Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 november 2023

Elf november is de dag...

 

Ik heb hartelijk gelachen om deze Toos en Henk die in het NHD van donderdag stond. Hier moet ik het Sint-Maartensnoep ook niet binnen handbereik zetten,  want dan zijn wij  ook een soort Toos en Henk. 

Ja, hier wordt nog Sint-Maarten gevierd. Een mooi feest, met een mooi verhaal. 
Kinderen die zingend langs de deuren trekken met een (zelfgemaakte) lampion.  
In de hoop genoeg snoep te vergaren voor een hele lange tijd. 

Ik heb het idee dat deze traditie langzaam aan het verdwijnen is. Dat er steeds meer plaats gemaakt wordt voor Halloween. 
En daar vind ik helaas niks aan. 
Er zijn jaren geweest dat ik toch wel meer dan honderd snoepdingen had. Vorig jaar kwamen er heel weinig kinderen en na achten nog wat vervelende pubers.  

We gaan het zien.  Wij zijn er klaar voor!

26 opmerkingen:

miekequilt zei

Hier wordt het nog volop gevierd. Toen wij pas in Almere woonden (1978) besloten we deze traditie hier ook op te starten. En van een klein groepje kinderen dat toen startte werd het een echte traditie. Heel leuk.

Sjoerd zei

Hier in het zuiden is dat nooit op die manier gevierd. En als het wat minder wordt bij jullie is er genoeg te snoepen over...

Judy zei

In mijn vorige woonplaats Zeist werd een lampiontocht vanuit school georganiseerd. Hier in Deventer waren er een paar kinderen met Halloween. Ik had alleen niks in huis.

izerina zei

Dit herken ik. Na Halloween at ik zelf ook een paar reepjes,zo verleidelijk

Joanne zei

Wij wonen sinds 1981 in Almere. In het begin wist ik niet wat mij overkwam. Alle snoep wat ik in huis had heb ik uitgedeeld. Het jaar erop was ik voorbereid.
Mijn kinderen hebben ook Sint Maarten gelopen.
Na afloop warme chocolademelk met slagroom en er werd bekeken wat ze hadden opgehaald.
Ik heb aardig wat ingeslagen. De kleinkinderen komen ook langs. Leuk!
Wij zijn er ook klaar voor.

Liefs Joanne 😘🧡

Anoniem zei

Wij kennen hier geen Sint maarten maar wel drie koningen dat wordt gevierd op 6 januari en ook met snoep de kinderen zijn dan dan als de drie koningen verkleed en ze hebben ook lampions bij zich
Mvg j .s

Kitty zei

Zo hielden de kinderen zakgeld over hadden ze op de Ichthus - en misschien op wel meer scholen - bedacht. Ze kregen een envelopje mee waar je dan een donatie in kon doen voor een of ander goed doel. Ik vraag me af of ze dat nu nog doen, het is meer dan 30 jaar geleden...

Marieke zei

Snaaiwerk genoeg. Genieten maar weer van de blije koppies.

Emie zei

Moet ik nou voor jullie hopen dat er veel of juist weinig kinderen langskomen? Ik deel jouw aversie tegen Halloween.

Iris Flavia zei

You are right! I remember those days! There was a firm in my old little hometown that produced magnets - and they gave us tiny magnetic toys. Maybe they even produced them for the occasion?
And the sweets I remember, too!
Must ask my Brother if this tradition still exists... or if he remembers it even, he´s 5 1/2 years younger than me.

Bettie zei

Ja die envelopjes. Ik zat er net nog aan te denken. Was best goed eigenlijk.

