Totaal aantal pageviews

donderdag 23 mei 2019

Breda

Nog voor ik weer terug ga naar London (figuurlijk dan hè) wil ik eerst nog wat zeggen over Breda.
Daar was ik een dagje met S. Zij is mijn op een na oudste vriendin.
Helaas woont S. in Zeeland en ik hier en het gevolg is dat wij elkaar te weinig zien.
Al jaren doen we afgezien van de regelmatige bezoeken over en weer en naast de vele telefoongesprekken een dagje.
Ooit begonnen met NS-wandelingen en nu vaak een afspraak in 'een' stad.
Deze keer kwamen we tot de conclusie dat we al veel steden hebben gedaan, samen,  maar Breda nog nooit.

Ach Breda... Toen ik lang geleden nog in Terneuzen woonde, zonder auto, ging ik soms met mijn moeder 'over Antwerpen' met de bus naar Breda.
'Over Antwerpen', haha, those were the days. Terneuzen was echt ver!
Soms deden we dat om vandaar met de trein door te reizen naar Dordrecht en een enkele keer om te winkelen in Breda.
Ik heb daar,  behalve aan die reis, geen enkele herinnering meer aan.
Maar wat is dat Breda een geweldig leuke stad zeg.
Het begint al als je met de trein aankomt.
Dan loop je door een prachtig park met giga kastanjebomen naar het centrum.
En daar begint het. We zagen een heel oude stad met geveltjes, mooie huizen en veel interessants.
Maar ja, wij gingen eerst maar eens iets drinken, allebei een flinke reis achter de rug tenslotte.
Ja en dat duurt dan lang, want toch weer veel te vertellen.
Toen gingen we naar Teun Hocks en dat duurde ook lang, want zeer de moeite waard.
Daarna was het toch echt lunchtijd; leuke tentjes daarvoor zijn er in overvloed.
Maar ja, zoals dat gaat, we bleven heel lang lunchen en praten en toen we eindelijk Breda in trokken, waren we eigenlijk een beetje te laat.
We bezochten nog wel de kerk die je op de foto ziet en waar een hoop Nassaus liggen begraven. In die kerk kun je met gemak een uurtje doorbrengen, er is veel fraais te zien. Echt een monument, met een prachtige lichtval.
De winkels gingen al bijna dicht toen we uit de kerk kwamen. Leuke winkels, niet alleen maar ketens. We liepen nog wat, hadden allebei geen zin om uit eten te gaan en hielden het dus maar op een drankje en een bitterbal in een zaak genaamd De Vriendin. Nou, als dat niet toepasselijk was...

Te weinig kijk-tijd hebben we genomen voor de stad zelf.
Dat was ook helemaal niet de bedoeling van deze dag. Het betekent wel dat ik nog een een keer terug wil naar Breda.
Met de trein ging dat overigens sneller dan verwacht. Vanaf Schiphol namelijk een heel stuk met de Intercity Direct. Daar moet je een toeslag voor betalen van 1,40,  maar dat had ik er heel graag voor over. De reistijd was nu slechts een uur en drie kwartier. Heel fijn.

Dus Breda gaat op het lijstje van de leuke plekken in Nederland en het gaat zeker niet tot Sint Juttemis duren voor ik er weer kom. Hoop ik.

Beeldje van Sint Juttemis in Breda


20 opmerkingen:

Kitty zei

Klinkt als: gezellig :)

izerina zei

Heerlijk zo'n dag samen

Sjoerd zei

Ik vind Breda ook een hele mooie stad. Zo eens in de twee drie jaar gaan we er zeker naar toe... Ben ik nog even aan het zoeken op mijn blog blijkt dat toch heel wat langer geleden te zijn.

Judy zei

Leuk om met een vriendin een stad te 'doen'. Dat deed ik vroeger met een vriendin ook zo, maar nu woon ik dichter bij haar in de buurt.
Moet toch ook nodig eens naar Breda.

Nietzomaarzooo zei

Klinkt inderdaad als een gezellige dag. Fijn dat je dat kan delen met elkaar.

schrijfselsvanmij zei

We kwamen er graag en vaak toen middelste er studeerde en woonde

Emie zei

Breda is voor mij letterlijk vriendinnenstad, er woonde een vriendin met wie ik altijd de stad in ging en dat verliep dan precies zo als jij beschrijft. Ik heb echt een lijstje van leuke steden waar ik graag kom. Maastricht, Utrecht, Deventer, Alkmaar, Haarlem, Rotterdam en Den Haag. En Breda dus. Die vriendin is verhuisd naar Schiedam. Ook leuk!

Mevrouw W. zei

Breda staat al een hele tijd hoog bovenaan mijn lijstje. Vorig jaar hadden we vlakbij Breda een paar dagen een huisje willen huren, maar uiteindelijk kozen we voor een huisje in Gelderland, omdat het een mooier huisje was ;-)

Na jouw verhaal zullen we toch eens die kant op rijden, denk ik. Het moet er nu toch ook maar eens van komen.

Jeanne zei

Dat moet een hele leuke dag geweest zijn.
Ik zie jullie lopen, zitten, kletsen en wellicht nog steeds een hoop gieberen, haha

Jeanne zei

Dat moet een hele leuke dag geweest zijn.
Ik zie jullie lopen, zitten, kletsen en wellicht nog steeds een hoop gieberen, haha

Floor zei

Ook nog nooit geweest in Breda, zoals zoveel steden en dorpen in Nederland...
Grappig dat St. Juttemis dus echt "bestaat" :-)

Anna Lines zei

Hier krijg ik heimwee van. Heimwee naar mijn kinderjaren en Opa en Oma in Breda bij wie mijn zus en ik vaak logeerden. Herinneringen aan de speeltuin in het Valkenierspark, wandelingen in het Mastbosch, het kasteeltje daar vlaK bij dat zomaar in het water stond, fietstochten naar Chaam om eieren te kopen... Maar ja, de tijd gaat verder, ik heb er geen familie meer en waar denk je dat ik terecht gekomen ben? Tja, misschien wil ertie met me ruilen. Ik woon al bijna 50 jaar in Londen?

Bertiebo zei

Het Mastbosch, schiet me nu inderdaad te binnen. Nooit meer aan gedacht, Anna Lines. Leuk. En ja, ik zou graag in London wonen. Echt waar. Maar niet overal in London. Vorige week was ik er en werd gewezen op het huis van Helen Mirren, aan de Thames. Wow, dat lijkt me wel wat, hihi. Een heel stuk minder zou ook goed zijn hoor. Ik zou bijvoorbeeld wel een half jaar in London willen zijn en dan weer een half jaar hier. Nou ja, ik denk niet dat het er nog van komt. Dank voor je reactie

willy zei

alle wegen leiden naar Breda...toch

Jeanette Renting zei

Lijkt mij een hele leuke stad om heen te gaan met .... een vriendin, of mijn zussen, maar dat zijn gelukkig mijn beste vriendinnen!! En dan natuurlijk naar De vriendin.

Ineke zei

Wat gezellig!!!

Marga zei

Je maakt me toch nieuwsgierig: "mijn een na oudste vriendin":)

Bertiebo zei

Hoezo? Wie de oudste is?

Mrs. T. zei

Jaaaaa, Breda is leuk!!!

Vlimbouter zei

Ik was er jaren geleden met vriendinnen. Ik herinner me vooral de leuke winkeltjes.