Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 februari 2023

Gezien in Enkhuizen

 Toen mijn eerste ritje naar Amsterdam gelukt was, 39 km, dacht ik: 'dan kunnen we ook wel naar Enkhuizen'. Daar was namelijk in het Binnenmuseum van het Zuiderzeemuseum een tentoonstelling die ik graag wilde zien. 
En Enkhuizen, dat is maar 20 km zitten! Het lukte en daar rondlopen en kijken ging ook goed. 

Wat was dat dan voor tentoonstelling? 
Nou kijk, in de 19e eeuw konden schilders voor het eerst buiten schilderen. Omdat er ineens verf in tubes meegenomen kon worden. Ze konden schilderen 'en plein air'. En dat deden ze dus ook. 


Vaak ook met meer schilders, elkaar inspirerend. Barbizon in Frankrijk is een heel bekend voorbeeld. Schilders trokken elkaar aan en zo ontstond een echt kunstenaarsdorp. 
En niet alleen daar. Op verschillende plaatsen in Europa en ook in Nederland ontstonden van die dorpen. 
Dáár gaat de tentoonstelling in Enkhuizen over. Er zijn vier van die dorpen uitgepikt (Katwijk, Volendam, Urk en Domburg) en daar zijn schilderijen bij uitgezocht. 
Bijvoorbeeld Katwijk. Je ziet dan eerst een opstelling over Katwijk en dan dus schilderijen die daar bij passen. Zoals:



Ja en dan natuurlijk een schilderij van Blommers erbij. Dit doek is getiteld 'De thuiskomst van de vissersvloot'.  Mooi vond ik.



In de afdeling Volendam was ook zo'n opstelling:


Ook weer allerlei schilderijen erbij en dit doek vond ik meteen erg mooi:


Zo fris en helder... de kunstenaar is Paul Signac. En die is echt wereldberoemd.
Daarom is het zo grappig dat deze aquarel jarenlang aan een roestige spijker in het bekende hotel Spaander heeft gehangen. Het was een geschenk van de kunstenaar aan de eigenaar van het hotel. Die dacht dat het Saint Tropez voorstelde, maar het IS gewoon Volendam. 

Ik heb nog wel wat meer foto's gemaakt, maar het kostte me moeite. Ik ben ontzettend rechts (alleen van hand hoor) en het knopje van mijn fototoestel indrukken is nog best pijnlijk.
Maar eigenlijk vind ik het zo wel genoeg. 
De tentoonstelling is nog te zien tm 12 april en gratis met de MJK. (Misschien ga ik nog wel een keer en combineer ik het met het Buitenmuseum. Dat opent weer op 1 april.)





21 opmerkingen:

izerina zei

Wat fijn voor je,weer er uit

sjannesblog.com zei

Wat goed 'dat je dit bezoekje alweer gelukt is! Het lijkt me ook een mooie tentoonstelling!

Judy zei

Wat goed dat het weer ging! Leuke tentoonstelling.

Elizabeth zei

Geweldig voor je dat dit weer kon!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Mooi, hou ik van. Ook in DK de bekende Skagen-schilders. Die kwamen vanwege het speciale licht.

conny's quilts en creaties zei

Mooie tentoonstelling. Fijn dat je steeds weer een beetje meer kunt doen.

Marieke zei

Fijn dat je dit soort acties weer kunt ondernemen.

Simo zei

Wat fijn dat je er weer opuit kunt. Leuk dat je erover schrijft. Ik heb de tentoonstelling ook gezien, mooi gedaan! Wat mij trof was dat je de het leven in de vissersdorpen door de ogen van de schilders ziet, romantisch maar vaak ook het harde zware bestaan. Vooral dat trof me. Zoals de oma met baby, moeder dood in het kraambed, vader op zee. Ondertussen zitten de schilders er bij alsof ze van een andere planeet komen, met hun kunstzinnige uiterlijk en uitrusting op een prettig plekje. Die tegenstelling trof me.

nicole orriens zei

Wat mooi zeg! Vooral de eerste op het strand. Dat is mijn favoriet.

Ferrara zei

Gefeliciteerd met dit eerste museumbezoek van dit jaar, wat een opsteker.

Sjoerd zei

Dat zal een hele opluchting zijn dat je alweer een beetje erop uit kunt trekken...

Anoniem zei

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Elke dag een stapje verder.
Mooie foto's laat je zien en een stukje geschiedenis. Dank je wel. TinekeD.

biebkriebels zei

Je bent al weer aardig op de been om tentoonstellingen te kunnen bezoeken. Gelukkig maar!

Jolande zei

Oh wat fijn voor je dat je voorzichtig weer uitstapjes kunt maken, dan is de wereld toch weer wat groter aan het worden voor je.

Mevrouw W. zei

Kijk eens aan, je kan weer voorzichtig op stap. Wat heerlijk na al die weken thuis en alle pijn en ongemakken. Dat er maar weer snel meer uitstapjes mogen volgen.

In de weer zei

Nou, heerlijk dat je er weer op uit kunt en dan zeker naar zo’n mooie tentoonstelling, fijn toch !

Emie zei

Heerlijk dat je er weer op uit kon! Lijkt me een hele leuke tentoonstelling.

Marthy zei

Fijn dat het weer ging. In Katwijk is een heel leuk klein museum waar veel aandacht wordt besteed aan schilders uit die tijd. Zie: https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/2014/01/dagje-katwijk.html

Josephine zei

Geweldig dat het inmiddels alweer een stuk beter met je gaat Bettie, een
heerlijk gevoel van vrijheid om weer mooie dingen te kunnen bewonderen.
OP naar een volgend museum bezoek, zo fijn voor je.......

Anoniem zei

Ja daar ben ik geweest. Op zoek naar Tjeerd Bottema. Leuk museum onderdaad. https://bertiebo.blogspot.com/2018/06/ets.html?m=1

Floor zei

Heerlijk om weer op weg te kunnen.
Het schilderij "De thuiskomst van de vissersvloot" vind ik zo mooi!
Wel vreemd dat de vis op het strand wordt neergelegd.