Totaal aantal pageviews

zaterdag 15 juli 2023

Zonnebrand

 Smeren moet! Dat is me wel duidelijk. Ik heb een paar bezoeken bij de huidarts achter de rug. Verdachte 'plekjes'. 
Een paar keer 'zonneschade', kon meteen worden weggehaald. 
De laatste keer dus echt huidkanker. Is ook weggehaald gelukkig. 
Maar smeren moet dus! 


Nu las ik een stukje in het Parool over zonnebrandmiddelen. 
En ik zag de prijzen. 67.50 voor 150 ml om maar een voorbeeldje te noemen. Dat is toch niet te geloven?
Echt middelen voor luxe personen hoor. 
Maar ook voor gewone personen is zonnebrandspul best duur. 
Ha, er is net een uitgebreid onderzoek geweest van de Consumentenbond. Daaruit bleek dat het middel dat je hier onder ziet de beste koop is. 

De prijs? 3,49 voor 200 ml. 


Nou, als je nou nog niet smeert...

En dan nog een klein dilemma. Op een van de warmste en zonnigste dagen van het jaar, zag ik een vrouw lopen met een jong baby'tje. Het kindje lag in een open wagen met alleen een rompertje aan. Ook niets op het hoofdje. 
De huidarts heeft me eens gezegd dat voor een baby een minuut in de volle zon eigenlijk al te veel is. Zeker een uur later zag ik de vrouw met haar kind weer. Nu niet in de wagen, maar nog net zo bloot en hangend over de schouder van de vrouw. Met de andere hand duwde ze de wagen.
Hoewel ik sterk de neiging had, heb ik er toch niks van gezegd. Ik sprak de vrouw niet aan. 
Later kreeg ik daar spijt van. En ik nam me voor: als ik weer zoiets zie,  zeg ik er wel iets van.

Wat hadden jullie gedaan? 

22 opmerkingen:

Judy zei

Jemig, dat babytje. We worden steeds bewuster.

izerina zei

Dat dilemma heb ik ook ,als ik met warm en zonnig weer kleine kindjes bloot en zonder zonnepetje voor op de fiets zie zitten. Ik zeg maar niets

Sjoerd zei

Ik geloof dat ik daar niet over nagedacht zou hebben...

Elizabeth zei

Ja, dat is een moeilijk dilemma... Maar als het je achteraf nog zo bezig houdt, had je het beter toch wel kunnen doen.
Misselijk dat zonnebrandcrèmes opeens zo duur worden als blijkt dat smeren moet! Er wordt meteen weer een slaatje uit geslagen.
Fijn dat we de consumentenbond hebben!

Mevrouw W. zei

Je hoort zo vaak iemand zeggen: ik hoef niet te smeren want ik verbrand toch niet. Dat zonnebrandcrème bescherming is tegen huidkanker, wil er nog steeds bij heel veel mensen niet in.

Anoniem zei

Ik denk dat ik eerst naar de moeder zou kijken, wat is haar uitstraling, krijg ik een grote mond of is ze bereid te luisteren naar een goed bedoelde waarschuwing van een vreemde.

Anoniem zei

Ik denk dat ik eerst naar de moeder zou kijken, wat is haar uitstraling, krijg ik een grote mond of is ze bereid te luisteren naar een goed bedoelde waarschuwing van een vreemde.

roentare zei

moisturization is the key that should start at young age!

Bertiebo zei

Anoniem: ja dat was de vraag natuurlijk. Maar zo op straat lopend, kon ik haar uitstraling niet inschatten

Iris Flavia zei

The other day they tested sunscreens (also especially for kids) - the cheapest was the best.
I always take 50+.
And yes. 1999, Australia, where the sun is much, much more intense and dangerous... well actually still these days there I see it! Kids, babies, near to no hair, no hats, in the sun for hours.
Like you I did not dare to say anything.
Is it wrong or right? The kid cannot know, the mother does not want to hurt her baby - she is just dumb...
In Australia you have signs everywhere now telling you the actual UV-index, you can buy not condoms but sunscreen from automats, ads everywhere - I hope parents get it!

conny's quilts en creaties zei

Lastig dilemma, zeker in deze tijd dat veel mensen zo'n kort lontje hebben. Mogelijk moet er nog veel meer campagne gevoerd worden over het belang van bescherming tegen de zon voor iedereen en zeker voor jonge kinderen

