Totaal aantal pageviews

woensdag 22 mei 2019

Teun Hocks

Denk maar niet dat ik al klaar ben met London hoor. Zeer zeker niet.
Maar ik was vorige week een dagje met vriendin S. naar Breda.
Het ging om het dagje samen, maar ja als je er nou toch bent en er is een Teun Hocks-tentoonstelling, dan is iets anders doen eigenlijk geen optie.

★★★★ ‘Droefgeestig en onweerstaanbaar grappig’  - NRC 

★★★★ ‘Boeiende inkijk in het oeuvre van Teun Hocks’  - De Standaard

★★★★ ‘Iedereen  -jong en oud- zal het museum met een glimlach verlaten’ - De Telegraaf

kopten de kranten  en dat klopt allemaal. 

De reden dat ik nu hierover vertel, is dat de tentoonstelling nog maar tot 10 juni duurt. Dus dan zou je nog kunnen gaan als je in de buurt bent. 

Gratis met de MuseumJaarKaart ( die ik helaas voor London uit mijn portemonnee had gehaald en vergat terug te stoppen). Anders twaalf euro, grrr. .   

Maar het was het waard, ik vond het echt heel erg leuk. Ik kende Hocks dus dat had ik ook wel ingeschat, maar mijn vriendin kende hem niet en zij was ook enthousiast. 

Teun Hocks, zonder titel, 1991

Wat Hocks vaak doet,  is het volgende: hij maakt voorstellingen met decors en rekwisieten. Vervolgens schildert hij  de achtergrond
Teun Hocks, zonder titel, 2015
Daar zet hij zichzelf dan in. Door een foto te maken, meestal analoog en dan schildert hij die foto met olieverf in. 

En het zijn meestal nogal bijzondere en/of absurde situaties

Van te voren zet Hocks alles op papier. Hij is een Pietje Precies en ik denk niet dat hij ook maar iets aan het toeval overlaat. Ik zag in het museum een filmpje over zijn manier van werken. 

Nou ik kan wel weer bezig blijven natuurlijk, ik zou ze allemaal wel willen laten zien,  maar dit is toch echt de laatste:

 
Teun Hocks, zonder titel 2008
En als je meer wilt weten: klik





 

12 opmerkingen:

Kitty zei

Gááf!

In de weer zei

Dit is wel een hele leuke manier om te werken. Prachtig.

Nietzomaarzooo zei

Dank je voor de inspiratie voor een leuk museumbezoek.

willy zei

een veelzijdig kunstenaar en een bezoek meer dan waard

groeten

nicole orriens zei

Wat mooi zeg! Ik had nog nooit van hem gehoord, maar nu ga ik hem zeker onthouden. Werkelijk prachtig!

Judy zei

Bijzonder!

Mevrouw W. zei

Dat lijkt me erg mooi.

Céline zei

Dat is een neef van mijn vader!
Mijn ouders hebben thuis iets hangen van Teun en mijn zusje ook.

Ineke zei

Oh leuk!!! Dank je wel voor de tip!

Elizabeth zei

Leuk om dit te lezen, nooit geweten...
Het ziet er echt gaaf uit!

Vlimbouter zei

Heel speciaal, maar wel mooi!

Bertiebo zei

Wat leuk. Het moet denk ik wel een leuke man zijn, jouw achterneef. Anders maakt hij zulke dingen niet.