Totaal aantal pageviews

dinsdag 25 juli 2023

De kunst van het weglaten

Ik ben niet eens zo'n grote Mondriaanfan, ik vind het allemaal best leuk en dat is het.

Maar we gingen toch kijken in het Mondriaanhuis in Amersfoort. 
Een leuk museum, gevestigd in Mondriaans geboortehuis.  
Mooi opgebouwd en met een overzicht van het leven en werk van Mondriaan en een aantal vroege werken. 
Ook een hele leuke zaal met activiteiten voor kinderen. Die toen wij er waren allemaal goed bezig waren. met veel verschillende dingen. 

Het mooie van Mondriaan vind ik dat hij zich zo ontwikkelde en dat je dat heel goed kunt volgen. 
Dat hij bovendien de kunst van het weglaten als geen ander beheerste en dat hij alles deed om tot de essentie te komen. 

Dit vertel ik omdat er nog een leuke tentoonstelling tussendoor was in het museum. Van op het werk van Mondriaan geïnspireerde kunst. Getiteld Vogels en Vissen. Het vissengedeelte liet ik voor wat het was.


Wat je hier ziet, dat heet Blocbirds. Het is werk van het kunstenaarsduo Paul & Albert. 
Ik keek er naar en ik dacht goh wat leuk. Ik ging ook meteen bedenken welke ik wel in huis zou willen ophangen. 
Maar wat het nou met vogels te maken heeft, dát zag ik pas toen ik een geplastificeerd blad zag met iedere keer een van de prenten hierboven er op en daarnaast een bijbehorende vogel. 
De kunstenaars hebben vijfentwintig Europese vogels bestudeerd en geprobeerd hun verenkleed  te vangen in een abstracte compositie. 
(Trouwens voor de duidelijkheid stonden er ook nog vogels bij. Opgezet. Maar daar kijk ik niet graag naar. )


Toen we dat eenmaal door hadden, gingen we onze eigen favoriet kiezen. Ik koos de Grote Bonte Specht. Ik zal het nog even duidelijker laten zien en kijk dan daarna nog even naar de vogel. 


Ik vond het zo leuk bedacht en gedaan en heel erg Mondriaanachtig. Mijn man koos trouwens niet voor de Putter die je hieronder ziet.




Hij koos voor de Blauwborst. Natuurlijk koos hij voor de Blauwborst en ik stond meteen te stikken van het lachen,  want die Blauwborst, die kunnen wij nooit vinden. 
Op iedere natuur-excursie van ons wordt die genoemd. En wij zien hem nooit. En de blauwborst foto van deze tentoonstelling is dus ook mislukt. 

Echter niet getreurd, je kunt alle 'grafische composities' bewonderen hoor, hier, klik

16 opmerkingen:

roentare zei

Quite a signature of colour pattern for each specie!

Judy zei

Ja, prachtig, die blocbirds! Je herkent aan de kleuren al meteen een paar vogels. Ik zou er ook zo wel een paar aan de muur willen hebben.

Sjoerd zei

Die was er niet toen wij er waren, jammer eigenlijk. Dat had me ook wel aardig kunnen inspireren denk ik. Ik ben overigens wel een echte Mondriaan fan... Daar heb ik meer mee dan met de oude "meesters".

Els04 zei

zo mooi!

izerina zei

Mooi,die vogels. Toch val ik voor de kleuren van Mondriaan

nicole orriens zei

Wat een creatieve manier om een vogel weer te geven zeg. Je moet er maar op komen. Ik vind het heel knap gedaan!

Emie zei

Erg leuk, die vogels. Ik vond het Mondriaanhuis sowieso erg interessant gedaan met het nagemaakte atelier.

pourquoi pas ??? zei

Wat ontzettend leuke verrassing in mijn bus. Dank je wel Bettie. Wat jij ook afgelopen weekend in Amersfoort?

In de weer zei

GENIAAL !

Kitty zei

Ik vind ze geweldig! Herkende er ook wel een paar. Staat de blauwborst niet links boven op de eerste foto?

Mormorsweb.blogspot.com zei

Mooi, en leuk dat je de verklaring erbij gezet hebt.

Iris Flavia zei

Nice idea with the birds!

KnutzEls zei

Niet zo'n grote fan van Monsriaan. Die vogels zijn leuk bedacht, maar geef mij de vliegende beesten maar.

Jolande zei

Die blauwborst en jullie is dus duidelijk geen goede combinatie :-)

Lot zei

Ten eerste heel hartelijk dank voor je leuke kaart van mijn geliefde Amsterdam, weet nu niet hoe je naam echt is met of zonder R.

Ik hou van die grafische grapjes en mijn favoriet zou de Hop zijn, in Frankrijk regelmatig gezien en in het echt is het spectaculair.

miekequilt zei

Die vogels vind ik zo mooi gemaakt. Lijkt me heel leuk om een quiltje van te maken.