Totaal aantal pageviews

donderdag 18 maart 2021

Duinen


Je waant je hier toch bijna in een woestijnlandschap hè. Maar het zijn 'gewoon' de duinen in Egmond. 

Ondanks het niet zo bijzonder aantrekkelijke weer, besloten we maandag naar het strand te gaan. Want het strand,  dat is wél aantrekkelijk. Altijd. 
Het waaide hard en we liepen maar eerst tegenwind, richting Bergen. Zodat we op de terugweg wind mee zouden hebben. 


Er waren heel weinig mensen, te tellen op de vingers van twee handen. En verder een  eenzame kite-surfer en wij.
Op een gegeven moment wilden we even in de duinen kijken. Doen we nooit en zeker niet daar,  want meestal lopen we de andere kant op. 
Maar we gaan het vaker doen. Het was er prachtig. Hoge duinen. 
Om te laten zien hoe hoog en groot ben ik er even bij gaan liggen. Middenin dat woestijnlandschap:


We zagen al vrij snel bordjes met 'duinkaart verplicht'. Die hadden we niet, die kaart, maar dat kun je tegenwoordig ter plekke met je telefoon regelen. Voelde toch een stuk prettiger, dat we daar niet illegaal waren.  En dan ineens een geheel ander landschap. 


Wat een prachtig gebied. Hartstikke gevarieerd ook.  
Heerlijk gelopen daar. En binnendoor terug. 
Ook leuk, daar bleken  heel wat volkstuintjes te zijn. 'Landjes' hoorde ik de twee enige tegenliggers zeggen.  Veel van die landjes stonden  onder water, niet een beetje water,  maar  veel . 'Ze kunnen hier wel rijst gaan verbouwen' zei mijn man. 
Tenslotte kregen we de vuurtoren van Egmond weer in zicht. Dat is deze:


Het is de J.C.J. van Speijk. Een rijksmonument en in gebruik sinds 1834

Toen we thuis waren hebben we meteen een jaarkaart voor de duinen gekocht, want dat we teruggaan naar de duinen, dat is zeker! 

33 opmerkingen:

Judy zei

Ach ja, Egmond, lang geleden daar geweest in een huisje. Prachtig foto's, ben meteen ook uitgewaaid!

Miriam zei

Wat grappig, mijn vader noemde zijn (grote) volkstuin ook altijd "het landje".

Jeanne zei

Wat een mooi gebied!
Heerlijk om daar te zijn.
En die rijstvelden?
Om te gillen!

Alet Venhuizen zei

Prachtig gebied!!

Iris Flavia zei

There is no bad weather, just wrong clothes, we say.
Oh, beautiful!!! I remember one winter on Langeooog, strong, icy cold breeze, it felt so fresh! I´m a tad jealous, but I thank you very big for sharing!!!

klaproos zei

prachtige serie bertie,
ohhh ik wil weer naar zee :-)

laat de zon gaan schijnen please

Emie zei

Die foto van jou is geestig! De rest van de foto's is ook al mooi.

Mevrouw W. zei

Het lijkt me daar erg mooi. Ik vind elders de duinen toch altijd mooier dan bij ons. Ze zijn breder en woester dan hier. Van een duinkaart had ik nog nooit gehoord, dus even opgezocht.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een landschap!
Fijn, dat je ook een jaarkaart hebt.
je haalt het er met gemak uit.

Groetjes!

Elizabeth zei

Tòch prachtig, ook al scheen het zonnetje niet. Die donkere luchten vind ik ook geweldig om te zien. Dit is een mooi ruig stug duinland...

In de weer zei

Jaloersmakend Bettie !

Floor zei

Prachtig die duinen met alleen zand, en zo groot! Mooie foto's ook.
Slim trouwens om eerst tegen de wind in te wandelen, zo valt de terugweg altijd mee.

Jolande zei

Jeugdsentiment voor mij, ik heb daar heel wat voetstappen liggen :-)

Els04 zei

mooi mooi mooi!

biebkriebels zei

Lekker uitgewaaid in de woestijn. Heb er vroeger een paar vakanties doorgebracht toen de kinderen klein waren.

