Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 juli 2023

De langste dag

Van de langste dag hebben we dit jaar heel goed gebruik gemaakt. Het was dus echt een lange dag. 

We vertrokken vroeg, vaarden over van Breskens naar Vlissingen en begonnen daar een fietstocht over Walcheren. 

We waren even in Westkapelle op de dijk en fietsten lekker verder op weg naar Domburg. Ik vind het daar altijd erg leuk. Ook nu. We liepen eerst door het dorp, druk, maar gezellig druk. En ik maakte een foto van de kerk. Dat is namelijk de kerk met de toren die best beroemd is geworden door... Piet Mondriaan

Mondriaan vertoefde evenals veel andere kunstenaars graag in Domburg. Om te schilderen.



Deze werken van Mondriaan heb ik op school vaak gebruikt om de kinderen het verschil tussen figuratief en abstract duidelijk te maken en dat werkte. Het eerste werk begin 1911, het tweede werk later in 1911 en het laatste in 1914. 

Het weglaten, de essentie eruit halen, dat wordt door deze afbeeldingen ook wel duidelijk.

Er was op de dijk nog wel een Mondriaan-bank. Dwz. in de kleuren van zijn latere werk. Maar die mensen zaten zo heerlijk daar, die gingen niet weg. Dus dan maar zo!

16 opmerkingen:

Sjoerd zei

Buiten het feit dat Domburg een mooi stadje is, is Mondriaan zeker een van mijn favoriete schilders,

Judy zei

Domburg ademt die sfeer van de kunstenaars die daar vertoefden. Mooi, die serie schilderijen van Mondriaan.

Elizabeth zei

Het is daar heerlijk fietsen! En waarschijnlijk nog niet zo druk in Domburg i.v.m. nu; het zal wel volgestroomd zijn met vakantiegangers...
Prachtige kerk (toren) en wat een leuke lestip!

In de weer zei

Dat deed je héél goed dan met die Mondriaans !

roentare zei

That bench looks great. Quite artistic sitting there.

Iris Flavia zei

Oh, yes. The days are getting shorter...
Love esp the Mondrian bench!

Willy zei

Een mooie plaats. Ik had daar graag eens een kijkje willen nemen in de tijd van de kunstenaarskolonie.

Kitty zei

Mooi stukje Nederland weer Bettie!

Ferrara zei

Wat gaf jij leuk les aan kinderen. Ik heb van mijn kleinkinderen nooit gehoord of ook maar iets gezien aan knutselwerk dat ze op die manier werden onderwezen. Jammer toch.

biebkriebels zei

Leuk die bank in Mondriaan kleuren!

conny's quilts en creaties zei

Weer een leuk Zeeland blog. Volgens mij zijn we er elkaar net misgelopen, ik was een of twee dagen later op de fiets in Domburg:). Aan de voet van die kerk aten wij een heerlijk ijsje en genoten van alle mensen die er langs kwamen, wat een gezellig plaatsje. Voor mij de eerste keer dat ik wat langer dan een dag in Zeeland was. Een plek om terug te komen, zeker als ik al jouw verhalen erover hier lees, is er nog genoeg te zien.

Marthy zei

Leuk dat die bank daar is geplaatst in die kende Mondriaan kleuren.

miekequilt zei

Zeeland: ik word zo enthousiast van jouw verhalen. We gaan zeker nog eens kijken. Bij Domburg in de buurt kampeerden we wel eens, leuk stadje.

Mevrouw W. zei

Mijn schoonmoeder wil een Mondriaanwandeling in Domburg maken. Als het goed is zullen we dat dit jaar nog doen.

Miriam zei

Interessant dat je ons zo een kijkje laat nemen in een (voor mij) onbekend stukje Nederland. Er valt van alles te ontdekken in eigen land, zo blijkt maar weer!

Jolande zei

Die drie verschillende tekeningen van dezelfde kerk vind ik erg apart.