Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 maart 2021

Eindjes

 Een paar blogjes hier, eindigden nog al open en ik  hou ervan om de dingen af te ronden. Dus dat ga ik doen.  


Om te beginnen het moordspel: De droommoord. 

Het spel waaraan mijn man en ik meededen,  in de jury zaten en na een heleboel getuigenverklaringen en ondervragingen, kortom op grond van de bewijslast, moesten beslissen. Beslissen of Katja Schutters schuldig was aan moord met voorbedachten rade,  op haar man.

We hebben het heel serieus gedaan en kwamen tot dezelfde conclusie, namelijk dat Schutters niet schuldig was. 
Of eigenlijk dachten we dat ze wel schuldig was, maar omdat er in onze ogen onvoldoende bewijs was, moesten we haar vrijspreken. Omdat bijna vierduizend medejuryleden (van de 6000) dat ook deden, werd Katja Schutters vrijgeproken. 

Daarna kregen we in een filmpje te zien wat er echt gebeurd was.. Nou, ze had het wel degelijk gedaan hoor. Geen twijfel mogelijk. 
Het is toch iets raars hoor, juryrechtspraak. Maar het spel was superleuk en als er weer zoiets komt, gaan we zeker nog een keer mee doen. 

Dan was er al een hele tijd geleden een blogje over een meeuw en een strandloper. Die meeuw was geringd en ik was benieuwd waar die vandaan was gekomen. 
Ik vond een adres van iemand die er misschien meer van zou weten. En inderdaad, hij kon me vertellen dat het een Duitser was, die meeuw. Voor nadere gegevens moest ik me tot iemand in Duitsland wenden. Wat ik deed in mijn allerbeste Duits. Maar een reactie heb ik nooit gekregen. 

En tenslotte is daar het boek van Mieke. Daar moet ik het ook nog over hebben. Maar dat doe ik een andere keer.




13 opmerkingen:

Judy zei

Heel interessant, dat moordspel. Ja, bij gebrek aan bewijs moet je wel vrijspreken.

miekequilt zei

Leuk, die afrondingen. Jammer dat je niets meer van de meeuw hoorde.
Ik ben benieuwd wat je van mijn boek vond.
Fijn weekend!

Sjoerd zei

Ik vind ook dat je beter iemand vrij kunt spreken die schuldig is dan iemand onschuldig veroordelen.

Emie zei

De uitkomst van de jury doet me een beetje denken aan O.J. Simpson. Het heeft toch iets onbevredigends dat je iemand niet kunt straffen voor een moord. Naar meedoen aan zo'n theaterspel lijkt me fantastisch!

Iris Flavia zei

Sounds like fun!

biebkriebels zei

Interessant spel. De Duitse meeuwen zijn een eind uit de buurt komen aanvliegwn. Geen beperkingen in bezoeken van andere landen? :)

Floor zei

Zo leuk om eens mee te doen als jurylid voor zo'n belangrijk proces.
In het echt had ze dus worden vrijgesproken, terwijl ze een moordenaar was.
Zo zal het in het echt ook wel eens gaan, en nog erger... andersom, dat je vast zit voor iets wat je niet hebt gedaan, dat gebeurd helaas maar al te vaak.

Marthy zei

Teleurstellend als je weet dat iemand schuldig is en je kunt die persoon dan niet berechten.

schrijfselsvanmij zei

Ik ben blij dat er geen juryrechtspraak is in Nederland

Anoniem zei

Ik ben ook erg blij dat in Nederland geen juryrechtspraak is. De rechters/advocaten hebben hiervoor geleerd. De burgers niet.

Mrs. T. zei

Dan heeft ze volgens mij de perfecte moord gepleegd als er weinig bewijs was.

Een Duitse meeuw: zou die ook anders krijsen? ;-)

Vlierbloesem zei

Vogels - is onderzocht - maken andere geluiden als ze ergens anders wonen. Zoiets als een dialect. Dus die Duitse meeuw zal werkelijk anders kunnen klinken in andere omgeving, maar van landsgrenzen trekken ze zich natuurlijk niks aan.

Firma Fluitekruid zei

Oh wat leuk, dit is echt wat voor mij. Ik ben gek op detectifje spelen...