Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 mei 2019

Gevelmuziek. Met update


Gevelstenen...wat zijn ze vaak mooi, bijzonder, kleurig, interessant.
Ik probeer als ik in Amsterdam aan de wandel ben ook altijd omhoog te kijken. Overal  trouwens, niet alleen in Amsterdam
Een tijdje geleden zag ik  dit huis.
Met een gevelsteen.
Nog niet zo oud leek me. Het huis wel, maar niet de gevelsteen.
Of misschien ook wel oud hoor, ik heb er eigenlijk geen verstand van.
Hoe dan ook, er staat een notenbalk op met noten.
Daar word ik dan nieuwsgierig van.
Ik probeerde het a vue te zingen, wat niet helemaal lukte.
Dan thuis maar eens proberen. Ik heb tenslotte niet voor niets jarenlang muziekonderwijs gehad.
Waar was die blokfluit nou toch?
Nergens te vinden natuurlijk.
Maar, sinds kort hebben wij, nou ja heeft mijn man, een piano. Een elektrische piano.
Ha, nu kon ik proberen het wijsje te spelen.
Ik probeerde het en nog een keer en nog een keer. En er komt wel een muziekje uit, maar ik herken geen melodietje.
Het kan natuurlijk zijn dat het wat willekeurig gekozen noten zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.


Iemand die dit melodietje herkent? Iemand?

Update
Dat ging snel. Leuk is dat.  
Toen blogvriend Ton eenmaal had bedacht dat het de noten van 'Die Forelle' van Schubert zouden kunnen zijn, was het makkelijk te vinden. 
En het klopt hoor. De vis moet een forel voorstellen en de steen is aangeboden aan de man die hier, op de Bloemgracht, lang woonde. Jan Huckriede.  Voor zijn tachtigste. Hij was de oprichter van het Amsterdams Philharmonisch Orkest. En medeoprichter van de Uitkrant.
Dankjewel , Ton.

26 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik heb wel een blokfluit maar deze hoge tonen kan ik er niet op spelen. Er komt vast wel iemand met het goede antwoord!!

Ton zei

Hoi Bertie, Volgens mij zou het Die Forelle kunnen zijn. Een lied van Schubert. Met groeten Ton

Judy zei

Leuk zoals sommige gevels kunnen intrigeren. Die Forelle zou kunnen kloppen.

Lot zei

Toevallig kwam ik afgelopen week mijn blokfluit tegen op zolder, bijna 60 jaar oud. Iemand interesse?

Bij een vereniging hadden we eens een puzzeltocht in Amsterdam aan de hand van de gevelstenen, was erg leuk.

Marleen zei

Een oud vissersliedje misschien? Prachtige gevelsteen trouwens.

Bertiebo zei

Dankjewel, Ton. Ik denk dat het klopt

Nietzomaarzooo zei

Als ik de noten goed lees, zou het inderdaad Die Forelle kunnen zijn. Mooi die blik omhoog!

Sjoerd zei

Wat zijn ze muzikaal allemaal hier. Ik kan niet eens noten lezen...

Griemmank zei

Blogland helpt meteen, dat zie je maar weer eens. ;-)Ik vind het een prachtige gevelsteen.

In de weer zei

Dat is toch schitterend zo’n zoektocht, met resultaat.

mar zei

Bij de Blauwe Schuit kun je een workshop volgen ' gevelsteen ' maken. Iets voor jullie Bettie en Frits. En ik heb hier een schilderijtje hangen met een notenbalk. Van de tijd dat we samen de groep ' de Notenkrakers ' hadden.

Purperpolletje zei

Zo'n gevelsteen wil ik ook wel. Herkende het melodietje ook meteen, leuk! Zit ws de rest van de dag in mijn hoofd, helemaal niet erg 😃

blauwruitje zei

Wat leuk zeg en hoe snel gaat het dan via internet. Ik ga zo het stuk even opzoeken. Groetjes Sandra

Emie zei

Leuk verhaal, inclusief de toevoeging! Wel een beetje plompe forel als dje het mij vraagt. Maar het idee van zo'm steen is wel weer erg mooi.

Anoniem zei

Heel leuk, vooral met de update!

Ferrara zei

Leuk he, gevelstenen. Al meer dan 30 jaar hobby in huize F. Ik stuur je een linkje. http://gevelstenen.net/kerninventarisatie/
Als ik me goed herinner is de steen gehakt door Jan Hilbers. Ton heeft gelijk.

Kitty zei

Ik dacht ook aan die forel. Ik kan geen noot lezen hoor, maar Daan heeft een Clavis boekje met klassieke deuntjes. Dat die vis een forel is dat zie je zo, ja toch? ;P dus toen ging het belletje zomaar rinkelen bij mij, hahaha. Waar kinderboekjes al niet goed voor zijn.

Ineke zei

Dat vind ik nou ook altijd mooi, naar boven kijken, prachtige gevels zie je dan!

Floor zei

Hier in Utrecht zijn er ook zoveel oude gevelstenen te vinden.
Zelf kijk ik daar eigenlijk niet naar als ik in de stad ben.
Leuk dat je zo snel de titel hebt kunnen achterhalen.
Internet is toch heel handig!

Marthy zei

Haha, leuk. Die Ton, daar heb je wat aan.

Petra1945 zei

O wat gezellig, zowel de blogpost als de reacties!
Bertie, aangezien er jaartallen op staan (1914-1994) kon je wel gelijk aannemen dat het een recente steen was. Daarvoor hoef je er geen verstand van te hebben! Maar mooi is-ie wel. (En ik houd überhaupt van gevelstenen, helaas zijn ze in mijn stad niet zo dik gezaaid.)

Vlimbouter zei

Een gevelsteen. Bij ons in Vlaanderen worden daar alle stenen mee bedoeld die aan de buitenkant van een huis zitten. (In tegenstelling tot de snelbouwstenen die je aan de binnenkant vindt)
Leuk dus, zo'n 'gevelsteen' bij jullie. Ik had er in Amsterdam ook al enkele opgemerkt. Het melodietje herkende ik meteen, ik heb het ooit nog gezongen in een koor.

schrijfselsvanmij zei

En als je dan bij Ton leest hoe hij nog snel voor een wandeling deze reactie plaatste :-)

Marlou zei

Ha die Bertiebo...

ja... ik zag het meteen: In einem Bächlein helle
Het liedje van Die Forelle van Schubert...

Mooie steen!

Groetjes van Marlou

.

Els04 zei

ZOOOOO cool!

Alet Venhuizen zei

Wat een leuke 'muzikale' ontdekking :-)