Totaal aantal pageviews

maandag 24 juli 2023

Mural en kunst in Amersfoort

 

'Ja',  vertelde de winkelmevrouw in de Amersfoortse winkel waar we twee (2) bonbons kochten, 'ja,  ik geloof dat hij alleen maar hier geboren is hoor, die Mondriaan'. 
'Bijna goed', zei iemand anders in de winkel, 'hij heeft hier nog een paar jaar op de lagere school gezeten en daarna zijn ze verhuisd, maar er zijn nog wel een paar kindertekeningen  van hem bekend'. 

Tja, Amersfoort is nou eenmaal de geboorteplaats van Piet Mondriaan en een beetje stad, maakt daar natuurlijk gebruik van. Want ja, een kei, zelfs al is het een grote kei, is ook maar een kei. 
En dus zagen we terwijl we lekker door de stad liepen een heleboel van een zeer fraaie Middeleeuwse stad en af en toe een beetje Mondriaan.




De mural die ik vandaag laat zien, is waarschijnlijk geïnspireerd door Mondriaan,  al weet ik dat helemaal niet zeker. 
Hoe dan ook,  Amersfoort is echt mooi, maar het gedeelte bij het station nou juist helemaal niet. En die straat knapte een beetje op van de mural: 


22 opmerkingen:

Judy zei

Nee dat stationsgebied is verschrikkelijk. Maar leuk, al die Mondriaan dingen!

Nietzomaarzooo zei

De looproute van station naar het centrum is al zo lang ik het ken zeer onaantrekkelijk. Die mural doet z'n best, maar dat is dan ook alles.

Sjoerd zei

Ik ben in Amersfoort naar het Mondriaan geweest. Een mooi museum en zeker een bezoekje waard. Trouwens een mooie mural op een voor mij echte blokkendoos. Volgens mij is de mural gebaseerd op deze blokkendoos zelf. De voorzijde ziet er ook zo uit met al die vlakjes.
ter info: Het is een kunstwerk van Daniël van de Haterd, beter bekend als graffitiartiest 13HOOG. Onderaan het kunstwerk hangt een bordje met daarop de nummers en de naam van de bijpassende Amersfoorter. Zo kun je precies zien welke kleur voor welke inwoner staat. Zie ook: https://indebuurt.nl/amersfoort/genieten-van/de-otto-scheltusflat-is-een-stuk-kleurrijker-elk-vakje-is-de-lievelingskleur-van-een-van-de-bewoners~171197/

Kitty zei

Geweldige Murat!

Bertiebo zei

Dank voor de extra info, Sjoerd. Toch is het geheel wel gebaseerd op Mondriaan en aangebracht in 2022 omdat het toen 150 jaar geleden was dat hij werd geboren

Iris Flavia zei

Simplicity at it´s best.

Emie zei

Verrassend leuke stad, vind ik en het Mondriaanhuis, daar ben je vast ook geweest. Ook al zo verrassend!

Mae Travels zei

No translation seems to be available — but I love the Mondrian-like images everywhere in your post!
best, mae at maefood.blogspot.com

s.c zei

Het is zeker weer eens wat anders. Mooi gedaan die kleurencompositie.

miekequilt zei

Ik geloof niet dat ik wel eens in Amersfoort ben geweest. Nou ja, een keer naar een quiltwinkel. Als ik het zo zie en lees is het een leuke stad om toch eens heen te gaan.
De mural vind ik weer leuk.

roentare zei

The mural is a stellar art with simplicity and pattern.

Bleubeard and Elizabeth zei

I'm a huge fan of Mondrian and have been since I first saw his work. And even though I didn't find a way to translate your text, I knew from the photos every mural dealt with Mondrian and his work. Some great interpretations, some a bit faux. Loved the Mondrian tiles you shared. Were they magnets?

schrijfselsvanmij zei

Twee (2) hele bonbons :-)

magiceye zei

Very attractive mural!

In de weer zei

Leuk al die Mondriaan kleuren in de stad. Wij zijn ze helaas niet gepasseerd toen we de watertoren gingen fotograferen.

Tom zei

...simple colors are simple beautiful.

Sami zei

I like the "Mondrian" look mural. I must be a pretty town to visit.
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Marthy zei

Leuk en die laatste foto mooi. Maar die kei had ik ook nog wel een keer willen zien. Toen oudste in de zesde klas op kamp ging naar Amersfoort ging ik mee als begeleidster en ik heb toen een foto gemaakt van de hele klas op en om die kei. Pfff, dat is 41 jaar geleden.

Ferrara zei

Amersfoort, de binnenstad is zeker een bezoek waard. Onze kinderen hadden er in maart, tere van ons 35-jarig huwelijk, als een van de feestelijkheden een navigatiewandeling georganiseerd. Aanrader.

Bertiebo zei

@Bluebeard and Elizabeth: Hahaha, no magnets, chocolates

Anoniem zei

Ooit 1972, liep ik stage in Amersfoort ziekenhuis. Regelmatig fietste ik dwars door de stad. Ik kan me niet herinneren of er toen ook al aandacht voor Mondriaan was. Groet TInekeD.

Hans zei

In Amersfoort kun je niet om Mondriaan heen, de trots van de stad.
Nou ja ook nog de onze lievevrouwentoren, de koppelpoort enz. Hans