Totaal aantal pageviews

zaterdag 27 maart 2021

De vierde fontein

Op zoek naar de volgende fontein van het Friese fonteinenproject (elf steden, elf fonteinen, elf kunstenaars), gingen we naar IJlst.
Alweer zo'n mooi,  oud Fries stadje. 

We zagen de fontein onmiddellijk, niet te missen en zo vrolijk. 
Het ontwerp is van de Japanse kunstenaar Shinji Ohmaki en is getiteld Onsterfelijke Bloemen. 
Er moest bij ieder van de elf fonteinen een link zijn met de stad waar de fontein geplaatst ging worden. 

In dit geval wordt dat als volgt uitgelegd:
'Cultuur vormt zich net als natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt. En zo,  laag op laag, is ook de stad IJlst ontstaan. De oude, deels verwilderde stinsenplanten zijn tekens van die onzichtbare onderlaag. En van de rol van de mens. Een eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur'. 



En dan ook nog een verband tussen de Friese stinsenplanten met de Japanse bloemschikkunst Ikebana.
Nou, goed bedacht toch? En de fontein vond ik ook prachtig:



Om deze fontein in werking te zien, zullen we dus nog een keer terug moeten. Geen straf hoor, want ik vond IJlst ook echt een prachtig stadje. Daarover een andere keer meer. 


19 opmerkingen:

KnutzEls zei

Die fontein hebben wij gemist. Moeten Leo en ik ook maar weer eens terug. Want ik wil hem ook graag bekijken.

Jeanne zei

Mooi zeg!
Zo’n kunstwerk zou je daar helemaal niet verwachten.
Boeiende tocht hoor, ik ben benieuwd naar de volgende.

Sjoerd zei

Een echt kunstwerk, en ook heel mooi op de foto gezet...

Judy zei

Hij is prachtig, een bloemschikfontein! Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als hij in werking is.

sjannesblog.com zei

Aparte kunst, die fonteinen. Ik heb er vorig jaar een paar gezien.

Nietzomaarzooo zei

Lijkt me wel wennen deze heel moderne fontein in zo'n oud dorpje.

Elizabeth zei

Verrassend!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Best mooi maar ik vind hem niet zo goed passen in een Fries dorpje.

In de weer zei

Ja deze vonden wij ook zo fleurig en vrolijk en hij komt op die plek ook goed tot zijn recht.
Fijne voortzetting nog, het is echt de moeite waard !

pourquoi pas ??? zei

Over de Maria's: Ik vind Jolijn zo leuk maar dat komt ook mede door haar rode haren. Ze zong Jolene en het lied van Piaf zo goed. Bij de eerste 3 woorden hoorde ik al dat haar uitspraak in het Frans heel goed is. De heer des huizes is voor Tessa maar ik vind haar wat onopvallend hier. En jullie? voor wie zijn jullie?

Kitty zei

Ik vind de fontein prachtig, kleurig en daar hou ik erg van, alleen, hij valt wel érg uit de toon in deze omgeving. Nou ben ik niet zo van de Anton Pieck-achtige ornamenten hoor, liever modern, maar deze zou ik hier toch niet plaatsen.

biebkriebels zei

Een kleurig in het oog springend geheel.

Iris Flavia zei

Google translate sure is crap with our two languages, but if I got it right: Clever and looking for ward to see the fountain.

Marleen zei

O ja mooi!

Neeltje zei

Geen gebruikelijke fontein, ben benieuwd hoe het er in werking uit ziet.

Emie zei

IJlst, van de schaatsenfabriek. Dat heb ik onthouden van de lagere school. Ik hou trouwens wel van dit soort contrasten in een rustieke omgeving.

Marthy zei

Leuk ding, lekker vrolijk en zo met die molen er achter een Hollands plaatje.

Ferrara zei

Wel heel opvallend in IJlst. Wat mij betreft ietsje te druk.

miekequilt zei

Wat een leuke fontein. Jammer dat hij uit was. Maar zoals je schrijft : nu kunnen jullie gelukkig nog een keer terug.