Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 maart 2021

Frans Mettes

 


Een paar dagen geleden had ik het over het boek Oostenwind-Westenwind en viel mijn oog op de band van dat boek. 
Het boek gaat over China en de ontwerper had de letters op de rug van het boek aangepast. 
Dat vond ik leuk. Helemáál in die tijd. Het boek verscheen in 1930.

Ja en dan kan ik het niet laten. De ontwerper was Frans Mettes en die was goed te vinden. Hij leefde van 1909 tot 1984 en was een zeer veelzijdig iemand. 

Hij was tekenaar, boekbandontwerper, kunstschilder, illustrator en affiche-ontwerper.
En toen herkende ik op de foto's een heleboel platen. Waarvan ik me vroeger nooit heb afgevraagd wie de maker was. 
De Hofnar reclame herkende ik meteen en natuurlijk ook die van Onverdeeld naar de Openbare (school)

Het is een tijdsbeeld. 

20 opmerkingen:

Petra1945 zei

Raar, ik ben van jouw generatie (misschien zelfs een paar jaar ouder) en ik herken er helemaal niets van. Behalve, inderdaad, die sigarendoos.

Judy zei

Wat grappig om 'boekbandontwerper' te zijn. Ik herken die van de openbare school.

Emie zei

Wat leuk dat je zoiets uitzoekt. Ik herken alleen de Hofnar en ik vind zijn stijl heel mooi.

miekequilt zei

Wat een mooie platen. Ik herken de namen maar geeneen plaat. Die van de Tweka ( zou dat TWEntsKAtoen betekenen, vraag ik me ineens af) vind ik heel mooi. Ik zat op een katholieke school en herken (dus) die van de Openbare ook niet.

Jeanne zei

Ik herken het tijdsbeeld wel ja.
Wat leuk dat je zulke dingen uitzoekt.

Kitty zei

Ja leuk lettertype was dat! Een jeugdvriend was de zoon van een drukker, daar hadden we onze verlovings- en trouwkaart laten drukken. En ik heb bij een uitgever gewerkt. Dus ik kwam al vrij vroeg in aanraking met verschillende lettertypes.
Mijn top 3 van de affiches:
Hofnar, die herkende ik. (de rest niet)
Auping, die vind ik het grappigst.
Tweka die vind ik supermooi!

schrijfselsvanmij zei

Wat leuk dat jij zoiets uitzoekt!

biebkriebels zei

Ja die twee herinner ik me ook nog het meest.

Jolande zei

Ik herken ze niet, maar vind ze wel mooi om te zien.
Leuk dat je dit uitgezocht hebt.

Nietzomaarzooo zei

Leuke info!

Firma Fluitekruid zei

Herkenbare stijl! Ik herken de Bols en Jaffa-affiches, en denk dat hij ook kinderboeken illustteerde. Ik zocht hem even op, hij maakte ook de Belinda-reclame. Wat een nostalgie.

sjannesblog.com zei

Ik herken alleen de Hofnar-reclame en zo'n solex had ik vroeger ook als vriend om de Limburgse heuvels makkelijker te bedwingen. Leuk hoor, die nostalgische platen!

Iris Flavia zei

The Hofnar looks like our Till Eulenspiegel - can it be him?

KnutzEls zei

Mooie reclames en herkenbaar. Maar het meest de plaat van de Openbare School.

Bertiebo zei

Iris, no I don't think so

Marleen zei

Wat leuk om dat na zoveel tijd te ontdekken. Het zijn mooie tekeningen.

Ferrara zei

Ik herken wel een en ander, zal vast aan de leeftijd liggen.
Ging zelf onverdeeld naar de OLS.

Marthy zei

Heel leuk! Ik herken alleen de Hofnar reclame, ging naar een katholieke school.

In de weer zei

Erg leuk, ik herken alleen hofnar, jaffa’s en belinda, alhoewel ik wel een Solex had en een TweKa badpak, ken ik die reclame niet !

Sjoerd zei

Ik herken alleen de TWEKA niet, de rest is me bekend.