Marthy zei

Ik ben gek op duinen, mijn leven lang al en veel in gewandeld. Jullie hebben prachtig duin daar. Weet je dat het Schoorlse duin bijvoorbeeld het breedste duinengebied van Nederland is. Ook daar heb ik veel gewandeld, had er een vriend wonen die er gids was.

Koffie Digitalix zei

De duinen zijn prachtig... Maar die kite... wauw. Prachtige foto.
(Ik ben gek op de duinen; ze wonen alleen wat ver weg).

Sjoerd zei

Goh, moet je daar tegenwoordig voor betalen om door de duinen te wandelen. Ben ik toch blij dat ze dat hier op de heide niet doen.

Ferrara zei

Mooi gebied, de duinen van Six.
Kleine correctie de vuurtoren heet van Speijk, de man die riep. 'Dan liever de lucht in.'

Bertiebo zei

Thanks Ferrara. Dat weet ik natuurlijk. Maar de duinen van Six? Dat weet ik nou weer niet.

izerina zei

prachtig daar

Bertiebo zei

@Sjoerd, toen we naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen gingen, moesten we daar ook een kaartje kopen. 'Nou moe', zei ik nog, 'betalen, tssse...t zijn anders ook mijn duinen hoor'. Maar dat was een eerste opwelling. Toen ik even ging nadenken, begreep ik het wel. Die duinen zijn hartstikke belangrijk, om meerdere redenen. Veiligheid, drinkwatervoorziening, bescherming van flora en fauna. En tja, dat gaat niet vanzelf, dat kost. Ik draag daar graag iets aan bij. Vooral omdat er ook veel gebieden zijn waar je gewoon zo in kan.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Heerlijk en mooi die duinen. Wij rijden 's Zomers regelmatig naar de Deense duinen. Dat fijne zand tussen je tenen..

Anita Willems zei

Van een duinkaart had ik nog niet eerder gehoord.
Mijn eerste reactie is 'waarom dat nou weer?' maar bij nader inzien is er wel wat voor te zeggen. Maar goed, overal is wel wat voor te zeggen, tis maar net wie het uitlegt :-)
In ieder geval, prachtige plaatjes!

Ferrara zei

@ Dat stuk was tot 1992 in bezit van de familie Six. Toen ze het verkochten aan het PWN kreeg het stuk weer de oorspronkelijk naam 'Wimmenummer duinen.' Maar in de volksmond zijn het nog altijd de duinen van Six.

Bertiebo zei

Wederom, dankjewel, Ferrara

marga zei

O heerlijk om al die foto's te zien. Ik heb zo'n zin om weer eens in de duinen en langs zee te wandelen.
Groeten
Marga

Marleen zei

Dat wist ik niet, dat er een duinkaart bestond. Een soort entreekaart voor het duingebied als ik het goed begrijp?

Mirjam Kakelbont zei

Wat een prachtig duingebied. Ik had graag met jullie meegewandeld!

Anoniem zei

Onbegrijpelijk, dat je daar ook al een kaartje voor moet kopen. Natuurmonumenten krijgen al een heleboel subsidie van de overheid 47,1 miljoen. De baten van particulieren waren 33,3 miljoen. Inkomsten van bedrijven 0,8 miljoen. In 2019 van loterij organisaties 14,3 miljoen. Van andere organisaties zonder winstoogmerk 0,5 miljoen. Van de boeren die het land pachten 1,4 miljoen dat boeren betalen vanwege bedrijfstoeslag. Nog een keer van andere baten 1,4 miljoen. Alles bij elkaar is het totaal 98,8 miljoen!

miekequilt zei

Mooie foto's van een heerlijk uitje. Goede aanschaf, die kaart. Nu kan je lekker naar meer stranden.

Nietzomaarzooo zei

Heerlijk lijkt me als dat allemaal kan. Naar een strand, naar de duinen. En lekker rustig.

elly zei

Het is goed aan je foto's te zien, mooie wandeling