Totaal aantal pageviews

vrijdag 21 juli 2023

Impressie van Paleis het Loo

 Het Loo... hoe moet ik dat nou weer aanpakken. Er was heel veel te zien, zo veel dat we ter plekke besloten om nog een keer terug te gaan. Dus ik laat gewoon maar een paar dingen zien die ik interessant vond:

Dit bed bijvoorbeeld stond in de bedkamer van Koningin Mary. Nadat Willem en Mary in London tot koning en koningin waren gekroond moest een van hen wel in Engeland blijven. 
Dat werd Mary. 
Maar voor als ze terug zou komen op het Loo werd er een bedkamer voor haar ingericht. 
Ze is nooit teruggekomen en stierf aan de pokken op 32-jarige leeftijd in London. 

De kleur van de stof is karmozijnrood. De term kende ik wel, maar ik had er geen beeld bij. 
Het is gemaakt met de rode kleurstof die cochenilleluizen uitscheiden en daardoor (ha, letterlijk) poepduur. 

Toen ik hier stond viel het licht op een bepaalde manier binnen en maakte het echt prachtig. Dat zie je helaas niet op de foto terug. 


Dit is de werkkamer van Koningin Wilhelmina. Zij werd koningin toen ze achttien was.
Ze hield erg van het Loo en nam deze kamer als werkkamer in gebruik.
Hier ontving ze bijvoorbeeld haar ministers. 
Er waren veel meer kamers te bezichtigen, o.a. van haar man prins Hendrik, van haar moeder Emma en van haar dochter Juliana. Ook Bernhard had er een kamer. 

Tot zover twee van de bewoonsters. 
Ik kan me niet voorstellen dat deze dames dit berenvel met kop prettig hebben gevonden. Maar ik weet er natuurlijk helemaal niks van. Als ik er had gewoond had ik het er uit gegooid. En wel onmiddellijk!


Er was echt heeeeel veel te zien. En superinteressant. Ik was er niet voor het eerst en denkelijk ook niet voor het laatst. 
Want nu heb ik het nog niet eens over de tuinen gehad. De tuinen van paleis Het Loo. En die zijn ongelooflijk mooi. Het zijn eigenlijk de tuinen van Willem III (de stadhouder-koning) en Mary Stuart II. Het paleis is ook hun paleis. 
Die tuinen, je loopt er rond, omringd door beelden en fonteinen en het is prachtig. 


Vanaf het dakterras heb je een prachtig uitzicht. Ik heb echt genoten in die tuinen. 

Van die fonteinen ook. De koningen toen, o.a. die in Versailles hielden gewoon een onderlinge wedstrijd wie de hoogste fontein had. Willem won, maar deze fontein werd later overtroffen door de vorst van Hannover. 'Jongetjes waren het', zei de gids



Nog een ding en dat is deze wereldbol. Er staan er twee in deze tuin. De ene geeft aan met welke plaatsen handel werd gedreven. 
Op de andere, deze hierboven, zie je de stand van de sterren zoals die was toen Mary Stuart werd geboren. Willem liet dat maken en doet mij geloven dat hij in dit overgearrangeerde huwelijk toch echt van haar hield. 

Dit was het. Ik had nog veel meer kunnen laten zien, maar het gaat om het idee. Het Loo is een aanrader! 

16 opmerkingen:

izerina zei

Prachtig!

Judy zei

Je raakt niet uitgekeken daar! Prachtig! Wist je dat die rode kleurstof, de luizenpoep, nog steeds gebruikt wordt als voedingskleurstof?

Sjoerd zei

We hebben het paleis gemist doordat mijn vrouw ziek werd op vakantie daar in de buurt. Heel jammer zo te zien.

sjannesblog.com zei

Ik moet er toch echt maar eens naar toe!

Kitty zei

Wat een pracht toch allemaal. Die 'dooie ijsbeer' zou er bij mij ook onmiddellijk uit gaan!
Karmijn wordt o.a. in roze koeken gebruikt zag ik in dit linkje, en daar staat ook dat de luizen vermalen worden. Weet niet wat ik daar nou weer van moet denken... https://proveg.com/nl/blog/e120-karmijn/#:~:text=Karmijn%20is%20een%20kleurstof%20die,hoeveelheden%20van%20de%20cactussen%20geschept.

nicole orriens zei

Tsjonge, dat rode bed! Daar zou ik werkelijk niet graag in slapen. Volgens mij zou ik er nachtmerries van krijgen.

roentare zei

That garden is truly exquisite!

Marthy zei

Ik heb ooit de tuinen gezien, die vond ik prachtig. Die zou ik nog weleens terug willen zien.

Iris Flavia zei

Beautiful bed, but, oh, the baer reminds me of "Dinner For One" - my Father used to watch it each and every new Years - certainly in German.
Beautiful globe.
It must´ve some... pompous times. Wonder if they were happy, though.

Floor zei

Dat bed, dat lijkt me wel wat, ziet er prachtig uit.
Die dierenvellen gingen bij mij ook gelijk weg hoor, verschrikkelijk om daar steeds tegenaan te moeten kijken.
De tuinen zijn inderdaad prachtig aangelegd, maar heel veel heggetjes te knippen.
Maar daar hadden ze natuurlijk hun personeel voor :-)
Zelf ben ik toch meer van wilde tuinen, maar dat kan natuurlijk niet bij een paleis...

In de weer zei

Prachtig om daar in de tuinen rond te lopen.
Wij waren er ook eens in de winter, met Kerstmis.
Weet niet of dat nu nog is maar men dekte dan de tafels met prachtig serviesgoed.
De entourage ook helemaal in kerstsfeer, mooi hoor !

miekequilt zei

Wat is het mooi daar. Ik heb het meteen in mijn agenda gezet. Wil ik zeker ook eens heen en dankzij jouw verhaal weet ik waar ik op ga letten: op dat prachtige bed!

Elizabeth zei

Ja, mooi allemaal hè.. Je komt er niet uitgekeken, dus ik snap dat je nog een keertje wilde!

Hans zei

Paleis het Loo, het is net of je een andere tijd ingaat. Hans

mrs H. te B. zei

Leuk hoor! Ik stond ooit OP het paleis - alleen begon het toe net heel hard te regenen.....

Ferrara zei

Een van de parels van ons land. Tijd voor een herhalingsbezoek na de renovatie.