Totaal aantal pageviews

zondag 19 februari 2023

Nooit meer

Vrijdagavond werd er in het journaal een vergelijking gemaakt tussen de Eerste Wereldoorlog en de situatie nu.  Voor wat betreft de strijd tussen Russische en Oekraïense soldaten. Op het slagveld dus. Slachtveld.

Ook toen, in de Grote Oorlog een afschuwelijk strijdtoneel en zeer veel slachtoffers. Ik begreep de vergelijking meteen. 

Toevallig had ik net in London in de Westminster Abbey het graf van de onbekende soldaat gezien. The Unknown Warrior uit de Eerste Wereldoorlog.
Een nationaal monument. En ik was er van onder de indruk. 


De soldaat, omgekomen in Vlaanderen, werd in 1920 naar Engeland overgebracht en daar in de Abbey begraven. 

In hem worden alle Britse soldaten geëerd. Een gewone soldaat, begraven tussen koningen.
Het is het enige graf waar beslist niet over gelopen mag worden.

De grond in het graf is afkomstig van de Vlaamse slagvelden en bedekt met zwart marmer uit België.

Gelijk met déze onbekende werden ook onbekende soldaten begraven in Parijs en in Arlington. 

Britse koninklijke bruiden leggen hun bruidsboeket op het graf. Kate en Meghan ook. 
En natuurlijk worden er ook kransen gelegd, tot voor kort ook nog door de Queen, op Armistice day.

'Nooit meer', zal men gedacht hebben. 'Nooit meer!'
We weten al lange tijd wat er van dat idee terecht is gekomen.


Ik heb best al veel laten zien van de Abbey. Als ik weer naar London zou kunnen gaan, staat een bezoek weer op het programma, want er is zoveel moois en interessants te zien daar binnen. 

Zoveel verhalen...

  

15 opmerkingen:

Judy zei

Was het maar waar, nooit meer.

izerina zei

Er wordt niets geleerd van het verleden. Helaas zijn nu de wapens veel beter en dodelijker

Sjoerd zei

Verhalen en herinneringen die blijven...

Kitty zei

Nooit meer... ik zou er graag in geloven :'(
Wel een prachtig eerbetoon en indrukwekkende traditie.

Mevrouw W. zei

In Parijs ben ik bij het graf van de onbekende soldaat geweest. In Moskou ook, waar een soldaat begraven ligt die alle soldaten van 1941-1945 vertegenwoordigt, die voor hun moederland gesneuveld zijn. En met de wetenschap van nu, de oorlog in Oekraïne, vraag ik me toch af waar het misgegaan is. Of zal er in Rusland straks nog een graf/monument bijkomen? Eigenlijk zou het me niks verbazen. Het ligt niet aan Rusland maar aan de Oekraïners, zo brengen ze het tenminste zelf.

Anita Willems zei

Wat ontroerend hoe je dit hebt opgeschreven. Heel indrukwekkend hoe dit moment opgebouwd is. Met elementen van Belgie.

Ferrara zei

Het enige graf waarover niet gelopen mag worden. Die zin trof me. Een extra eerbetoon.

Jolande zei

Er is niet veel geleerd uit het verleden, helaas. Zouden we daarom het mensDOM genoemd worden?

KnutzEls zei

Elke keer weer als ik zo'n monument bezoek (en er zijn er veel in allerlei steden en dorpen) raakt me de waanzin van al die onschuldige doden weer. Want of je nou aan de ene of aan de andere kant sterft voor je land, je koning of wie dan ook, het verdriet van de moeder, de vader, de zussen, de broers, de ooms en tantes, de vrienden en vriendinnen, is overal hetzelfde. Het hakt in de levens van de mensen en maakt lidtekens, die altijd te zien blijven.
En de legeraanvoerders, generaals en presidenten.....? Die sterven meestal veel later in hun bed, nadat ze de vrede beklonken hebben, mooie maar voor de doden loze woorden hebben gesproken.... Het is en blijft in en in triest dat we nooit leren van de geschiedenis en telkens weer dezelfde fouten maken met het zelfde of nog verschrikkelijker leed en onmenselijk verdriet.

Ellen zei

Triest dat het weer zo ver heeft moeten komen. Ik houd mijn hart vast hoe dat verder gaat verlopen.

Miriam zei

Nooit meer .... We weten natuurlijk allemaal dat het een illusie is gebleken. Maar nu het opnieuw oorlog in Europa is, komt het extra hard binnen.

Emie zei

Het is ronduit afgrijselijk dat de mensheid blijft volharden in oorlogsdrift en onderdrukking. Om totaal moedeloos van te worden.

Anoniem zei

Daar zijn we het toch allemaal over eens! Maar wat vinden jullie van de oorlogsretoriek van regering? Die trekken ons een oorlog in die niemand wil. Waar blijven de vredesonderhandelingen?

In de weer zei

Mooi geschreven Bettie en hopelijk kun je weer eens naar Londen, want Londen verdient jou en andersom !

Sami zei

Sadly it seems many have learned nothing from previous wars and suffering and carry on making life miserable for millions!