Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 maart 2021

Sacajawea

 

Nog even over het boek Sacajawea. 

Kijk, op deze Amerikaanse  munt staat ze en ook op een postzegel. 
Sacajawea is de hoofdpersoon uit de gelijknamige  historische roman. 
Román, maar wel  gebaseerd op feiten. Niet veel feiten trouwens. Dus het blijft deels fictie. 

Sacajawea...zelfs haar geboortejaar is niet bekend, maar dat zal zo rond 1788 geweest zijn. Haar naam wordt op verschillende manieren gespeld en betekent Vogelvrouw'
Ze werd geboren bij de Shoshone Indianen, een vreedzame stam. 
Ze heeft een idyllische jeugd daar. Tot ze, als ze een jaar of twaalf is, ontvoerd wordt door een vijandige stam. 
Ze leert omgaan met verlies en verdriet, past zich aan, maar moeilijk is het wel. Vooral ook doordat ze als volwassen vrouw behandeld wordt. En het leven moet leven van een volwassene, maar ze is nog zo jong.
Een paar jaar later wordt ze verkocht aan de Frans-Canadese bonthandelaar Charbonneau en wordt een van zijn vrouwen. 
En dan komen Lewis and Clark op haar pad,  of eigenlijk op het pad van Charbonneau. 
Lewis en Clark zijn door president Jefferson gevraagd een nieuw verkregen gebied te verkennen en in kaart te brengen. Charbonneau gaat mee met de expeditie als vertaler en Sacajawea gaat ook mee. 
Zij blijkt van groot nut te zijn omdat ze de taal spreekt, kan tolken, kennis heeft van kruiden en eetbare planten, kleding, gewoontes van de Indianen. 
Onderweg krijgt ze haar eerste kind, een jongen: Pump. Dit deel van het verhaal is natuurlijk gedocumenteerd door Lewis and Clark. 
De expeditie duurt van 1804-1806, bijna het hele continent zijn ze dan overgetrokken en ze bereikten de Stille Oceaan.  Een reis vol avonturen en ontberingen natuurlijk en de hele periode is Sacajaweja erbij.  
Na afloop wonen zij en haar man nog drie jaar bij de Hidatsu en dan wordt het moeilijk. 

Want hoe lang ze geleefd heeft, is niet duidelijk. Is ze gestorven aan difterie, rond haar vijfentwintigste? Of was dat een andere vrouw van Charbonneau en heeft Sacajawea nog heel lang geleefd bij de Shoshone in het Windriver Reservaat?
We zullen het waarschijnlijk nooit weten. 

In heb boek wordt uitgegaan van het laatste, dat ze dus erg oud is geworden. 
Haar hele leven wordt beschreven en ik kan er maar een ding van zeggen: ik denk dat het zo gegaan zou kunnen zijn.
Het is echt een boeiend boek, dat je heel veel vertelt over het leven daar en in die tijd. Het leven van een zeer bijzondere vrouw, die tijdens haar leven al een legende was. Aanrader!


(En Mieke nogmaals dank. Nog even wachten tot we gevaccineerd zijn en ik breng het boek terug!)

14 opmerkingen:

miekequilt zei

Een dikke pil is het, maar de moeite van het lezen waard hè. Die munt heb ik en bewaar ik zorgvuldig. Leuk dat je zoveel afbeeldingen vond. En als je het boek brengt: de koffie staat klaar!

Judy zei

Wat leuk dat jij en Mieke dit verhaal delen! Een bijzonder verhaal van een bijzondere vrouw. In een interessante tijd.

Sjoerd zei

het klinkt in ieder geval zeer positief. Het lijkt me ook een leerrijk onderwerp.

Emie zei

Dit soort boeken lezen toont maar weer eens aan hoe verrijkend lezen kan zijn.

nicole orriens zei

Dat klinkt als een interessante vrouw! Ik ben benieuwd naar dat boek.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

dat lijkt me een boek voor mij!
Ik ga het lezen...

Groetjes, Marlou

Jeanne zei

Het lijkt me een heel mooi boek.
En je vertelt er weer boeiend over!

Marthy zei

Zo'n boek moet ik in Frankrijk onder mijn boom lezen dus ik wacht er nog even mee.

Iris Flavia zei

Interesting. The Simpsons really told it like that, too!

conny's quilts en creaties zei

Na al jouw en Mieke's enthousiaste berichten over dit boek heb ik er op www. een tweedehands exemplaar van besteld (want de bieb had het niet meer) Nu al zin om te gaan lezen!

Miriam zei

Interessant om te lezen, eigenlijk wist ik niets van deze vrouw af!

Neeltje zei

De overdragingen van idianen zijn sowieso bijzonde r

Mirjam Kakelbont zei

Lijkt me een fascinerend boek, en ik denk zeker dat ze lang heeft geleefd...omdat ik dat wil geloven. Dank voor je leestip.

Nietzomaarzooo zei

Je schrijft er al zo boeiend over.