Totaal aantal pageviews

woensdag 1 november 2023

Angenietje en Abel

 In Amsterdam zijn er meer dan duizend bruggen. En laatst  kwamen we over deze, over de Prinsengracht:


Ik vond het zo'n lieve naam, Angenietje. 

Er hing een klein bordje bij waarop we konden lezen dat Angenietje Swarthof (1738-1812)  een min was voor het Aalmoezeniersweeshuis. Je ziet het huis op de tekening hieronder. 



Een min! Ik dacht dat een min iemand was die, naast haar eigen kind of na haar eigen kind, andere kinden zoogde. 
Van een rijke dame bijvoorbeeld, die zelf die moeite niet nam. Of juist een baby zonder moeder. 

Ik las vervolgens dat Angenietje voor 126 kinderen heeft gezorgd. Ik las eerst gezoogd, maar er stond gezorgd. 
Een min is dus ook iemand die voor kinderen zorgt en Angenietje deed dat. Voor honderdzesentwintig weeskinderen en vondelingen zorgde zij in haar leven.  Nou, dan mag er best een brug naar je genoemd worden vind ik. 


Toen Angenietjes man stierf en zij alleen moest zorgen voor vijf kinderen, in een slechte economische periode,  meldde zij zich aan als min. 
Haar jongste kind was toen al voorbij de borstvoedingsperiode en dus kreeg ze oudere kinderen. Het verschafte haar een inkomen.

Terwijl ik dit allemaal aan het lezen was,  zag ik dat er nog een andere brug is, ook met net een nieuwe naam: Abel Weetnietbrug. 
De kleine Abel was een vondeling en niemand wist iets van hem af. Vandaar de naam Weetniet. 

Ik vind het echt mooi, deze namen. Ze staan nog maar sinds kort op de bruggen. Pas sinds 2022. 
Die brug genoemd naar Abel, daar wil ik ook nog eens over. 


18 opmerkingen:

Miriam zei

Wat mooi dat je de naamgeving van deze brug verklaart! Ik kom regelmatig (haastig) over deze brug, maar had geen idee waarom men deze brug naar Angenietje vernoemd had. Het leuke vind ik ook dat de naam verwijst naar een eenvoudig persoon uit de geschiedenis, daar is de laatste jaren meer oog voor.

Judy zei

Wat leuk dat achter die namen hele geschiedenissen schuilgaan.

Alet Venhuizen zei

Ze moesten eens geweten hebben dat er zoveel jaren later nog aan hun gedacht wordt....
Bijzonder toch.....

Sjoerd zei

heel bijzonder, ik vind ook wel dat ze deze namen verdienen.

In de weer zei

Zo worden ze niet vergeten, erg mooi.

Kitty zei

Mooi die namen. Ik had nooit bedacht dat ze er maar zo kort op staan, dat lettertype ook, héél mooi!

Emie zei

Geweldig gebaar om een brug te vernoemen naar iemand die veel betekend heeft voor velen. Wat een zorg heeft die vrouw verleend zeg!

Iris Flavia zei

Bittersweet - yes, a bridge with her name is a must, I think!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Prachtig dat dat de brug haar naam draagt. Wat hebben we het toch goed..beter..in onze tijd. In elk geval in Europa. We hoeven onze kindjes niet meer op de stoep te leggen.

biebkriebels zei

Ja bruggen genoeg om te fotograveren in Amsterdam! Deze is handig met uitleg erbij.

KnutzEls zei

Mooie gedachte. Het moet een heel gedoe zijn om voor alle straten, pleinen, bruggen, paden en lanen een naam te zoeken. Dit is ook wel super mooi bedacht.

Drenthegirl zei

Thank you for this beautiful posting and the information!

miekequilt zei

Ik vind die verhalen van jou altijd zo leuk. En dit is weer heel interessant. Ik dacht hetzelfde als jij over het begrip " min". Weer iets geleerd.

Janny zei

Leuk dat die bruggen een naam hebben en helemaal leuk om de geschiedenis erachter te weten.

Jolande zei

Wat een leerzaam blogje. Zouden nu alle vondelingen in dat weeshuis de achternaam Weetniet gekregen hebben vraag ik me dan af.

Marthy zei

Heel mooi dat deze bijzondere mensen een naam krijgen via een brug.

roentare zei

The bridge has a long history!

Ferrara zei

Angenietje was misschien wel een bruggenbouwer in dat weeshuis.