Totaal aantal pageviews

woensdag 3 maart 2021

Het klokje


Wij hebben naast een paar wekkers, twee klokken in huis. Dit is er een van. Het komt bij mijn ouders vandaan. Ik vertelde al eerder dat mijn ouders na hun huwelijk inwoonden bij een oude dame. Dit klokje hebben zij bij het afscheid gekregen. Het heeft met zijn zachte tinkeltje, altijd op de kast gestaan bij mijn ouders. 
Ik hoefde thuis niet zo veel te doen. Soms zuigen en stoffen. Maar... ' Niet aan het klokje komen hoor, dat doe ik zelf ', zei mijn moeder. 
Toen mijn ouders gingen verhuizen van Terneuzen naar Hoorn, mocht het klokje niet mee met de verhuiswagen. Ik heb het de hele reis lang op schoot gehad.
En nu staat het,  sinds de dood van mijn vader,  hier in ons huis.
Het bijzondere is, dat de klok stil is gaan staan op de dag dat mijn vader overleed. Dat kon eigenlijk niet, want de klok was opgewonden. 
Ik heb niks met bijzondere dingen, niet met bovennatuurlijke zaken en zo. Maar dit is toch wel heel bijzonder vind ik.
De klok staat boven op de kast in mijn kamer en ik kom er niet aan. Ik heb hem wel eens opnieuw opgewonden, maar hij deed helemaal niks meer. 
Tot gisteren. Mijn man die naar tussen Kunst en Kitsch had gekeken zei dat je nu ook foto's kunt opsturen van voorwerpen. 
Het klokje mag nooit weg hoor, maar ik ben nieuwsgierig naar de ouderdom, dus heeft mijn man een foto gestuurd. En het klokje opgewonden
Het klokje is er denk ik blij mee, want vanmorgen liep het nog steeds. Ik werd wakker toen het zes uur sloeg. En echt, dat is een prachtig geluid. 

36 opmerkingen:

Iris Flavia zei

What a bitter-sweet story! And what a beautiful clock. Looking forward to learn how old it really is.

Jeanne zei

Het is inderdaad een prachtig klokje.
En zo bijzonder dat hij stil bleef staan...
Benieuwd wat ze er bij K&K van zeggen.

Sami zei

It's a beautiful clock and such a special story too. I'm glad the clock started working again :)

izerina zei

Ook wonderlijk,dat het klokje opeens weer loopt

Kitty zei

Leuk dat jullie een foto opgestuurd hebben, wordt vervolgd dus...🙂

Judy zei

Het is wel een prachtig klokje! En fijn dat ie weer loopt. Om wat voor (al of niet bovennatuurlijke) reden dan ook.

Sjoerd zei

Een wonderlijk klokje dus. Vaak is het verplaatsen van zo'n oud ding de reden van stilstand. Dan kan een millimeter verplaatsen alweer een reden zijn om weer te gaan lopen. Er zijn klokken die je alleen maar op een vaste plaats aan het lopen krijgt. Goed in ere houden dus.

miekequilt zei

Wat vreemd dat het klokje nu loopt. Het is al vreemd dat je het op kon winden, want als het stilstaat zou je denken dat er niks op te winden valt. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik vind een slaande klok trouwens heerlijk.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, nu zet je het vast in de huiskamer, nietwaar. Een mooi klokje en wie weet hoe oud en waar het ooit vandaan kwam.

Emie zei

Wat een bijzonder verhaal! Mijn vader heeft jarenlang als hobby antieke klokken gerestaureerd. Hij bracht de gerepareerde klok altijd zelf terug en ging niet weg voor de klok weer liep. Het luistert heel erg nauw bij uurwerken.

Bertiebo zei

Ja Emie, dat is nou ook precies waarom niemand aan de klok mocht zitten, vroeger. Ik denk dat mijn vader dat niet voor niets zei. Ik ben van plan om het klokje na te laten kijken, maar ik durf het niet echt aan een onbekende klokkenmaker te geven. Het moet wel een goeie zijn. Maar hoe kom je daar nou aan? Hoe weet je wie dat kan? Overigens denk ik niet dat het veel waarde heeft hoor, maar daar gaat het me ook niet om.

mar zei

Bijzonder klokje dus. Ik ben benieuwd naar de reactie van Kunst en Kitsch.

schrijfselsvanmij zei

Heel speciaal! Ben benieuwd of je wordt uitgenodigd bij ‘Tussen kunst en kitsch’. Ik was er ooit, vond het leuk om (de voorronde) mee te maken

Jolande zei

Wat een bijzonder verhaal over het klokje.
Ik ben benieuwd of jullie een reactie krijgen op de foto, zou wel heel leuk zijn.

