Totaal aantal pageviews

vrijdag 12 maart 2021

In de jury

Mijn man en ik zitten in de jury. Van ons wordt straks, nadat we ons er grondig in hebben verdiept, een oordeel gevraagd in een rechtzaak. . 
Dat zit zo: 

Op 27 januari 2019 wordt Lucas Vermeer dood in zijn badkuip aangetroffen. Hij blijkt de avond ervoor te zijn overleden. Hoewel er aan een ongeval of zelfdoding wordt gedacht, zijn er toch ook al snel vermoedens in de richting van moord en wel door Lucas' vrouw Katja Schutters.
Katja zit in de gevangenis en nu, twee jaar later, komt de zaak die bekend staat als De Droommoord, voor bij de rechtbank. 
De advocaat van Katja,  de officier van justitie, de dochter van het echtpaar, 'vrienden' van de overledene,  familieleden, de buurvrouw, allemaal komen zij uitgebreid aan het woord. 

Wij, de leden van de jury,  horen alle getuigenverklaringen aan, bekijken de dossiers en de foto's,  gedurende een dagenlang durend proces en zullen  aan het eind een oordeel moeten vellen. Dat gaat via een stemformulier. 
Daarna zal de voorzitter van de rechtbank een vonnis uitspreken, daarbij de meerderheid van de uitgebrachte stemmen volgend. 
(Na afloop zullen wij weten of ons oordeel juist was. Want dan zullen we een film zien waarin duidelijk wordt gemaakt wat er nu echt met Lucas Vermeer is gebeurd). 

Hoewel er bij ons nog steeds geen sprake is van verveling, is dit toch wel een erg leuke afwisseling in ons Coronaleven. 
Ik neem het bloedserieus, zit, terwijl ik kijk,  ook echt aantekeningen te maken en ik vind het hartstikke spannend. Ik hoop zo dat ik het goed heb straks. 

Bovendien wordt er heel goed en duidelijk gespeeld door een sterrencast. De voorzitter van de rechtbank is bijvoorbeeld Jules Croiset. Toen ik hem in het eerste filmpje zag, was ik meteen verkocht. Maar ook Carine Crutzen, Pierre Bokma, Monic Hendrickx en Jan Versteegh doen mee. En Hans Dorrestijn, maar die komt pas morgen.  
Allemaal mensen die in deze tijd tijd hadden en gebruikten. 

Echt erg goed gemaakt allemaal. Het is theater en film ineen en ik vind het een geweldig idee. 
Het proces begon op 8 maart, maar wij begonnen pas gisteren, en hebben dag 1, 2 en 3 gedaan,  maar je zou zelfs nog vandaag kunnen beginnen. In totaal zijn er op de verschillende procesdagen geloof ik iets van zestig korte filmpjes te zien. De kosten? Vijftien euro en daarvoor heb je, in ons geval met z'n tweeën, dagenlang plezier.  Trailer:



26 opmerkingen:

miekequilt zei

Speurneus Bertiebo. Wat een leuk idee. Echt iets voor jou.

Judy zei

Spannend zeg, ik ben dol op detectives.

Emie zei

Dit soort creativiteit van de makers bewonder ik zeer. Succes jury.

Yova zei

Het word voor jullie heel spanend om te in verdiepen. Hopelijk gaat lukken. Echt voor jou. Fijn weekend.

Nietzomaarzooo zei

Wat leuk en spannend. En even met je gedachten helemaal ergens anders.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Fijn voor jullie. Nee, niks voor mij denk ik. Veel plezier. Je leert er vast veel van. De wereld is en was nooit zwart/wit.

nicole orriens zei

Wat een leuk concept zeg! Het lijkt me heel bijzonder.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ohohoh... wat heerlijk!

Wat worden er toch ontzettend veel leuke dingen bedacht.
Ik heb zelf al stikvol leuke dingen te doen... maar hoor graag van je hoe het proces afloopt.

Prettig wekeend, Marlou

Sjoerd zei

Ik pleit onschuldig...

pourquoi pas ??? zei

Wat een ontzettend leuk idee dit. Heel veel plezier en jou kennende zullen we de uitslag zeker horen.

mar zei

Leuke actie. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

lien zei

Wat interessant. Kon je jezelf ervoor opgeven? Lijkt me wel lastig dat jouw stem er mede vanaf hangt hoe het vonnis is.

Bertiebo zei

@ Lien: nou ja je koopt het eigenlijk, als een theaterkaartje of een filmkaart. Het is een spel hè. Ik heb geen slapeloze nachten hoor, maar het houdt me wel bezig.

Sjaantje zei

Oh, dat klinkt harstikke leuk zeg!

Floor zei

Heel leuk, had er nog niet van gehoord. Spannend dat jullie mee doen. Ben heel benieuwd of jullie straks de juiste dader aanwijzen, of dat het toch zelfdoding was.
We horen het vast wel.
Lijkt me trouwens verschrikkelijk als je in een echte jury zou moeten zitten zoals in sommige landen.

conny's quilts en creaties zei

Wat een leuk idee.

Jolande zei

Dat hebben ze hier eind vorig jaar ook gedaan, ik denk zelfs dat het hetzelfde verhaal is.

Els04 zei

geniet er van!

Onliemie zei

Leuk! Nooit eerder van zoiets gehoord maar dat zouden wij hier ook wel tof vinden. Bespreken jullie het met mekaar of is het ieder voor zich? :-)

Jolande zei

Ik weet niet of je vanuit Nederland ook mee kunt doen, maar als je de smaak te pakken hebt, op 30 maart gaat hier het derde online proces van start op Assisen Online, ik dacht ik laat het je maar even weten.

sjannesblog.com zei

Wat leuk, dat ze deze theatervorm bedacht hebben. Interactief door corona. Succes jury, dat jullie maar eerlijk oordelen mogne.

Ferrara zei

Oef, lijkt me nog knap lastig om tot een eerlijk oordeel te komen.

schrijfselsvanmij zei

Spannend!

Marthy zei

Wat een leuk idee! Ik wens jullie veel wijsheid.

Mrs. T. zei

Wat leuk zeg!

Jeanne zei

Lijkt me leuk.
Benieuwd€ of je het goed hebt straks