Totaal aantal pageviews

donderdag 16 februari 2023

Stoel

Er staat een bijzondere stoel in de Westminster Abbey

De stoel die je hieronder ziet. 
Dat  is niet zomaar een stoel, dat is de Coronation Chair. 
Bijna alle Engelse kings en queens zijn hierop gekroond en over een paar maanden zal Charles er vast ook op plaats nemen.


Het grappige is, dat die stoel nu echt als heel bijzonder wordt gezien. 
Je kunt er niet aankomen en er op zitten voor een selfie of zo al helemaal niet. 


Dat was vroeger heel anders, getuige de inscripties over de hele stoel verspreid.
Zoals: 'I slept in this chair all night' 
Graffity uit de 18e eeuw!


Echter  er ontbreekt iets aan de stoel en dat is ook weer bijzonder. Als je naar de tekening kijkt zie je wat dat is. 
Een grote grijze steen: de Stone of Scone. 
Dat is de steen waarop in de vroege middeleeuwen de Schotse koningen werden gekroond
Tot een Engelse koning, ene Edward, de steen inpikte. De stoel werd er om heen gebouwd en zo werd het een troon.

Inmiddels is de steen (waar ook weer heel wat legendes aan vast zitten),  teruggegeven aan Schotland.
Maar voor een kroning mag-ie, volgens afspraak,  even terug.

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Vreemd zo'n steen die in Schotland ligt en deel uitmaakt van de Engelse traditie.

Judy zei

Ik herinner me het verhaal van het teruggeven van de Stone. Maar wat bijzonder dat hij voor de kroning van Charles weer terugkomt. Ik ga er speciaal op letten.

Emie zei

Zulke traditie zijn toch wel typisch voor de UK. Leuk om te weten trouwens.

Anoniem zei

De steen hoorde in Schotland

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik hoop dat Charles er een kussentje op mag leggen.

Iris Flavia zei

Interesting story.

Anoniem zei

Lijkt me wel een koude zit op zo'n steen!

Marthy zei

Gek is dat maar ik kan me die Charles helemaal niet voorstellen als koning Ik heb altijd gedacht dat ze hem over zouden slaan en zijn zoon tot koning zouden kronen.