Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 mei 2019

't Hooge Nest

Ook weer zo'n bijzonder verhaal dit.

Van de schrijfster Roxane van Iperen,  die met haar man een villa koopt in het Gooi.
Er moet verbouwd worden en tijdens die verbouwing worden er vondsten gedaan, die met de bewoners van haar nieuwe, oude huis gedurende de tweede wereldoorlog,  te maken hebben.
Van Iperen raakt geïnteresseerd, gaat op onderzoek uit en schrijft er een boek over.
Het resultaat is een mooi, leesbaar boek over een tijd die achter ons ligt en waar we ons alleen nog maar een voorstelling van kunnen maken.
Wat ik dezer dagen veelvuldig doe. 

Enfin, tijdens de verbouwing blijkt de werkelijke waarde niet in de reconstructie van de muren te zitten, maar in de reconstructie van de gebeurtenissen, daar in dat huis.  En  in de kennismaking met de bewoners.

Twee Joodse zussen,  Lien en Janny Brilleslijper, beiden actief in het verzet,  komen vanaf een ander onderduikadres hier in 't Hooge Nest terecht,  met hun kinderen en mannen en zij bieden onmiddellijk plaats aan nog meer onderduikers.
Mussert woont er zowat om de hoek, maar daar in dat huis in the middle of nowhere, zijn ze betrekkelijk veilig.
Tot ze in 1944 worden verraden en via Westerbork en Auschwitz in Bergen Belsen komen. Gelijk met Anne en Margot Frank.
Janny en Lien overleven. Hun kinderen ook.

De man die dit huis oorspronkelijk liet bouwen trouwens, was Dirk Witte, degene die het lied 'Mensch, durf te leven' schreef in 1917.
De tekst past zomaar heel goed bij die twee dappere zussen: zij durfden te leven!

Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer
En als je straks anders wilt kun je niet meer
Mensch, durf te leven
Vraag niet elke dag van je korte bestaan
Hoe hebben m’n pa en m’n grootpa gedaan
Hoe doet er m’n neef en hoe doet er m’n vrind
En wie weet, hoe of dat nou m’n buurman weer vindt
En wat heeft ‘Het Fatsoen’ voorgeschreven
Mensch, durf te leven 

Nb. Gisteren keek ik naar een documentaire van Filemon Wesselink over de buurt waar hij woont, de Rivierenbuurt in Amsterdam Zuid. Filemon onderzocht hoe het met de tolerantie in die buurt is gesteld en was nogal geschokt door de uitkomsten.  Anti-semitisme, jodenhaat.
Ik ook, ik was ook geschokt. Onbegrijpelijk. Waarom toch?

14 opmerkingen:

KnutzEls zei

Het boek staat op mijn lijst. En wat een toevalligheid dat juist de bouwer van het huis Dirk Witte was. Prachtig lied. Gelukkig waren er mensen die stilletjes en zondrr ophef deden wat gedaan moest worden.

Lot zei

Ik zag haar in een Talkshow erover praten en was eigenlijk wel nieuwsgierig naar foto's van dingen die ze tijdens de verbouwing vonden maar daar kan ik niets van vinden.

Polly zei

Toen ik de schrijfster vorig jaar op tv hoorde vertellen hoe het boek was ontstaan, was ik meteen geïntrigeerd. Het boek staat op mijn verlanglijstje.

Judy zei

Bijzonder verhaal!
Ik hoor ook dat antisemitisme toeneemt. Ook in Amerika hoor ik van Joodse blogvrienden dat dat zo is. Krankzinnig, niet te bevatten.

biebkriebels zei

Een heel indrukwekkend boek en zo goed geschreven. Roxanne van Iperen was hier in Almere een paar weken geleden om haar verhaal te vertellen, ben ik uiteraard naar toe geweest. Was ook van plan vandaag over het boek te schrijven....

Nietzomaarzooo zei

Dit boek staat op ook mijn nog te willen lezen-lijst. Indrukwekkend, maar ook hoe mensen onder druk in staat zijn om mens te blijven.

Ferrara zei

Vreselijk die toenemende onverdraagzaamheid. Het lijkt wel of de mensheid niets leert van het verleden.

Griemmank zei

Ik heb het boek al op mijn e-reader, maar moet het nog lezen. Jodenhaat is heel erg oud, alhoewel er ook tijden waren dat mensen van allerlei religies gewoon vreedzaam naast elkaar leefden. Maar dan laait ineens weer op. Ik heb wel eens vernomen dat het komt omdat joden over het algemeen erg intelligent/slim zijn en dus altijd een zekere afgunst of zelfs haat wekken. Ik weet het niet, maar vooral in Frankrijk schijnt het weer behoorlijk mis te zijn op dit gebied.

Anoniem zei

Het is verschrikkelijk dat antisemitisme toeneemt. Onbegrijpelijk en triest.
Dit boek komt op mijn lijstje.
Het gedicht is prachtig. Ik heb het hier luidop zitten voordragen!

Marthy zei

Las het al, prachtig boek.

Sjoerd zei

Lijkt me een mooi boek. De oorlog draaide uiteraard niet alleen om de Joden, hoewel daar de meeste slachtoffers vielen. Mijn Opa zat in het verzet en werd op een gegeven moment opgepakt en op transport gezet. Hij was een van de gelukkigen die onderweg kan ontsnappen en te voet naar huis terug keerde.

Happy Earl Grey zei

Dit boek ga ik zeker nog lezen, het kwam ook op de buis langs. Bedankt voor de tip. Groetjes

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een bijzonder verhaal over een bijzonder huis...
Ik ben nog in een vorige tip van je bezig (Moord op de moestuin)
Maar daarna...

Groetjes van Marlou

.

Els04 zei

Het ging er al eens over in DWDD, zag er super boeiend uit. Bedankt!