Totaal aantal pageviews

woensdag 15 mei 2019

Kew Gardens

We waren dus weer in London. 'En je ziet nog steeds andere dingen?', vroegen een paar collega's gisteren, enigszins verbaasd.
Mijn antwoord is altijd dat er zovéél te zien is. Zo ontzettend veel. Ik ben ook nog lang niet uitgekeken in Amsterdam, terwijl dat een dorp is qua grootte, als je het met London vergelijkt.
Dus... waar zal ik eens beginnen.
Ik weet het al, ik begin met Kew Gardens. Dat zijn prachtige, botanische tuinen, gelegen buiten het centrum. Zo'n tweehonderd jaar oud en dat zie je.
Je ziet er exotische planten:

Maar ook zachtglooiende velden, vol madeliefjes:


 En prachtige oude bomen:


Deze boom is een crossbreed (wat een mooi woord!) tussen een Turkey Oak  en een Cork Oak. William Lucombe, ontdekte deze kruising op zijn land in 1765. Hij velde de boom om er een grafkist van te maken, maar hij werd 102 en de kist was al vergaan voor hij dood was. Er moest een nieuwe boom worden geveld voor een nieuwe kist.
Déze boom is een van Lucombs originele zaailingen, denkt men. Geplant in 1771

Ik was dus al onder de indruk van de tuinen. We liepen heerlijk te wandelen, zagen gezinnen picknicken, klassen kinderen genieten en (in mijn ogen) echte Britten: vrouwen in een tweedrok, met van die echte wandelschoenen en natuurlijk met een hoed. En de bijbehorende mannen, met een geruit jasje


Maar het meest onder de indruk was ik toen we even op een bankje gingen zitten en zagen dat er op veel bankjes een koperen plaatje zit geschroefd. Gekocht of geadopteerd door mensen die Kew Gardens een warm hart toedragen en ter herinnering aan een dierbare overledene die hield van de tuinen.




En de allermooiste tekst, die mij bijna aan het huilen bracht:


Alfred en Doris, ik hoop zo dat ze in een andere lovely garden zijn. Dat willen we allemaal wel, toch?


20 opmerkingen:

In de weer zei

Prachtig, de tuin en de teksten !

miekequilt zei

Ach, wat mooi. Heerlijk om een lievelingsstad te hebben hè.

Vlimbouter zei

Zo ontroerend, die foto van dat laatste bankje.

Céline zei

Ik hoop ook dat Alfred en Doris in een mooie andere tuin zijn!
Mooie foto's heb je gemaakt.

Nietzomaarzooo zei

Weer mooie herinneringen gemaakt. Engelsen en tuinen, magische combinatie.

Ferrara zei

Wat een mooi blog over een geheel ander Londen. Nooit uitgekeken raken, heerlijk is dat toch.

Anoniem zei

Wat een prachtige tuinen! En ja... die bankjes... in Engeland, ook langs de kust, lees ik de teksten en de namen graag. Dit laatste is inderdaad heel ontroerend.

Pippa's Hus zei

Prachtig zulke bankjes. Love it. XX Esther

Marlou zei

Hey Bertiebo,

ach... wat een mooie tekst: in some other lovely garden.
Ik vind het zo'n mooie gewoonte, die van de bankjes...
Hier in Nederland komen ze inmiddels ook steeds meer.
Maar die mooie teksten... die heb ik nog niet echt gezien...
Lovely greetings van Marlou

.

Sjoerd zei

Alleen al voor de tuinen zou ik nog wel eens naar Engeland willen gaan

Marthy zei

Ooit hoop ik ook eens in een andere mooie tuin te mogen rusten. Het zal wel vloeken in de kerk zijn wat ik nu zeg maar naar Londen hoef ik niet maar Kew Gardens, wat zou ik die tuinen graag eens zien.

Lot zei

Een paar jaar geleden was er een serie: A Year at Kew bij de BBC, heb je die gezien?

Ineke zei

Oh..en echt Engels!!!

Mrs. T. zei

Wat een mooie teksten. En foto's!

Emie zei

Nou en of, dat zou ik voor me zelf ook willen. Zowel het bankje als die wens.

Bertiebo zei

Nee en wrschlk is dat jammer

Bertiebo zei

oe, dat is wel erg, Marthy

Judy zei

Wat een mooie tekst, en die boom... mooi verhaal, wel zonde van die eerste boom.
Ik zou er dolgraag eens naar toe willen.

Ageeth Mooij zei

Ontroerend mooi, de tekst op het bankje op de laatste foto!

Jeanette Renting zei

Weer een mooi verhaal. Ik heb ook tranen, mooie woorden op dat bankje. En ik denk aan de plek waar onze jongste zoon herinnerd wordt, een veld met bomen, ook zo'n mooie plek, waar ik graag kom.