Totaal aantal pageviews

donderdag 9 mei 2019

Paleis op de Dam

Ik was er echt niet voor het eerst hoor, in het Paleis op de Dam. Maar ja, als ik er langs loop en de deuren staan open, dan word ik bijna naar binnen gezogen.
Zo maar eventjes naar binnen, even rond kijken, sfeer proeven en dan er weer uit.
Er is heel veel moois te zien, maar ik wilde nog even terug naar De Vierschaar. Dat is het deel van het paleis waar vroeger, toen het nog een stadhuis was, recht werd gesproken.

En heel speciaal wilde ik terug voor dit , deze muurversiering. Zie je de drie kruisjes daar, uit het wapen van Amsterdam? Die wilde ik per se op de foto hebben. Want die kruisjes, afbeeldingen ervan, die verzamel ik.  Op Pinterest.
Mijn vorige foto daar was mislukt en dat had ik onthouden.
(De raarste dingen onthoud ik en ik vergeet wat ik móet onthouden, maar dit terzijde.)
Nou, daar zijn ze, die kruisjes.
Daar is  ook de vrouw die  haar handen voor haar ogen houdt.
Ook haar wilde ik graag terug zien, zo mooi vind ik haar. Zo echt.
Toont ze berouw, of verdriet, of schaamte?
Het zou allemaal kunnen in deze zaal waar doodvonnissen werden uitgesproken.
Zo'n vonnis was openbaar, het publiek kon van buitenaf toekijken.
Zomaar een klein dingetje in het paleis was dit en eigenlijk was het toen ook wel weer genoeg.
Ik verdwaalde echter een klein beetje en kwam ook nog even terecht achter het balkon waar de koninklijke familie het volk soms toe zwaait. Wuift.
 Ik heb ook even gezwaaid, vanachter het glas, maar niemand zag het...

Ps. Er kwamen een paar vragen over die kruisjes. Ik schreef er al eerder over hier, klik. Daar staat ook een link naar een verklaring.

.

16 opmerkingen:

Sjoerd zei

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt met je drie kruisen, en ben een opzoek gegaan naar de herkomst. Het zijn Andreaskruisen, maar hoe die in het wapen van Amsterdam terecht gekomen zijn is een raadsel...

KnutzEls zei

Kun je daar zomaar binnen lopen? Wat leuk om even bij de koning langs te gaan.

Judy zei

Wat grappig, die verzameling van de drie kruizen. Mooi beeld. En leuk dat je zomaar naar binnen kon.

Floor zei

Moest wel een beetje lachen... jij verzamelt ook van alles hè?
Mooi beeld, ik denk haast dat ze verdriet heeft.

miekequilt zei

O Bertie. Weer een verzameling. En weer zo’n aparte. Misschien moet je eens naar Ikea in Amsterdam , daar verkopen ze dienbladen met die kruisjes. Verzamel je alleen zelfgemaakte foto’s of mogen wij ook opsturen ( via mail of op een kaart?). Ik zit niet op pinterest, dus kan niet zien hoeveel je er al hebt, maar vast al veel.

miekequilt zei

Ik zag net dat ik het linkje naar pinterest kon gebruiken. Wat veel foto’s !!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

at een lief verhaal heb je geschreven.
Klein, maar fijn.
Die kruisjes... grappig dat je die verzamelt!

Groetjes van Marlou

.

Bertiebo zei

Nou je moet wel een museumkaart hebben of een kaartje kopen. En het is niet altijd open, Els

Bertiebo zei

Alleen zelfgemaakte foto's, Mieke. En ook geen echte dingen met kruisjes. Daar heb ik het al druk genoeg mee, hihi

Nietzomaarzooo zei

Mooi van binnen inderdaad. En je ontdekt steeds meer. Ben blij met mijn museumjaarkaart. Al was het alleen al dat je daar (in het paleis) ook even naar het toilet kan. :)

In de weer zei

Ha, maar toch, toch hè had jij je zwaaimomentje !!!

Kitty zei

Zijn die kruisjes niet door koningin Wilhelmina aan het wapen van Amsterdam toegevoegd? En er klingelt ook ergens een belletje bij me met heldhaftig, vastberaden, barmhartig, Daar staan die kruizen voor, dacht ik. Maar mss moet ik er maar eens iets over opzoeken ;)

Bertiebo zei

Even klikken onderaan, Kitty. Daar vind je de link

Ferrara zei

Jij krijgt geen genoeg van verzamelen. Dit is ook weer een leuk item.

Marthy zei

Jammer dat je dat balkon niet op kon. Ik zie het al voor me, Fritz beneden met zijn fototoestel en binnen no time natuurlijk ook een horde toeristen…..

Ineke zei

Je hebt al een behoorlijke verzameling!!! Leuk!!!