Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 november 2023

Heren en dames

 

Ik ben weer begonnen met een nieuwe  serie colleges van de Vrije Academie, getiteld 'The Great Women Artists'. 

Het is 'op locatie' zoals dat heet en net als bij de vorige colleges (ik deed eerder de jaaropleiding Kunstgeschiedenis) is die locatie in Amsterdam. In een pand op de Herengracht. 

Het college zelf duurt twee uur, maar ik neem er de hele dag de tijd voor. Van Amsterdam krijg ik niet gauw genoeg. 




De lessen,  (ik zal het daar vast nog wel eens over hebben),  vind ik overigens ook erg leuk, goed gegeven en boeiend. 
Het begint om half twee en vooraf en na afloop ben ik lekker aan het struinen in Amsterdam en kijk en kijk en kijk...

Deze twee straatnaam bordjes, ik moest er om lachen. 
De Damesgracht en de Herengracht. Ja waarom ook niet. 
Maar dan moet er nog veel meer veranderen aan die bordjes, want alleen met dames en heren redt men het tegenwoordig niet meer . 

Die Herengracht, ik hou het toch maar bij de oude naam, is echt fraai. 
Niet voor niets zijn de vier grachten,  ( Singel, Heren, Keizers en Prinsen), Unesco Werelderfgoed geworden. 
De gracht is genoemd naar de Heren regeerders van de stad. En tja, in die tijd waren er nog geen Dames regeersters. 
Er zijn, las ik, 423 Rijksmonumenten aan de gracht en het gebouw van de Vrije Academie is zelf ook een monument. 
Echt HEERlijk!

15 opmerkingen:

izerina zei

het straatbordje past bij je cursus

Iris Flavia zei

I think some time I want to see the grachten for real....

Bettie zei

When you do, one day, please tell me and I will show you around

Judy zei

Grappig! En wat een leuke cursus!

In de weer zei

Écht wat voor jou Bettie, geniet ervan en wij zo nu en dan ook.
Je houdt ons vast op de hoogte.
Succes !

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, wat lijkt me dat heerlijk. Door A' damstruinen èn een leuk college bijwonen.

roentare zei

You seem to have a passion for canals. Always fun to read your words.

Emie zei

Amsterdam als een groot openlucht museum! Voor iemand als jij die zo goed kan observeren een echt feest om doorheen te wandelen.

Janny zei

Wat leuk, lekker door Amsterdam struinen en ook nog een leuk college.

Nicole Orriëns zei

Wat leuk om zo'n opleiding te combineren met een bezoek aan Amsterdam. Dat lijkt me echt een hele waardevolle dag.

Ferrara zei

Heerlijk toch. Als je er toch moet zijn kun je er maar beter ook flink rondstruinen. Vooral langs de grachten valt een hoop te ontdekken. Ik struin graag met je mee.

Jolande zei

De grachten hebben ook wel een speciaal plekje in mijn hart. Ik heb op de Herengracht gewerkt en op de Prinsengracht gewoond.
Groot gelijk dat je het ronddwalen combineert met je cursus, ik wens je zo nog veel fijne en interessante cursusdagen.

miekequilt zei

Wat leuk dat je weer naar Amsterdam gaat. Slim om er de hele dag voor uit te trekken en ons weer fijn mee te laten genieten.

Lot zei

Heerlijk om over de Amsterdamse grachten te lezen. Ik ben er aan geboren en heb er op geschaatst de Prinsengracht. En omdat de boot destijds voor de deur lag vaarden we er ook vaak .
Misschien is het weer tijd voor een rondvaart, dat verveelt nooit

Hans zei

Amsterdam de stad die het heeft.
Toch lijkt me het een leuke opleiding. Hans