Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 juli 2023

Badpaviljoen Domburg


 Mooi hè, zo'n rijtje huisjes. Of huisjes... dat zijn het eigenlijk niet. Cabines zijn het en je kunt er je spullen in kwijt.

Nog mooier, dit schilderij van Jozef Posenaer. Het heet 'Strandhuisjes in Domburg'. Geschilderd tussen 1915 en 1917.  Ik vind het prachtig en vooral ook omdat je op de achtergrond het Badpaviljoen ziet liggen. En daar nam ik ook wat foto's van. 



Tja, dat Badpaviljoen heeft me altijd geïntrigeerd. Ik heb er zelfs ooit eens gesolliciteerd,  als kamermeisje. Ik was ook aangenomen, maar zag ervan af omdat ik ook terecht kon in Breskens, dat was handiger.

Het eerste Badpaviljoen stond er al in 1837, maar later, in 1889, werd het grotendeels vervangen en uitgebreid.

Ik heb geen idee waarom, want het ziet er prachtig uit, zowel van buiten als van binnen (ik ging naar het toilet), maar toch lijkt het mij vergane glorie en dat vind ik mooi. 

Zo mooi dat ik er heel graag thee wilde drinken en dat hebben we ook gedaan. Een heerlijk terras en een heerlijk kopje thee.

15 opmerkingen:

Judy zei

Ah Domburg, heb er ook vele voetstapjes liggen! Prachtig dat badpaviljoen!

Sjoerd zei

Het is een mooi bouwgevalletje da paviljoen. Ik hou ook van die oude glorie.

Bertiebo zei

Het is misschien wel een bouwgeval, maar zeker geen bouwval. Het ziet er echt heel mooi uit! Het is meer de sfeer die er aan de buitenkant aanhangt die je doet denken aan vergane glorie

izerina zei

Ik denk dan aan vroeger tijden en de vele kunstenaars daar

roentare zei

The first version of Bath Pavilion looks fabulous. I am more of an old soul.

Emie zei

Het woord paviljoen alleen al, is zo lekker nostalgisch. Ik ken Domburg alleen maar van schilderijen.

Jeanette Renting zei

Ja, wat een prachtig gebouw is het toch! Twee jaar in Domburg op vakantie geweest, en altijd als we er langs liepen, zag ik vroeger tijden voor mij.

Iris Flavia zei

Very, very beautiful! Oh, I can´t wait to go to the beach...

miekequilt zei

Wat een mooi schilderij. Zulke strandhuisjes zijn zo mooi hè. Het Badpaviljoen is prachtig. Wat leuk dat je er kon werken maar toch iets anders koos.
En natuurlijk ging je daar iets drinken, het ziet er allemaal geweldig uit.

In de weer zei

Mooi die eerste foto.
Prachtige kleuren.

Nietzomaarzooo zei

Alleen de naam is al nostalgisch en mooi. Die badhuisjes hebben prachtige opvallende pastelkleuren. Erg leuk!

Jolande zei

Heerlijk op een terrasje zitten. Dat badpaviljoen ziet er prachtig uit.

Neeltje zei

Heerlijk zomers!

schrijfselsvanmij zei

Domburg, daar kwam ik vroeger regelmatig

Alet Venhuizen zei

Altijd zeer fotogeniek, die cabines :-)