Ferrara zei

Alkmaar is er ook klaar voor. Wat betreft aantal zangertjes is het elk jaar weer afwachten. Ik heb dit jaar zakjes pepernoten, heeft alles te maken met onze eigen snoepzucht. Ik denk (hoop) dat het minder calorierijk is dan al die minimarsjes want oh wat zijn die ook (te) lekker. We gaan het zien en horen.

sjannesblog.com zei

Ik ben er klaar voor. Ook hier gaan vanavond de kinderen langs de deuren lopen. De vraag is alleen of ze mijn deur kunnen vinden. Wat moet ik dan met mijn voorraad hè?

biebkriebels zei

Wij kwamen uit Amsterdam en kenden dit helemaal niet. De kinderen hoorden er op school over en wilden dat ook wel doen, dus toen zijn we ook maar mee gelopen langs de paar huizen die er stonden. En snoep gaan kopen om de anderen wat te geven.

conny's quilts en creaties zei

In Hoofddorp liepen we in de jaren'60 met alle jonge kinderen uit de straat. De moeders verdeelden naderhand het snoepgoed. Op mijn 8e in Assen, liepen we met groepjes vriendinnen langs de deuren en nu in mijn Gronings dorp wordt ook gelopen. Maar steeds minder langs de huizen maar steeds meer langs de middenstand ( want die delen de leukste/ grootste dingen uit. ) Toch waren er vorig jaar nog heel wat kinderen bij de deur die trots hun op school gemaakte lampions lieten zien. ( als juf vond ik het steeds weer een uitdaging om een leuke te verzinnen) Kortom hier wint sintmaarten nog ( net) van Haloween.

schrijfselsvanmij zei

Gisteravond liep hier de stoet langs de deur richting het Sint Maartensvuur, maar niemand heeft aangebeld.

Jolande zei

Oja Sint Maarten, daar ben ik mee opgegroeid.
Onze kinderen ook, maar toen we naar Brabant verhuisden was dat gedeeltelijk over, want daar is die dag de aftrap voor carnaval.
Maar dat vierden ze waar wij woonden met een dweilband die voorop liep en de kinderen met lampionnetjes volgden.
Na afloop was er warme chocolademelk, dus dat was nog wel een leuke overgang.
Ik hoop voor jullie dat er toch wel kinderen langs komen, wel zo gezellig.

In de weer zei

Sint Maarten kennen we hier in Brabant niet.
Met Drie Koningen, ging men hier wel langs de deuren.
En nu da Halloween, nou daar vind ik niks aan.
Hier op school hebben ze dat nog proberen tegen te houden en er een Herfst tocht van gemaakt.
Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar met Halloween zag ik niemand.
Toos en Henk staan hier ook dagelijks in de krant, leuk meestal.

KnutzEls zei

Hier wordt geen Sint Maarten gevierd, dys geen liedjes maar ook geen snoep.

Anita Willems zei

Sint Maarten is een van mijn lievelingskinderfeesten. Hier wordt het gelukkig nog volop gevierd. Sommige jaren kwamen er wel 60 kinderen aan de deur. Vorig jaar bleef de teller rond de 30 steken. Ik koop dus snoep wat ik zelf ook lekker vind, precies zoveel dat ik weet dat er ook wat voor mijzelf overblijft :-). Kitkat bijvoorbeeld koop ik normaal nooit, maar met Sint Maarten vind ik dat altijd lekker.

Janny zei

Hier wordt het niet gevierd volgens mij, ik heb vorige jaren tenminste niemand gezien, misschien wel in de binnenstad.

Marthy zei

In een dorp met een overwegende christelijke bevolking wordt er hier niet aan St. Maarten en ook niet aan Halloween gedaan. Het zegt me niets.

roentare zei

I don't celebrate that here either.

Josephine zei

Ja hier in Friesland nog jaarlijks volop, vind het altijd enig. Er stonden weer
een aantal groepjes heel erg hun best te doen met prachtige zelfgemaakte lampionnen.
Hier staat ook altijd behoorlijk wat snoepjes in allerlei soorten op ze te wachten.
Heb er weer heerlijk van genoten vanavond!!!

Ferrara zei

Wij hebben een overschot aan zakjes pepernoten. Vanavond waren er vijf kinderen. Een nieuw liedje door twee zusjes tweestemmig gezongen. Geen koeien met staarten dit jaar.

Miriam zei

Utrecht heeft St Maarten als patroonheilige, dus je snapt dat het hier wel gevierd wordt. Toch loopt het geen storm. Gisteren hebben we tien minizakjes snoep uitgedeeld. Het is trouwens ook zo dat lang niet alle buren meedoen met uitdelen.
Uit mijn Zaanse jeugd herinner ik me een levendige traditie, maar volgens mij is het daar nu ook wat minder.