Totaal aantal pageviews

maandag 13 november 2023

Mural van Judith de Leeuw

 Judith de Leeuw... wat een geweldige kunstenares vind ik haar. Ik heb al vaker werk van haar laten zien: hier bijvoorbeeld, klik  en hier, klik
Dus toen ik alweer enige tijd geleden las dat er een nieuwe mural van haar is, in Amsterdam, wilde ik gaan kijken. Even wachten tot een Amsterdam kunstgeschiedenisdag en dan op het gemakje er naar toe. Ik nam vanaf het station  de metro naar de Vijzelgracht en daar was het, het nieuwe kunstwerk. Ik zag het bijna meteen toen ik weer boven de grond was.


Heel groot, bijna tien meter hoog. En prachtig! Nou eerst maar eens een beetje dichterbij, oversteken:


En nog een beetje dichterbij:


Mooi hè? 

Het werk heet 'Ons land'.  De Leeuw heeft geprobeerd aan te geven dat Joden, Moslims en Christenen in plaats van elkaar te bestrijden samen zouden moeten kunnen leven in vrede. Je ziet van alle drie de geloven het symbool: de maansikkel, de Davidster en het kruis. Ze groeien uit de aderen tot bloeiende planten. Ze groeien in liefde, niet in haat. 

Mooi bedacht vind ik én mooi uitgewerkt. 

Het mag eigenlijk niet. Het huis is een Rijksmonument en daar mag je niet op schilderen. Verboden.

Daarom ís er dus ook niet op geschilderd. 
Wat je ziet is een hele, hele grote sticker. 
En een sticker kan er altijd worden afgehaald. 

Ik las ergens dat Judith de Leeuw er in het geheim aan heeft gewerkt, in Parijs. 
Begin oktober is het bevestigd op deze blinde muur.

Ik werd er overigens een beetje chagrijnig van want, het is nu al beschadigd. Er wordt gewoon losgescheurd. 
Ik heb het nog een beetje aan staan te drukken, maar ja, dat zal het verval waarschijnlijk niet tegen gaan houden. 

Wat zijn er toch een rare mensen. Waarom zou je dat doen? 

Een meisje uit de zaak naast de schildering hield even koffiepauze buiten, zag dat ik foto's maakte en kwam even een praatje maken. 
'Hoe vindt u het, mevrouw?' 
Ik zei dat ik het fantastisch vond en daar was ze het mee eens. 'Zo jammer, mensen trekken het gewoon los, dus geniet er nog maar even van'. 

Wat ik deed!

Meer Judith de Leeuw? Hier bijvoorbeeld: klik



Update: 
Anja meldde net dat de mural weliswaar mooi is, maar dat er geen Davidster te zien is. En ze heeft gelijk. Ik laat dus nu nog een foto zien die ik niet zelf heb gemaakt, maar van Internet plukte. Daarop zie je de Davidster en hij zit precies erboven op het luik/raampje. Maar ik kan niet zien of dat openstaat,  waardoor je het niet ziet. Of dat-ie is weggehaald. Ik zal nog een keer moeten gaan kijken. 








24 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig werk! Met een mooie betekenis in deze tijd.

Lydia C. Lee zei

It's beautiful and I love the meaning....

Iris Flavia zei

Wow, I don´t know what to say. Such a beautiful and meaningful mural. And people destroy it? What does that say about them? Very sad. Glad you caught it in time! And shared.

In de weer zei

Waarom zou men dat doen, dat vraag ik me tegenwoordig steeds vaker af, bij allerlei dingen.
Het werk is prachtig trouwens !

anja zei

Heel mooi, maar ik zie geen davidster.

Sjoerd zei

Ik hou wel van haar werken. Een bevlogen jonge dame.

Sami zei

Great mural and so huge too! I hope it doesn't get ripped any more! Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Bertiebo zei

je hebt gelijk, Anja. Je ziet de Davidster inderdaad niet. En nu weet ik niet of dat opzettelijk is, of dat het raampje open staat. Ik laat in ieder geval nog even een foto zien die ik niet zelf gemaakt heb, maar dat je kan zien waar die zit (of zat).

Emie zei

Wat een prachtige en betekenisvolle schildering. Zou daar nou niet nog een soort vernis overheen kunnen worden gespoten zodat het niet meer los kan laten?

Kitty zei

Prachtig!

Ferrara zei

Van grote symbolische waarde, nu maar hopen dat de davidster niet is weggehaald.

Mae Travels zei

Fascinating mural! For some reason the translate option doesn't appear on your blog, so I don't know what you said about it.
best, mae at maefood.blogspot.com

magiceye zei

Great work!

Tom zei

...I love the mural and how you showed it in its setting. Thanks Bettie.

miekequilt zei

Wat een mooi symbolisch werk. Tja, dat lostrekken gebeurt misschien wel door mensen die een stukje “Judith” willen hebben.

Marthy zei

Prachtig werk. Waarom moet alles altijd maar vernield worden. Doen die mensen dat thuis ook, vraag ik me altijd af.

sjannesblog.com zei

Zo'n knap werk!!

Klara zei

excellent! I love how their faces are done.

Neeltje zei

Zeker prachtig!

dee Nambiar zei

It is wonderful, Bettie.
And very timely posting. It's got a message for all of us and for the times we live in.

Thank you for sharing this with us. :)

Josephine zei

Inderdaad van grote symbolische waarde, vind het prachtig. Tsja, de vernielzucht
van tegenwoordig begrijp ik totaal niets.

Nietzomaarzooo zei

Prachtig. Hoop dat het er nog lang mag hangen. En anders in een museum. Heel actueel.

Jolande zei

Mooie mural.

Bleubeard and Elizabeth zei

The bikes were a distraction in the first photo, but I loved how you kept getting closer and closer. It is a lovely mural.