Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 mei 2019

Charlotte

Onbegrijpelijk! Onbegrijpelijk vind ik het dat ik, sinds ik voor de eerste keer in London was, nou nooit eens heb bedacht om naar Kew Gardens te gaan.
Die eerste keer was ik achttien en met vriendinnen op vakantie. Dat we toen niet gingen, dát snap ik.
Maar al die keren daarna?? Ik ging niet toen ik met m'n moeder was, niet toen we er met alle kinderen waren,  niet toen ik met m'n dochter ging en ook nooit in al die keren dat ik er met mijn man was.
Heel raar.
Er is zoveel te zien.
Ik was altijd meer van de cultuur dan van de natuur, maar daar komt langzamerhand toch wat verandering in.
Hoe dan ook, cultuur is er ook in het park:


Hier zie je bijvoorbeeld de achterkant van Kew Palace. Liggend in dat park en zowat aan de Thames.
Het is een paleis dat ook wel Dutch House wordt genoemd, vanwege de rode baksteen en de manier waarop die stenen zijn geplaatst, in Vlaams(!) verband.

Het huis werd gebouwd in 1631.
Voor het laatst werd het bewoond door King George III en zijn Duitse vrouw Queen Charlotte.

Queen Charlotte, 1740-1818
En door hun vijftien (15) kinderen.
Pfff! Vijftien kinderen, die vrouw is dus ruim 11 jaar van haar leven zwanger geweest.
Charlotte was,  denk ik,  een bijzondere vrouw.
Ze was uitgehuwelijkt natuurlijk, maar het werd toch een gelukkig huwelijk.
Nou ja, hoe dan ook, in dat huis en in die omgeving, zal ze het in ieder geval fijn hebben gehad.
En voor die vijftien prinsjes en prinsesjes zal er hulp genoeg geweest zijn.

Charlotte was,  (dat kan ook),  van de natuur én van de cultuur.
Ze was geïnteresseerd in kunst en muziek.
Mozart werd door haar financieel geholpen en hij componeerde voor haar zijn Opus 3
Charlotte stichtte een ziekenhuis voor zwangere vrouwen en verschillende weeshuizen. Ze was erg van onderwijs en opvoeding.
Maar ze werkte ook mee aan de totstandkoming van de Gardens.
Ze had een grote kennis van bloemen en planten.
Er is zelfs een bloem naar haar genoemd, de Strelitzia Reginae.
Haar meisjesnaam was namelijk Charlotte van Mecklenburg-Strelitz 
Die bloem, dat is de paradijsvogelbloem.
 Ik liet haar al eerder zien, de foto maakte ik in de kas van Kew, terwijl ik op dat moment nog niets van Charlotte wist.


Op de een of andere manier komt die bloem de laatste jaren telkens op mijn pad. Regelmatig in een boeket van Bloomon. Ook in boeken en nu dus weer.

Ik ben van plan om wat meer te gaan lezen over Charlotte, er zijn vast wel boeken over haar geschreven, dat kan bijna niet anders. Een bijzondere vrouw.

11 opmerkingen:

miekequilt zei

Heerlijk om zo’n onbekende plek te ontdekken. En dan nog wel zo’n mooie plek.

Jeanette Renting zei

Heel leuk toch ook, om nog weer iets heel nieuws in je lievelingsstad te ontdekken.

Neeltje zei

Voor alles is een tijd!

Nietzomaarzooo zei

En zo reis ik ook een stukje met je mee. Interessant die Charlotte.

Judy zei

Wat leuk om zo weer nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Lijkt me ook een interessante vrouw, die Charlotte.

Ferrara zei

Juist leuk toch om weer nieuwe dingen te ontdekken.

Sjoerd zei

Echt een plek waar ik ook wel naar toe zou willen gaan...

Marthy zei

Engeland heeft een historie van vrouwen die veel van bloemen en planten wisten, veel tuinen zijn dan ook naar hen vernoemd.

Anoniem zei

Wat een mooie ontdekking. Ja, die Charlotte lijkt me ook een interessante vrouw.

Ineke zei

Wat ben ik blij met jou uitleg en foto's. Prachtig!!!

Vlimbouter zei

15 bevallingen? Pfff, ik bewonder die vrouw!