Totaal aantal pageviews

zondag 5 februari 2023

Botontkalking

 Het verliep een beetje raar. Toen ik drie weken geleden toevallig mijn dossier van het ziekenhuis bekeek (jaja met DigiD), keek ik ook naar mijn afsprakenlijst. Ik schrok, want ik bleek diezelfde middag een afspraak te hebben op de afdeling radiologie/ nucleaire geneeskunde en daar had niemand iets van gezegd.
Het was wel duidelijk dat ik die afspraak niet kon houden. Dus maar gebeld. 


Toen bleek dat het een scan betreft om de botdichtheid te meten. Een standaardonderzoek dat iedereen boven de vijftig,  met een breuk, mag ondergaan.
Dat vind ik echt heel goed. 
Dus die scan, Dexa heet die,  heb ik nu gehad.
Meteen was ook al een afspraak met een deskundige geregeld om de resultaten te bespreken. 

Ik weet nog niet wat de uitslag is. Dat doet hier ook niet terzake. Het gaat er om dat ik het mooi vind dat het zo geregeld is.





PS: De foto komt uit een stukje van het ziekenhuis over deze afdeling. Ik ben het niet.



24 opmerkingen:

izerina zei

Zeker goed,vooral omdat een mens botontkalking(voor iets breken) niet voelt of weet.

Judy zei

Ik heb ooit ook zo'n scan gehad. En zeker een goed idee.

miekequilt zei

Wat een goed onderzoek. Zomaar gratis en voor niks. Goed geregeld in ons landje. Alleen jammer dat je niet wist dat je de afspraak had.

Sjoerd zei

Ik heb ook in zo'n apparaat gelegen bij de onderzoeken naar mijn knie. Ik vond het maar niks.

Mevrouw W. zei

Ik heb osteoporose en dat kwam toevallig uit omdat ik een gekneusde rib had. Voor de zekerheid werd er een röntgenfoto gemaakt en toen bleek er een afwijking aan het bot te zijn. Na de Dexa scan kwam uit dat ik osteoporose heb en dat is bij mij dus mooi op tijd ontdekt. Ik heb ooit weleens een teen gebroken, maar toen was ik begin de 40.

Het is goed dat er naar gekeken wordt. Voorkomen is beter dan genezen.

Miriam zei

Zeker een goed idee, al kun je aan botontkalking maar beperkt iets doen.

blauwruitje zei

Nooit van gehoord maar wat goed dat ze dat doen.

Lot zei

Dat onderzoek heb ik ook wel eens gehad en het is het enige waarbij de medewerkster zo onaardig was en alleen maar bevelen gaf op heel nare kortaffe toon. Ik was niet snel genoeg met erop gaan liggen, en begreep haar aanwijzingen kennelijk niet, tja als je stijf en stram bent en overal artrose hebt gaat dat allemaal niet zo soepel. Ik zuchten van zo snel mogelijk proberen te doen wat ze kennelijk wilde en zij zuchten omdat ik het niet goed deed. Nog nooit zo'n rare ervaring gehad in de zorg, iedereen is altijd aardig en medelevend.
Gelukkig was de uitslag redelijk.

Ximaar zei

Bij mij werd ruim 5 jaar geleden met zo'n dexa-scan vastgesteld dat ik behoorlijke botontkalking had. -4,2 als T-waarde. Begreep dat -5 bijna niet wordt gehaald en -2,5 normaal is. Dus bedachtberekende ik dat ik botten had van een 84-jarige. Zo oud ben ik nog lang niet. Sinds die tijd loop ik dagelijks een kilometer of 10. Kreeg ook 5 jaar medicijnen naast CalciD3. Vervolgens moet ik dan weer 2,5 jaar wachten voor een volgende scan. Ik had dat liever sneller gezien vooral omdat ik de eerste m'bedenkingen had. Heb overigens geen botbreuken gehad. Voor de eerste scan vooral flinke kneuzingen en een scheurtje in m'n elleboog. Dat laatste heb ik ook gehad toen ik 13 was. Maar op die leeftijd scannen ze je botten niet. Ben ook nog een klein jaar na die dexa-scan op een zelfde manier gevallen en mankeerde toen niets. Zei toen gekscherend dat ik met deze 'zelftest' bewezen had dat de medicijnen effectief waren. ;-)

sjannesblog.com zei

Zeker, een goed zorgsysteem zo.

Iris Flavia zei

Thank you for this post!
My doctor retired and hence I am overdue with that bone-test! I have scoliosis so I think it´s important.
Also, I think Ingo, who is 8 years older than me, never had it done!
W, our neighbor, gave me the address of his doc and I will go and ask tomorrow or Tuesday if she can take me in!
I hope all is good for you - isn´t it terrible you had to find out yourself?! What did we do before there was internet, apps etc?!

KnutzEls zei

In het kader van ERGO 2x een scan gehad, maar niet met zo'n apparaat.

schrijfselsvanmij zei

Ivm coeliakie en - helaas daardoor ontstane - osteopenie krijg ik elke vijf jaar zo‘n scan

Koffie Digitalix zei

Een goed initiatief. Ik duim voor een fijne uitslag.

Anoniem zei

Behalve 3 serviezen heb ik in de 73 jaar van mijn bestaan nog nooit iets gebroken.
Omdat ik altijd om me heen kijk als ik loop op fiets val ik best wel vaak maar het blijft altijd bij een geschaafde knie o.i.d.
Ik hoop voor jou op een goede uitslag!

Marieke zei

Goede actie.

Ferrara zei

Gelukkig zag je het op tijd en kon je nog afzeggen, maar wel goed dat ze een scan maken en nu maar duimen voor een goede afloop dat een ander echt alleen van de ongelukkige val komt.

Joanne zei

Dat heb ik ook gehad na mijn val. Ik bleek botontkalking te hebben.
14% kans om mijn linkerheup te breken bij een val. Nu maar uitkijken.

Liefs Joanne

Emie zei

Mooi dat dit onderzoek gedaan werd. Hoop voor je dat de botdichtheid voldoende is.

Mrs. T. zei

Nooit van gehoord, maar wat goed dat dit ook gedaan wordt. De Nederlandse zorg is zo gek nog niet.

Jolande zei

In Belgie doen ze dat niet, want Paul was al een eind boven de vijftig toen hij zijn schouder brak.
Ik hoop voor je dat de uitslag goed is en je geen botontkalking hebt.

Marthy zei

Dexa scan, nog nooit van gehoord. Heb nog nooit wat gebroken. Ik duim voor een goede uitslag.

Floor zei

Die scan is zeker handig, maar ging bij mij niet in dit apparaat.
Heb erge botontkalking, heb ook al 8 botbreuken opgelopen inmiddels.
Bij medicatie krijg je de rest van je leven ook een hoge Vit D en kalk pillen voorgeschreven, die je overigens met ingang van januari zelf moet betalen.
Ben benieuwd naar jouw uitslag.

Josephine zei

Dat is zeker een heel goede zaak, hoop voor je dat dat de uitslag
goed is en je geen botontkalking hebt, ga voor je duimen Bettie!!!