Totaal aantal pageviews

donderdag 30 november 2023

Sinterklaas

 Toen ik hoorde dat Dieuwertje Blok ging stoppen met het Sinterklaasjournaal, vond ik dat heel erg jammer. Ik geniet nogal van dat programma en mis geen aflevering. 
En zonder Dieuwertje zou het anders zijn. Gelukkig was het niet waar. 

Overigens zijn veranderingen niet per se slecht hoor. Neem nou dit Pietje...


Wat is ze prachtig hè. En ze had er zo overduidelijk plezier in.  Een meisje, roetvegen...
Zij is in mijn ogen een voorbeeld van een verandering die beslist niet slechter blijkt te zijn. (Ik zag haar in de Hema in Geldermalsen). 

Gisteren was ik in Amsterdam en ook daar was veel veranderd. Na de cursus werd het al wat schemerig en  zag ik hoe de stad versierd is. Best mooi, veel lichtjes, veel versiering. Alles gericht op de feestdagen en dat snap ik. 

 
En verder, ik kan er niks aan doen, maar ik was toch een beetje teleurgesteld. Want WAAR blijft Sint. Niet in de etalages in elk geval.
Des te verrassender was dit:


De prachtige versiering bij Scheltema. Nou zijn zij daar dan ook een residentie van St Nicolaas, zag ik, dus ze móéten wel natuurlijk, maar wat zág het er mooi uit. 

Ik ben even naar binnen gelopen en er stond een rij bij de kassa. 
'Ik dring niet voor hoor, ik wil alleen even wat zeggen',  zei ik en ging vooraan in de rij staan. Tegen de man bij de kassa die ijverig aan het inpakken was, zei ik dat ik hun Sinterklaasversiering buiten zo mooi vond en dat ze zowat de enige winkel zijn met zoiets. 
Hij glom en zei dat hij het door zou geven. 
Ik kreeg onmiddellijk bijval van de mensen in de rij.  Ook leuk! 

18 opmerkingen:

izerina zei

Wat goed,dat je een compliment gaf

Iris Flavia zei

Thank you for the smiles! I always do that, too, let people know their effort was worth it :-)

Sjoerd zei

Mooi Dat je dat zei, en dat pietje, zo mogen er inderdaad meer van rondlopen, ze straalt gewoon.

sjannesblog.com zei

Goede actie!

Judy zei

Wat goed dat je dat zei! Want inderdaad, Sint is ver te zoeken. En wat een lief Pietje!

Jeanette Renting zei

Hele mooie Sintversiering inderdaad. En jij hebt een mooie foto van de straatverlichting, die van mij ziet er iets anders uit :-) Maar die verlichting vind ik erg mooi bedacht, echt A'dam.

Emie zei

Wij gingen vroeger altijd speciaal naar de stad om bij V&D en de Bijenkorf naar de speciale Sinterklaasetalages te kijken. Wat een leuk Pietje heb je gefotografeerd!

miekequilt zei

Wij gingen vroeger ieder jaar met de kinderen naar De Bijenkorf. Wat was het daar mooi in de Sint tijd. Jammer dat er nu niet veel meer te zien is in de stad. Gelukkig vond jij nog een mooie Sint. Goed om dat door te geven in de winkel.

Marieke zei

Lief dat er iets van zei.

roentare zei

She looks like an angel

Kitty zei

Wat een leuk Pietje! En wat een prachtige versiering bij Scheltema! Ik begreep dat de klimmende pieten in de Bijenkorf er wel nog steeds zijn, alleen, ik las dat ze goudkleurige en tamelijk uitdrukkingloze gezichten hebben. :'(

Floor zei

Ja wat jammer hè, dat Sinterklaas helemaal uit beeld gaat.
Vroeger waren de etalages zo gezellig en kwam de kerst pas daarna aan de beurt.
Nu is alles kerst wat de klok slaan, bang dat ze te laat komen.
Het Pietje vind ik schattig. Voor mij mogen die roetvegen er ook wel af hoor, gewoon de kleur van de mensen is ook prima. Hoewel... waarom zijn de Pieten opeens allemaal wit?
Er zijn toch ook gekleurde en zelfs zwarte mensen in het land, dus liever zie ik alle kleuren Pieten.

biebkriebels zei

Ja Scheltema heeft elk jaar mooie versieringen aan de gevel. Heb er in de loop der jaren verschillende gefotograveerd.

Anoniem zei

Wij missen hier ook de sinterklaasliedjes op het winkelcentrum.

In de weer zei

Goed van jou en dat compliment was dan ook dik verdient.
Stijlvolle gevelversiering.
Die echte Amsterdamse straatverlichting heeft ook wel wat.
SuperPietje !

Marthy zei

Prachtige Sinterklaasgevel, mooi dat je het binnen even vertelde. Zoals ik net bij Emie op haar blog schreef: Weg met de Kerstman, leve Sinterklaas!

Ferrara zei

Leuk is dat toch een complimentje geven, het wordt altijd zeer gewaardeerd en kost geen moeite. Voorkruipen mag dan wel even.

Miriam zei

Vandaag heb ik eens extra goed opgelet in de stad (Utrecht): inderdaad is het bijna alles Kerst wat de klok slaat. Des te leuker natuurlijk als de goedheiligman nog wel aandacht krijgt.