Totaal aantal pageviews

vrijdag 17 mei 2019

Chihuly

De gezichtjes kwamen gisteren even tussendoor, maar nu snel terug naar London en naar Kew. Toen we binnenkwamen, was dit het eerste dat we zagen:


Een prachtig glaskunstwerk, getiteld Sapphire Star, van kunstenaar Dale Chihuly (1941).
Ik vond het prachtig, fascinerend.
Toen wist ik nog niet dat er heel veel kunstwerken van deze man te zien waren in de Gardens. Zomaar, in het wild en vooral ook in de grote kas.
"I want my work to appear like it came from nature, so that if someone found it on a beach or in the forest, they might think it belonged there', heeft Chiuhuly zelf gezegd.
En dat is buitengewoon goed gelukt. Vind ik. Maar oordeel zelf,  kijk maar eens naar dit werk, in de kas:

Fiori Verdi,  Blown Glass, 2016


Zo mooi en zo gepast in de omgeving.
In die kas hing ook nog aan het plafond deze:



Hier kon ik helaas niet de naam van ontdekken. Maar geloof me deze was geweldig


Ik raakte niet uitgekeken, echt niet. En behalve naar het glas moest ik ook nog naar de planten kijken natuurlijk en naar mijn man die heel hoog in die kas op alles neerkeek.
Er was echt veel en ik vond alles mooi, alles. Nog eentje laat ik zien:


Summer Son, uit 2010
Toen ik thuis was ben ik vrijwel onmiddellijk gaan googelen om meer te weten te komen over deze kunstenaar.
Het blijkt nota bene dat hij tm vorige week exposeerde in Groningen. Ik wist het niet en als ik het had geweten was ik nog niet gegaan, omdat Groningen ver weg is en ik tot nu toe niet erg dol was op glaskunst.
Tot nu toe dus!!
We hebben niet eens alles gezien, maar dat gaf niet, want wát we zagen was geweldig. Dale Chihuly: wow!


En ons dagje Kew was te kort, want aan het eind van de middag vertrok de trein weer van St Pancras, richting Amsterdam.  En zoals we allen weten uit  De Gele Taxi (een geliefd en eindeloos voorgelezen Gouden Boekje): de trein die wacht niet. Dat betekent dus gewoon dat we weer terug moeten naar London. ASAP.

27 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een prachtige kunst. Ik had gelezen over deze expositie in Groningen maar het is me ontschoten. Dom en jammer. Gelukkig zie ik er bij jou nog wat van. En wat jammer ( grapje) dat je weer terug moet naar Londen.

Onliemie zei

Die eerste heeft wat van een mega groot onliemieke? ;-) Leuk dus. Maar die blauwe zijn ook prachtig. Ben eens gaan googlen voor een naam. Zou het schurftkruid kunnen zijn?
Mooie expositie. Dat hebben jullie toch maar weer mooi ontdekt.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

schitterend!
Wat heb je daar mooie foto's van gemaakt.
Dat reisje naar London is hierdoor mooi gekleurd...

(In het AVL in de hal hangt glaskunst van Maria Roosen... daar ben ik gek op!
Als je in mijn blog linksbovenaan in het zoekbalkje Maria Roosen intikt dan krijg je er wat blogjes en foto's va te zien)

nicole orriens zei

Dat glaskunstwerk is werkelijk prachtig. Ik dacht eerst dat het een bloem was. Wat knap gemaakt zeg!

Kitty zei

Ja prachtig die glaskunst. Ik wist het wel van die expositie, maar Groningen, pfff, een wereldreis. Jaren geleden ben ik eens met de trein naar Assen geweest omdat daar een expositie van Borek Sipek was, ook zulke prachtige kunstwerken (en ook een wereldreis hoor ;) ). Het is zulk mooi materiaal!

Bertiebo zei

Wat leuk dat je dat opzocht, Kris. Het zou zomaar kunnen. Ik bedoelde trouwens de titel van het kunstwerk

Bertiebo zei

Ja die kunst in het AVL ken ik helaas
Maar ik wil het niet meer zien, zelfs niet op een foto

Nietzomaarzooo zei

Op deze locatie kwam zijn kunst wel heel erg tot zijn recht en dat bewijst ook maar weer dat het waarderen van kunst ook zit in welke setting je het bekijkt. Kan me voorstellen dat die kunst in het AVL negatieve gevoelens oproept, ook al is het nog zo mooi.

Dank voor het delen!

KnutzEls zei

Schitterend! En zo mooi passend in de omgeving. Jammer dat ik Groningen gemist heb.

Emie zei

Summer sun is mijn favoriet. In deze kunst maar ook in het echt!

Jolande zei

Ik ken zijn werk wel en vind het heel mooi. In het V&A museum heb ik een werk van hem zien hangen en twee keer zagen we iets in parken. Een van die kunstwerken lijkt wel heel erg op het laatste op jouw foto's.

Els04 zei

knap!

Judy zei

Prachtig, vooral in die setting!

Marleen zei

Chihuly is een geweldige kunstenaar. De expositie in Groningen was prachtig! En daar in de tuinen komt het ook heel goed tot zijn recht. Mooi om te zien.

Vlimbouter zei

Zo mooi!

Ferrara zei

WOW, wat mooi. Moeilijk om niet te blijven knippen, denk ik.

Sjoerd zei

Whow, prachtige kunstwerken...

Ageeth Mooij zei

Prachtig Bertie!
Hoezo keek je man heel hoog in de kas op alles neer?

willy zei

prachtig kunst in een bijzonder decor

groeten

Marthy zei

Oh, dat blauw, maar ook dat rood. Ik had ook naar Kew moeten gaan, dan had ik het allemaal zelf kunnen zien.

In de weer zei

Prachtig en zeker zo in de tuinen, puur genieten. Wij waren wel naar Groningen geweest ( ik maakte er nog een blogje over ) begin April en genoten er ook zo van. Maar zo in een tuin, dat overtreft alles.

Mrs. T. zei

Zo, mooi zeg. En zo fragiel.

Ineke zei

Wat een prachtige kunst van Chihuly.

Bertiebo zei

Er was een wenteltrap omhoog en daar liep een smalle galerij, rond door de kas, heel hoog. Ik heb een stukje geprobeerd maar durfde niet verder

Bertiebo zei

Nou dat heb ik dan zeker gemist Toos. Maar ja wat ik al zei, dan was ik wrschlk toch niet gegaan

Miriam zei

Wat geweldig om deze glaskunstwerken in het echt te aanschouwen. De foto's zijn al buitengewoon mooi!

Alet Venhuizen zei

Prachtig! Mijn ouders zijn naar zijn tentoonstelling in het Groninger museum geweest en zij waren erg onder de indruk!