Marlou zei

ha Bertiebo,

wat een prachtverhaal.
En wat een prachtklokje...

groetjes van Marlou

biebkriebels zei

Nou dat is zeker een bijzondere reactie! Het klokje voelt zich eindelijk thuis :)

Petra1945 zei

Ik heb daar nooit veel geluk mee gehad. Ook warm aanbevolen klokkenmaker kregen de stolpklok van mijn grootouders wel aan de praat, maar lang duurde dat nooit. En nu staat hij al tientallen jaren in mijn kamer mooi te wezen -- op vijf voor half zes.

KnutzEls zei

Prachtig klokje met bijzondere herinnering. En zeker nooit wegdoen.

Floor zei

Wat een mooi verhaal. Je had het klokje al 3 x over opgewonden, maar nu had hij er opeens wel zin in. Wie wil er nou niet op t.v. komen? :-)
Ben heel benieuwd of het zo bijzonder is dat jullie worden uitgenodigd voor het programma.
Vind het een schitterend klokje, kan me voorstellen dat je er veel van houdt.

guusje zei

Oh wat een bijzonder klokje en dito verhaal. Wie weet komen jullie in K & K. Zou leuk zijn om jullie live te zien. En...ja toch er is meer tussen hemel en aarde.

Francisco Manuel Carrajola Oliveira zei

Muito bonito este relógio.
Um abraço e continuação de uma boa semana.

Andarilhar
Dedais de Francisco e Idalisa
Livros-Autografados

sjannesblog.com zei

Een klokje om te koesteren dus!

Miriam zei

Een klokje om te koesteren of ze het nu wel of niet bijzonder bevinden bij het tv-programma. Ik kan me trouwens voorstellen dat je er iets meer van zou willen weten.

Charlie zei

WAt een mooi verhaal over het mooie klokje van je ouders. Ik heb al vaak dergelijke verhalen gehoord ivm overlijden van een dierbaar iemand: dan blijft een horloge stilstaan bv. .....er is toch meer tussen hemel en aarde niet waar?
Ik stuurde ook een Roodkapje aan je door via Jacques Klöters.

Ferrara zei

Het klokje is weer bij de tijd. Reuze spannend. Zou maar zo eens een bijzondere klok kunnen zijn.

Marthy zei

Een bijzonder klokje dus. Mooi dat het weer slaat en nu maar afwachten of het op televisie mag komen. Wij kijken altijd Kunst en Kitsch, vinden we mooi, interessant.

Marleen zei

Heel bijzonder.

Rianne zei

Wat liefde en een foto doen wonderen..
Mooi zo'n tastbare herinnering.

Mrs. T. zei

Voorwerpen met een verhaal zijn onbetaalbaar! ;-)

Op naar een leven zonder baas zei

Het is een empire klokje. Mijn grootouders hadden een ander soort klokje maar met dezelfde wijzerplaats.

anja zei

Wat een bijzonder klokje, er zijn dingen die wij mensen niet kunnen uitleggen, maar wel gebeuren.

Alet Venhuizen zei

Wat waardevolle herinneringen heb je aan dit mooie klokje.

Bertiebo zei

Ja, ik dacht ook aan Empire, niet zozeer vanwege de wijzerplaat, maar door die pilaartjes.

Els04 zei

hoe mooi!

Firma Fluitekruid zei

Wat een mooi, verhaal! En wat fijn dat het zachte tinkeltje weer klinkt. Wij hebben ook zo’n dierbaar voorwerp in huis, het potkacheltje van mijn man’s oma. Ze hield van dat kacheltje, omdat hij haar en haar gezin door de hongerwinter heeft geholpen. Toen ik dat hoorde, vond ik het kacheltje nóg leuker dan ik het al vond.

Marga zei

En, nog wat gehoord van K&K?