Totaal aantal pageviews

zondag 7 maart 2021

Oostenwind- Westenwind

Kijk, zo grappig dit: de letters op de rug van het boek zijn een beetje Chinees gemaakt. 
Leuk bedacht vind ik.

Het verhaal:

Kwei-lan moet trouwen. Niet als in 'een moetje', nee, Kwei-Lan is uitgehuwelijkt. 
Al bij haar geboorte. Dit betekent dat zij haar moeder, die de eerste dame in de huishouding is, moet gaan verlaten. En daarmee ook de hele ingewikkelde situatie van concubines en echtgenoten en kinderen en bedienden in een welgestelde en zeer traditionele familie. 
Maar daar is zij haar hele leven op voorbereid geweest. Zij moet haar man gaan behagen en haar schoonmoeder dienen en een zoon baren natuurlijk. Het is zo als het is en Kwei-Lan wil haar uiterste best doen. 
Haar nieuwe man, die in het Westen heeft gestudeerd en arts is, wil aanvankelijk niet veel van haar weten. Hij is modern, maar zit nog met heel veel draadjes vast aan de oude wetten en tradities. 
Kwei-Lans voeten zijn prachtig klein vindt ze zelf, die waren dan ook ingebonden geweest en hebben haar heel veel pijn gegeven. Maar nu zijn ze prachtig. 
Haar man wil echter niet dat het zo blijft. Hij vind het een afgrijselijke zaak, die gebonden voeten. 
Een schok voor Kwei-Lan. Pas als ze besluit om haar voeten te ontbinden krijgt hij wat meer belangstelling voor haar en komt er liefde in het spel.
Kwei- Lan wordt zwanger en baart een zoon. Iedereen gelukkig. 

Maar... Kwei-Lan  heeft  een broer die ook in het Westen heeft gestudeerd en daar zelfs getrouwd is met een Amerikaanse. En zij komen terug naar China. Een klap voor de familie. De oude moeder wil er niets mee te maken hebben. Ze sterft van verdriet  en ook de vader die de Amerikaanse Mary  prima vindt, maar slechts  als tweede dame voor zijn zoon, accepteert het huwelijk niet. 
Maar...ondanks alles, worden Kwei-Lan en Mary vriendinnen, zusters. Zij klampen zich niet langer vast aan het oude. Ze richten zich, in een veranderende wereld,  op de toekomst.

China, een zeer gesloten maatschappij. Rangen en standen/klassen, angst voor en afkeer van vreemdelingen 
Dat wordt allemaal prachtig beschreven. Het is allemaal aan het begin van de twintigste eeuw. China was nog zoals het altijd was. Maar je voelt heel langzaam de veranderingen komen.  Oostenwind en Westenwind: winds of change. 
Dat is het mooie van dit boek. 


20 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig beschreven: winds of change.

Jeanne zei

Mooi verwoord.
Nu nog benieuwder om het te lezen.

KnutzEls zei

Ik ga het zoeken, want ik wil het ook lezen. Andere tijden, maar nog steeds interessant.

Emie zei

Fascinerend verhaal.

Sjoerd zei

Het klinkt super.

Floor zei

Lijkt me een mooi boek. Voor wie het ook graag wil hebben, er staan er een hoop op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/l/boeken/q/pearl+buck+oostenwind+westenwind/
Groetjes,
Floor

miekequilt zei

Lijkt me een mooi boek. Fijn dat je er weer zoveel plezier aan beleefde.

Willy zei

Lijkt me ook een mooi en interessant boek.

sjannesblog.com zei

Lijkt me mooi, dit boek.

biebkriebels zei

Wel van gehoord maar nooit wat van haar gelezen.

izerina zei

Heel lang geleden las ik dat. En voelde bijna de pijn van het ontzwachtelen van de voeten

Iris Flavia zei

It must´ve been a pain with the feet, I read a book about that, also. No wonder the man wanted her to "walk free"!

Neeltje zei

Dat inzwachtelen van de voeten, alleen het idee al.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh, nu weet ik het weer. Lang geleden gelezen; prachtig boek.

Miriam zei

Het is wel lang geleden, maar ik heb met veel plezier en belangstelling zoveel mogelijk van haar boeken gelezen. China had mijn bijzondere interesse, misschien omdat er zo'n andere cultuur is dan bij ons.

Marthy zei

Ik herken het aan dat verhaal over die ingebonden voeten.

Mrs. T. zei

Het zijn volgens mij al behoorlijk oude boeken die niet digitaal te verkrijgen zijn. Jammer! Want het klinkt interessant.

Nietzomaarzooo zei

Mijn moeder heeft geloof ik wat boeken van haar. Dus kende haar naam.

Mirjam Kakelbont zei

Een boek met een linnen omslag zie je tegenwoordig nog zelden.
Andere tijden, andere culturen...

Sami zei

I remember reading a couple of books from Pearl Buck in my teenage years.