Ferrara zei

Ik voel met je mee, zag ook iets dergelijks en koos na twijfelen niets te zeggen. Voorlichting is zo belangrijk door de verloskundige, kraamzorg en later het consultatiebureau of bestaat dat niet meer? Ik herinner me van vroeger dat kinderwagens werden afgedekt met een stukje vitrage tegen de zon. (ik word oud)

Floor zei

Misschien zou ik alleen hebben gezegd "heeft je kindje het niet te warm?"
Want om nou te zeggen dat ie niet in de zon mag, dat weet ze natuurlijk zelf ook wel.
Misschien was hij of zij ook wel ingesmeerd met factor 70, als dat bestaat.
Maar erg warm is gewoon niet fijn, voor niemand niet, maar ze kan ook haar kind niet alleen thuis laten.

miekequilt zei

Smeren, smeren. Ik heb net zo’n geschiedenis als jij en ben me echt bewust dat smeren belangrijk is.ik zeg het altijd tegen mensen om me heen. Het staat zelfs bij mijn profielfoto op Whatsapp. En ik laat ieder vrij om het wel of niet te doen.dus ik zou ook niks tegen die mevrouw zeggen. Misschien was het kind lekker ingesmeerd en kon het nu even van de zon genieten.

Nietzomaarzooo zei

Zou denk ik wel iets hebben gezegd, maar heel voorzichtig en erbij zeggend dat ik zelf huidkanker heb en juist daarom veel voorzichtiger ben geworden. En smeren belangrijk is (of voor zo'n jonge baby - uit de zon blijven. Maar eerlijk gezegd weet ik het thuis ook altijd goed te bedenken.

Emie zei

Ik zou er ook niets van gezegd hebben maar het is best een dilemma.

Marthy zei

Moeilijk hoor want ik vind dat het kindje in de wagen moet liggen met een doek erover. Maar of ik dat zou zeggen, ik weet het niet.

Marion van de Sande zei

Ik zou het hebben gedacht, tegen mijn man hebben gezegd maar het niet tegen de moeder. Ik schat namelijk in dat mijn opmerking geen openbaring zou zijn voor haar waardoor het kind voortaan beschermd zou worden (wie weet was het kindje ingesmeerd trouwens). Eerder zou mijn opmerking alleen maar ergernis hebben opgewekt.

Ik maak ook geen opmerking wanneer ik mensen zie roken, drinken of hoor dat soft drugs geen kwaad kunnen.

Jolande zei

Smeren moet inderdaad. Ik heb factor 50, niet goedkoop, maar wel goed werkend.
Ik snap je dilemma wel maar zelf zou ik niets gezegd hebben.

Bertiebo zei

Marion: Nee van roken en drugs en zo zou ik ook niks zeggen. Maar dat zijn volwassenen. Hier ging het om een baby, dat is wel wat anders natuurlijk. En wat ik al zei ik kon helemaal niet inschatten wat voor moeder het was, ook niet of het al dan niet een openbaring voor haar zou zijn. Overigens is insmeren voor een jonge baby in de volle zon nooit voldoende. Volgens mijn huidarts.

Marion van de Sande zei

Bertie: het gaat er wat mij betreft om dat je het tegen een volwassene zegt, in dit geval de moeder van het kind. Wat mij betreft eigenlijk hetzelfde als ik tegen een volwassen man zegt dat roken allerlei ernstige ziektes kan veroorzaken of tegen de ouders van een jongen van 14 dat een biertje enorm veel hersencellen kan beschadigen.

Al die ouders zijn van deze argumenten op de hoogte, zijn er ongetwijfeld al vaak op gewezen. Ook een tienermoeder is ongetwijfeld meermalen gewezen op het feit dat een kind ingesmeerd moet worden en tóch uit de zon moet worden gehouden. Ik ga er vanuit dat het enkel irritatie zal oproepen.

Wanneer ik iemand zou kennen, dán zou ik het wel zeggen, Maar een wildvreemde, nee, dan bijt ik op mijn tong.

Els04 zei

Ik zag dat ook laatst en heb niets gezegd. Omdat ik niet kan geloven dat er mensen bestaan die niet weten dat dat niet goed is. Dus ging ik er vanuit dat ze het gewoon zever vond en dus ook niet naar mij zou willen luisteren... Maar wel héééél lastig hé.