Totaal aantal pageviews

zondag 12 november 2023

Twee films

 Ik zag twee films: 


Dit vond ik een van de mooiste films die ik dit jaar heb gezien. 
Het verhaal vond ik prachtig en heel goed mogelijk. 'Bitterzoet' las ik ergens en dat vond ik precies de juiste omschrijving.

Nora en Hae Sung leven als kind in Zuid- Korea en zijn dikke vrienden. Ze zijn nog jong, kinderen nog, maar je merkt dat ze van elkaar houden. Als Nora met haar gezin moet verhuizen naar Canada is dat verdrietig voor allebei. Twaalf jaar later zien we Nora terug in New York en hebben zij en Hae Sung contact via Internet en weer twaalf jaar later komt hij haar bezoeken in New York. Nora is dan al getrouwd. 

Meer wil ik van het verhaal niet zeggen natuurlijk. Maar echt mooi en ook heel mooi gespeeld door die twee. En trouwens ook door de man van Nora. 
Ja echt een topfilm! 


De tweede film zag ik vorige week. Op weer zo'n regenmiddag en dan is het heerlijk om naar de bioscoop te gaan. 
Ik had deze film helemaal niet gepland of zo, hij draait ook nog maar net. 
Maar toen ik zag dat Maggie Smith een van de hoofdrolspeelsters is, ja toen móést ik hem gewoon zien. 
Het weer en Maggie waren voor veel meer mensen kennelijk uitnodigend genoeg, want de zaal zat behoorlijk vol en dat is meestal niet het geval in ons filmhuis. 

Het verhaal: 
De film speelt eind jaren zestig in Ierland. Lily, Eileen en Dolly doen mee aan een zangwedstrijd. Als ze winnen kunnen ze naar Lourdes en alle drie hebben ze verschillende redenen om daar heen te willen. Ze hopen alle drie op een wonder. Dolly heeft bijvoorbeeld een zoontje dat niet praat. 
Ze winnen niet, maar ze kunnen uiteindelijk toch gaan. En hoe dat afloopt , ja ook dat kan ik niet vertellen. 

Ik vond het niet een bijzonder verhaal. De film gaf wel een mooi tijdsbeeld en ik leefde ook echt mee met de hoofdpersonen. Die trouwens alle vier (vier ja, want er is ook nog een Chrissy die meegaat), goed speelden. 
En Maggie Smith... ja die is en blijft onnavolgbaar. Als zij haar wenkbrauwen optrekt of met haar mond beweegt op een bepaalde manier, dan gebeurt er wat. Mooi om te zien! 

12 opmerkingen:

Marieke zei

Past lives: zeker een aanrader.

roentare zei

The stories are very charming. I would need to find them in search

Sjoerd zei

Wij komen nooit in een bioscoop of filmzaal. Maar de eerste film lijkt me wel wat.

sjannesblog.com zei

Ik heb ook genoten van de eerste film en de tweede staat op mijn to do lijst.

Kitty zei

Prima manier om zo een regenachtige dag door te brengen. Wat dat betreft had je lijstje een stuk langer kunnen zijn ;)

Emie zei

Beide films om even on de gaten te houden in ons filmhuis.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Die ga ik onthouden. Kijken of ze hier komen ;-)

Iris Flavia zei

Oh, I don´t know if would want to see the first one - it sounds too sad.
But the second I´d be in. I also tend to watch a movie just because I like the actor and expect a good movie and so far was only once disappointed.

Jolande zei

Ik vind Maggie Smith ook geweldig, maar ik vind Laura Linney ook goed.

KnutzEls zei

De eerste staat op ons lijstje. Nu nog zien wanneer en waar ie draait.

miekequilt zei

Heerlijk om zo de regen te ontvluchten.

Sami zei

Maggie Smith is a great actress, I like her movies too.