Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 november 2023

Schaakproblemen

Schaakproblemen? 
Schrik niet: ik kan niet schaken, mijn hersens zijn er niet geschikt voor denk ik. En omdat ik dat weet is er geen probleem. Klaar uit.


Dus toen ik eergisteren zag dat er naast het Lieverdje, op het Spui,  geschaakt werd, dacht ik daar verder niet over na. 
Ik vond het gewoon leuk, die roze schaakstukken. Ik maakte een paar foto's en bleef even kijken.  
En omdat er vrouwen aan het spelen waren dacht ik dat die roze kleur misschien iets te maken had met het feit dat er minder vrouwen schaken op hoog niveau en dat daar aandacht aan werd besteed. Minder dan mannen bedoel ik. 


Een dag later las ik in de krant wat de echte bedoeling was. 

Het schijnt zo te zijn dat de wereldschaakbond, de Fide, geen transvrouwen wil hebben bij vrouwentoernooien. 
Als dat zo is,  is het hartstikke oneerlijk want dan zeggen ze eigenlijk dat transvrouwen geen vrouwen zijn. 
Je zal maar die hele transitie en alles wat daar aan vooraf ging en er na komt, hebben doorstaan en dan word je nog steeds als man aangemerkt. 
En daar komt dan nog bij dat er  ook eigenlijk gezegd wordt dat mannenhersens beter zijn. Nou, dat klopt niet volgens mij. 

Schaken  is een denksport, dus waarom zijn er eigenlijk mannentoernooien en vrouwentoernooien? Het is een dénksport.  Als je die scheiding afschaft en er gewoon schaken van maakt, in plaats van mannenschaken en vrouwenschaken,  is het probleem opgelost. Lijkt mij. 

12 opmerkingen:

izerina zei

Goed idee,die scheiding afschaffen. Maar in de sport lijkt het me moeilijker. Het mannenlichaam is anders gebouwd. Het lijkt me balen,als steeds transvrouwen b.v hardlopen winnen. Zeker als jij al vrouw altijd heel goed was

Judy zei

Ik weet niet of dat waar is wat Izerina zegt. Want transvrouwen hebben geen testosteron meer en krijgen vrouwelijke hormonen toegediend. En dan is je lichamelijke kracht minder. En bij denksport? Laten we maar ophouden met al die verschillen en uitsluitingen.

Iris Flavia zei

Wow. This is unacceptable!
Not only for transgender but for ... how dumb are they???
Just yesterday I saw a lecture (online) on diverse thinking (it is German, but if you are interested I can send you the link).
In an autopsy you cannot state if the brain is male or female. Fact.

Sjoerd zei

ik sluit me helemaal bij je aan. Het zou een gender neutrale sport moeten zijn.

Emie zei

Lijkt mij ook.

In de weer zei

Zo zou het wel moeten zijn !

biebkriebels zei

Tja dat blijft een issue hier.

Nicole Orriëns zei

Sommige problemen kan je niet verzinnen. Dat transvrouwen niet zouden mogen meedoen begrijp ik echt niet.

Jolande zei

Ik wist niet dat dat een probleem was, maar inderdaad het is een denksport, dus wat een zever.
Zelf kan ik het niet goed, maar ik kan wel schaken.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Heb je de Queen Gambit gezien! Dat is een dame met schaakhersens die alles wint 😄

Marthy zei

Wat lopen er nog veel, te veel, achterlijke mannen rond op deze planeet.

roentare zei

It is a bit too pink for the chess lol