb ook nog zo'n trein staan in een doos. Ooit eens gekregen van mijn zwager...

Mrs. T. zei

Wat mooi zo saampjes.

Judy zei

Hartstikke leuk! Ja, welke crisis? Zal wel iets met de koude oorlog te maken hebben gehad.

Neeltje zei

Goud waard!

Katrien zei

ha, ja emoties veranderen als je opa wordt. Anna wordt groot zeg, het lijfje gaat de hoogte in.